Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21970
Title: | ТЕХНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СИТУАТИВНОЇ ТРИВОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ |
Other Titles: | Technological Provision for the Development of the Future Phychologists’ Self-Regulation of Situative Anxiety |
Authors: | Галієва, Ольга |
Affiliation: | Класичний приватний університет |
Bibliographic description (Ukraine): | Галієва, O. (2019). ТЕХНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СИТУАТИВНОЇ ТРИВОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Психологічні перспективи, (33), 66–78. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-66-78 |
Bibliographic description (International): | Galieva, O. (2019). Technological Provision for the Development of the Future Phychologists’ Self-Regulation of Situative Anxiety. Psychological Prospects Journal, (33), 66–78. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-66-78 |
Journal/Collection: | Психологічні перспективи |
Issue: | 33 |
Issue Date: | Jun-2019 |
Date of entry: | 7-Mar-2023 |
Country (code): | UA |
UDC: | 377:37.091.12:159-051 |
Keywords: | технологія саморегуляція тривожність ситуативна тривожність майбутні психологи студенти |
Page range: | 66-78 |
Abstract: | У статті розкрито проблему технологічного забезпечення ситуативної тривожності майбутніх практичних психологів. Визначено, що під технологією розвитку саморегуляції ситуативної тривожності майбутніх психологів розуміємо комплексну систему технологічних процедур, що спрямована на зниження рівня прояву ситуативної тривожності. Сформульовано мету, принципи технології. Обґрунтовано, що теорія поетапного формування розумових дій (О. Леонтьєв, П. Гальперін, Д. Ельконін, Н. Тализіна та ін.) і принцип соціального генезу вищих психічних функцій (Л. Виготський) є методологічною основою розробки технології саморегуляції ситуативної тривожності майбутніх психологів. Установлено основні етапи технології: діагностичний, підготовчий, основний, підсумковий (контрольний). Визначено мету кожного з етапів: (діагностичний етап – виявлення рівня прояву ситуативної тривожності щодо проведення формувального етапу технології; підготовчий етап – активізація студентів, надання інформації про методи саморегуляції ситуативної тривожності; усвідомлення студентами необхідності зниження ситуативної тривожності; основний етап – зовнішня регуляції довільної дії щодо застосування методів саморегуляції ситуативної тривожності: за допомогою викладача; самостійно, коли вправляння супроводжується значним вольовим зусиллям і почуттям упевненості; довільна регуляція дій у процесі застосування методів саморегуляції ситуативної тривожності; підсумковий (контрольний) етап – повторне визначення рівня прояву ситуативної тривожності щодо виявлення ефективності технології). Розроблено технологічну карту механізму розвитку саморегуляції ситуативної тривожності майбутніх психологів, де, окрім мети, визначено засоби й очікуваний результат на кожному етапі реалізації технології. Послідовно розкрито суть кожного з етапів. Очікується, що в процесі послідовної реалізації кожного з етапів сформуються навички саморегуляції ситуативної тривожності та ефективні патерни поведінки в ситуаціях, які можуть викликати тривожність майбутніх психологів. The article explains the problem of the future practicing psychologists’ technological provision for situational anxiety. The technology of development of future psychologists’ self-regulation of situational anxiety has been determined as a complex system of technological procedures, aimed at reducing the level of manifestation of situational anxiety. We have proved that the theory of phased formation of mental actions (O. Leontiev, P. Galperin, D. Elkonin, N. Talizin and others) and the principle of social genesis of higher mental functions (L. Vygotsky) are the methodological basis for developing the technology of future psychologists’ self-regulation of situational anxiety. The basic stages of technology have been established as diagnostic, preparatory, basic, final (control) ones. The purpose of each of the stages is determined (the diagnostic stage is the identification of the level of manifestation of situational anxiety in the process; the preparatory stage – the activation of students, the provision of information on the methods of self-regulation of situational anxiety; students’ awareness of the need to reduce situational anxiety; the main stage is the external regulation of arbitrary actions regarding the use of situational anxiety self-regulation methods: with the help of a teacher; independently, when actions are accompanied by considerable willpower and a feeling of confidence; arbitrary regulation of actions in the process of applying the methods of self-regulation of situational anxiety; final (control) stage – re-determination of the level of occurrence of situational anxiety to determine the effectiveness of the technology). A technological map has been developed of the mechanism for the development of self-regulation of situational anxiety of future psychologists, where, in addition to the goal, the means and the expected result are determined at each stage of technology implementation. The essence of each stage has been sequentially disclosed. It is expected that in the process of consistent implementation of each stage, effective patterns of behavior will be formed in situations that may cause anxiety. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21970 |
URL for reference material: | http://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/548 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Психологічні перспективи, 2019, № 33 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Психологічні+перспективи+№33_2019_+04.05.2019-66-78.pdf | 781,22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.