Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21871
Назва: Семантика меду в обрядах життєвого циклу на Волинському Поліссі (за матеріалами Камінь-Каширської і Сошичненської ТГ)
Автори: Дмитренко, Алла Адамівна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Дмитренко А. А. Семантика меду в обрядах життєвого циклу на Волинському Поліссі (за матеріалами Камінь-Каширської і Сошичненської ТГ) . Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Історичні науки . 2022, Том 33 (72). № 4 . С. 247-251. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5984/2022/4.37
Журнал/збірник: Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Історичні науки
Випуск/№ : 4
Том: 33 (72)
Дата публікації: 2022
Дата внесення: 7-лют-2023
Видавництво: Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського
Країна (код): UA
DOI: ttps://doi.org/10.32782/2663-5984/2022/4.37
УДК: 392(477.82-37-22):638.1
Теми: Волинське Полісся
святково-обрядова культура
весільні обряди
похо- вально-поминальні обряди
мед
коливо
хліб
хлібна діжа
Діапазон сторінок: 247-251
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлюється роль меду в обрядах життєвого циклу людини у селах Камінь-Каширської та Сошичненської територіальних громад Волинської області. Об’єктом дослідження є родинна обрядовість та мед як продукт бджільництва, предметом – традиційно сформована система використання меду в обрядах життєвого циклу та його семантика. Джерельну базу статті склали польові етнографічні матеріали, зібрані авторкою у селах означеного регіону упродовж трьох експедицій – 2010, 2012 і 2014 років, організованих Державним науковим центром захисту культурної спадщини від техногенних катастроф і Музеєм етнографії Волині та Полісся при Волинському національному університеті імені Лесі Українки. Збір матеріалів відбувався за авторськими запитальниками. Використані методи контекстологічного аналізу та описово-аналітичний. У публікації проаналізовані локальні варіанти звичаю «вітання» (ритуального частування/годування) наречених медом. Відзначено, що в більшості сіл обряд влаштовувався лише один раз – після вінчання молодих у церкві, що могло символізувати остаточне утвердження шлюбу, його визнання громадою, добробут молодої родини та щасливе, гармонійне життя пари (сьогодні – медовий місяць). В деяких селах медом молодят частували і в домі нареченого. Обов’язковими атрибутами при частуванні молодят, окрім меду, був хліб і хлібна діжа або ж віко від неї. Використання меду в інших весільних обрядах не зафіксоване. Мед був і дотепер залишається важливим атрибутом поховально-поминальної обрядовості переважно як складова колива. Його споживають на біля могили покійного, на поминальному обіді та вико- ристовують під час усіх річних поминальних днів. Зважаючи на семантику бджоли і її продуктів, можна припустити, що коливо/сита є своєрідним зв’язковим між цим і тим світом.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21871
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FH)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
37.pdf324,54 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.