Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21878
Title: КОГНІТИВНО-СТИЛЬОВА ХАРАКТЕРИСТИКА КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТА
Other Titles: Cognitive Style and Communicative Competence of Students
Authors: Коструба, Наталія
Гошовський, Ярослав
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Коструба, Н., & Гошовський, Я. (2020). КОГНІТИВНО-СТИЛЬОВА ХАРАКТЕРИСТИКА КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТА. Психологічні перспективи, (35), 68–82. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-68-82
Bibliographic description (International): Kostruba, N., & Hoshovskiy, Y. . (2020). Cognitive Style and Communicative Competence of Students. Psychological Prospects Journal, (35), 68–82. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-68-82
Journal/Collection: Психологічні перспективи
Issue: 35
Issue Date: Jun-2020
Date of entry: 8-Feb-2023
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-68-82
UDC: 159.955
Keywords: комунікативна компетентність
полезалежність
поленезалежність
аналітичність
синтетичність
гнучкість
ригідність мислення
Page range: 68–82
Abstract: Мета статті – психологічний аналіз взаємозв’язків когнітивних стилів із комунікативною компетентністю студента. Когнітивний стиль як індивіду­альний спосіб переробки інформації пов’язують з усіма сферами життєді­яльно­сті людини: управлінням, психотерапією, освітою тощо. Згідно із сучасними уявленнями, когнітивні стилі виступають кращими індикаторами індивіду­ального успіху, прийняття рішень тощо. Когнітивні стилі, характеризують особливості сприйняття й обробки інформації про навколишній світ, а також виступають як характеристики особистісної організації людини в цілому. Це дає теоретичну підставу для положення про наявність звʼязку між когнітивними стилями та комунікативною компетентністю як конструктом, що містить у собі одним із компонентів когнітивні здібності. Емпірично вивчали три типи когнітивно-стильової організації особистості (полезалежність–поленезалеж­ність; аналітичність–сентетичність; гнучкість–ригідність). Отримані результати свідчать, що половина опитаних демонструє компетентні реакції в комунікації, тобто здатність до адекватного реагування на поведінку навколишніх залежно від ситуації. Інша половина проявила агресивну чи залежну поведінку, що свідчить про недостатню розвиненість комунікативної компетентності в сту­дентів. Серед когнітивних стилів студентам найчастіше притаманні полене­залежність і гнучкість у мисленні. Проведений емпіричний аналіз когнітивно-стильових характеристик комунікативної компетентності студента дав змогу виявити статистично значимі звʼязки типів реагування в комунікації з такими когнітивними стилями, як гнучкість–ригідність. Статистично значимих взаємо­зв’язків комунікативної компетентності та типів реагування з когнітивними стилями: полезалежність–поленезалежність й аналітичність–синтетичність – виявлено не було. Результати демонструють, що високі показники агресивності в спілкуванні пов’язані з високими показниками ригідності мислення. Також ви­явлено слабку кореляцію між залежною поведінкою в спілкуванні й показ­никами гнучкості мислення. Перспективу подальших досліджень убачаємо в аналізі взаємозв’язку комунікативної компетентності з іншими когнітивними стилями на інших вікових категоріях.
The aim of this research is to analyze the relationship of cognitive styles with the communicative competence of the student. Cognitive style as an individual way of processing information is associated with all areas of human life: management, psychotherapy, education, etc. Cognitive styles are the best indicators of individual success, decision-making, etc. We hypothesized that there is a connection between cognitive styles and communicative competence as a construct. Empirically studied three types of cognitive-stylistic organization of personality (field dependence – field independence; analytical-synthetic; flexibility-rigidity). The results showed that half of the respondents demonstrate competent reactions in communication, the ability to adequately respond to the behavior of others in different situations. Other students showed aggressive or dependent behavior, indicating a low level of communicative competence of students. Students often have such cognitive styles as field independence and flexibility of thinking. Empirical analysis revealed statistically significant relationships of response types in communication with such cognitive styles as flexibility-rigidity. We did not find statistically significant relationships between communicative competence and cognitive styles field dependence-field independence and analytical-synthetic. The results show that high rates of aggression in communication are related with high rates of rigidity of thinking. We also found a weak correlation between dependent behavior in communication and indicators of flexibility of thinking. The prospects for further research are the analysis of the relationship of communicative competence with other cognitive styles and in other age categories.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21878
URL for reference material: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/595
Content type: Article
Appears in Collections:Психологічні перспективи, 2020, № 35

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Психологiчнi_перспективи_№+35_2020-68-82.pdf435,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.