Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21972
Title: САМОУСВІДОМЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ З ПСИХОФІЗИЧНИМИ ВАДАМИ: ЕМПІРИЧНИЙ ВИМІР ПРОБЛЕМИ
Other Titles: Self-Awareness of a Personality with Psychophysical Defects: Empirical Survey of the Problem
Authors: Гошовська, Дарія
Гошовський, Ярослав
Affiliation: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Гошовська, Д., & Гошовський, Я. (2019). САМОУСВІДОМЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ З ПСИХОФІЗИЧНИМИ ВАДАМИ: ЕМПІРИЧНИЙ ВИМІР ПРОБЛЕМИ. Психологічні перспективи, (33), 91–102. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-91-102
Bibliographic description (International): Hoshovska, D., & Hoshovskyi, Y. (2019). Self-Awareness of a Personality with Psychophysical Defects: Empirical Survey of the Problem. Psychological Prospects Journal, (33), 91–102. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-91-102
Journal/Collection: Психологічні перспективи
Issue: 33
Issue Date: Jun-2019
Date of entry: 7-Mar-2023
Country (code): UA
UDC: 159.922.6
Keywords: особистість
підлітки з психофізичними вадами розвитку
самосвідомість
самоусвідомлення
самоакцептація
самоставлення
емпіричне вивчення
навчально-реабілітаційний центр
Page range: 91–102
Abstract: У статті висвітлено результати емпіричного вивчення психологічних особливостей самоусвідомлення підлітків, які мають певні психофізичні вади розвитку. Дослідження здійснено в навчально-реабілітаційному центрі з вибіркою, учасники якої навчаються в інклюзивних класах. Установлено ускладений характер психо- й соціогенезу таких дітей, зокрема в ракурсі самоприйняття, самоставлення тощо. Емпіричним способом установлено, що самоприйняття для дітей із певними вадами розвитку є найбільш значущим, насамперед для самостверджувального самооцінювання та відстоювання свого психофізичного простору в середовищі однолітків. Завдяки інтерпретації результатів факторного аналізу вдалося виокремити такі основні чотири фактори, які концентрували змістово-функціональну сутність їх самоусвідомлення: агресивне самоприйняття, самовпевнена самотність, невротичне прийняття зовнішності, дифузність і тривожність самоставлення. Досліджуваним притаманний високий рівень самоповаги, який засвідчує внутрішнє прагнення дітей із психофізичними вадами бути такими, як усі інші: бажаними, рецептованими, шанованими тощо. Підлітки з психофізичними вадами розвитку намагаються презентувати себе як упевнених, самовпевнених і закоханих у себе молодих людей. Діти переживають численні розлади самоприйняття, що посилюються уявленнями про власні психофізичні недосконалості на тлі своїх однолітків, тому сепараційне відмежування є намаганням ствердитися на рівні посиленого самоаналізу й глибокого самоусвідомлення. Досліджуваним підліткам притаманний високий рівень самооцінної та міжособистісної тривожності, а також самовпевнена самотність, що відіграє як самостверджувальну, так і, вочевидь, психозахисну функцію. Для підлітків із психофізичними вадами особливо значущим є прийняття своєї зовнішності, що засвідчує їхнє прагнення бути в загальнопопу­ляційному річищі розвитку – вибудовувати образ Я та Я-концепцію. Проте усвідомлення своєї інвалідизованості породжує тривожно-депресивні й невротичні реакції, свідченням чого є високий рівень невротизації та тривожності. Констатовано необхідність надання таким дітям ревіталізаційної допомоги.
The article highlights the results of empirical study of psychological peculiarities of self-awareness of adolescents with certain psychophysical defects of the development. The research was carried out with the sample of participants, studying in inclusive classes of the educational rehabilitation center. The complicated character of psycho- and sociogenesis of such children has been defined, particularly in terms of self-acceptance, self-attitude, etc. It has been determined empirically that self-acceptance for the children with certain developmental disabilities is the most important, first of all, for self-assertive self-evaluation and advocacy of their psychophysical space among peers. Due to the interpretation of the factor analysis results, it was possible to distinguish the following four main factors which concentrated the content and functional essence of their self-awareness: aggressive self-acceptance, overconfident loneliness, neurotic acceptance of appearance, diffusiveness and anxiety of self-attitude. The high level of self-esteem is inherent to the subjects, which testifies the internal desire of children with psychophysical defects to be like all others-desirable, recepted, respected, etc. Adolescents with psychophysical defects of development try to represent themselves as confident, self-confident and passionate young people. Children experience numerous disorders of self-acceptance, which are reinforced by representations about own psychophysical imperfections against the background of their peers, so separational demarcation is an attempt to be asserted at the level of intensifieded introspection and deep self-awareness. The examined adolescents are characterized by the high level of self-image and interpersonal anxiety, as well as self-confident loneliness, which acts as self-assertive, and, obviously, psychoprotective function. For adolescents with psychophysical defects, the acceptance of their appearance is especially significant, which testifies their desire to be in the general population trend of development – to build up the image of Self and the Self-concept. However, the awareness of own disability provokes anxiety, depressive and neurotic reactions, as evidenced by the high level of neuroticism and anxiety. The necessity to provide such children with revitalization assistance is stated.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21972
URL for reference material: http://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/550
Content type: Article
Appears in Collections:Психологічні перспективи, 2019, № 33

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Психологічні+перспективи+№33_2019_+04.05.2019-91-102.pdf620,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.