Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21846
Назва: Впровадження експериментальної програми з профілактики моральної травми у майбутніх вчителів під час воєнного стану
Інші назви: Implementation of an experimental program for the moral injury prevention among future teachers during martial state
Автори: Козігора, Марія
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Козігора, М. (2022).Впровадження експериментальної програми з профілактики моральної травми у майбутніх вчителів під час воєнного стану. Психологічні перспективи, (40), 38–50. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-koz
Bibliographic description: Kozihora, M. (2022). Implementation of an experimental program for the moral injury prevention among future teachers during martial state. Psychological Prospects Journal, (40), 38–50. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-koz
Журнал/збірник: Психологічні перспективи
Випуск/№ : 40
Дата публікації: гру-2022
Дата внесення: 5-лют-2023
Країна (код): UA
Ідентифікатор ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9597-952X
DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-koz
УДК: 159.972:355]:159.9.018
Теми: цивільне населення
професійна діяльність
програма спецкурсу
духовно-орієнтована когнітивно-процесуальна терапія
вчителі початкової школи
Діапазон сторінок: 38–50
Короткий огляд (реферат): Мета. У статті розглянуто вивчення поняття моральної травми (МТ) у науковій літературі. Мета нашого дослідження – висвітлення та обґрунтування експериментальної програми спецкурсу для майбутніх вчителів. Методи. У статті ми використали метод теоретичного аналізу й узагальнення та метод природнього експерименту з впровадження програми спецкурсу для майбутніх вчителів «Моральна травма: діагностика та профілактика у майбутніх вчителів під час воєнного стану». У дослідженні взяли участь студенти 3-х курсів освітнього ступеня «бакалавр» спеціальності 013 Початкова освіта Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради». Програма розрахована на один семестр 2022/2023 н.р. та включає 11 лекційних та 5 практичних занять. Результати аналізу наукових джерел дають змогу стверджувати, що МТ на сучасному етапі може виникати не тільки у військовослужбовців, а й у цивільних, найчастіше у медичних працівників та вчителів. В Україні відсутні дослідження, що стосуються саме МТ у вчителів, хоча це дуже актуальна тема в період широкомасштабної війни в країні. В рамках дослідження проявів МТ під час воєнного конфлікту ми розробили експериментальну програму для майбутніх вчителів. Наш спецкурс базується на основі духовно-орієнтованої когнітивно-процесуальної терапії. При МТ може виникати сором, гнів, почуття провини, втрата віри, а такі моральні поняття, як милосердя, прощення, молитва, покаяння, справедливість можуть запобігати цьому. Для роботи ми обрали теми, які в названій терапії вважаються найефективнішими: поняття МТ, події, значення події для в житті людини, духовні ресурси, поняття провини та визнання провини, самопрощення, повага, духовне партнерство під час переживання МТ, посттравматичне зростання. Під час практичних занять здобувачі освіти розглядають практичні вправи для допомоги учням заспокоїтись, пережити травматичну ситуацію. Для щоденного використання ми пропонуємо використовувати вправи для контролю власних емоцій, спілкування з оточуючими, вирішення конфліктних ситуацій; техніки самодопомоги в екстремальних ситуаціях. Висновки. Отримані знання зі спецкурсу «Моральна травма: діагностика та профілактика у майбутніх вчителів під час воєнного стану» є корисними, практичні навички можуть використовувати у професійній діяльності.
Purpose. The article examines the study of the concept of moral injury (MI) in scientific literature. The purpose of our research is to highlight and substantiate the experimental program of a special course for future teachers. Methods. In the article, we used the method of theoretical analysis and generalization and the method of a natural experiment for the implementation of the special course program for future teachers "Moral injury: diagnosis and prevention in future teachers during martial law". Students of the 3rd year of the educational degree "Bachelor" of specialty 013 Primary Education of the Communal Institution of Higher Education "Lutsk Pedagogical College of the Volyn Regional Council" took part in the research. The program is designed for one semester of 2022/2023. and includes 11 lectures and 5 practical classes. Results. The results of the analysis of scientific sources make it possible to state that MI at the current stage can occur not only in military personnel, but also in civilians, most often in medical workers and teachers. In Ukraine, there are no studies specifically related to MI among teachers, although this is a very relevant topic during the period of a large-scale war in the country. As part of the study of MI manifestations during the military conflict, we developed an experimental program for future teachers. Our special course is based on spiritually oriented cognitive process therapy. With MI, shame, anger, guilt, loss of faith can arise, and such moral concepts as mercy, forgiveness, prayer, repentance, justice can prevent this. For our work, we have chosen topics that are considered the most effective in this therapy: the concept of MI, events, the meaning of the event in a person's life, spiritual resources, the concept of guilt and recognition of guilt, self-forgiveness, respect, spiritual partnership during the experience of MI, post-traumatic growth. During practical classes, students consider practical exercises to help students calm down and survive a traumatic situation. For daily use, we suggest using exercises to control your own emotions, communicate with others, resolve conflict situations; self-help techniques in extreme situations. Conclusions. The knowledge gained from the special course "Moral injury: diagnosis and prevention of future teachers during martial law" is useful, practical skills can be used in professional activities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21846
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/833
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Психологічні перспективи, 2022, № 40

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Психологiчнi_перспективи_№+40_2022-38-50.pdf383,3 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.