Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21826
Title: Психологічні індикатори емоційної безпеки батьків дітей з особливими освітніми потребами
Other Titles: Psychological indicators of emotional safety of parents of children with special needs
Authors: Іванашко, Оксана
Вірна, Жанна
Сіпко, Людмила
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Bibliographic description (Ukraine): Іванашко, О., Вірна, Ж., & Сіпко, Л. (2022). Психологічні індикатори емоційної безпеки батьків дітей з особливими освітніми потребами. Психологічні перспективи, (39), 153–165. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-iva
Bibliographic description (International): Ivanashko, O., Virna, Z., & Sipko, L. (2022). Psychological indicators of emotional safety of parents of children with special needs. Psychological Prospects Journal, (39), 153–165. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-iva
Journal/Collection: Психологічні перспективи
Issue: 39
Issue Date: Jun-2022
Date of entry: 3-Feb-2023
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-iva
UDC: 159.923
Keywords: емоційна безпека
емоційні стани
дитина з особливими потребами
батьки
Page range: 153–165
Abstract: Мета. Стаття присвячена теоретичному та емпіричному обґрунтуванню психологічних індикаторів емоційної безпеки батьків дітей з особливими потребами. Метою презентованого матеріалу є теоретико-емпіричне обґрунтування відмінностей між емоційними станами батьків дітей з особливими освітніми потребами та батьків, які котрі мають дітей з типовим розвитком та окреслення межі необхідності запровадження психокорекційних заходів щодо емоційної безпеки батьків дітей з особливими потребами. Методи. В основу покладено теоретичні, емпіричні та методи статистичної обробки даних. Теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення, систематизація наукової літератури); емпіричні (методика «Агресивна поведінка» (Є. Ільїн та П. Ковальов); методика «Діагностика ставлення до хвороби дитини» (ДСХД) (В. Каган і І. Журавльова); методика «Самооцінка емоційного стану» (А. Уесман та Д. Рікс); методика «Шкала депресії Зунга» (адаптація Р. Балашової); статистичноїобробкиданих: метод визначення середньої величини; t-критерій Стьюдента. Статистична обробка даних здійснювалась за допомогою комп’ютерного забезпечення Statistika 10. Результати. Теоретичне обґрунтування проблеми стосується необхідності вивчення емоційної безпеки батьків дітей з особливими потребами в силу обов'язкового супроводу корекційної роботи з дітьми адекватними проявами емоційних станів дорослих.Розроблена програма емпіричного дослідження, а також комплекс використаних методів статистичної обробки результатів дослідження дає змогу конкретизувати теоретичні положення у вигляді реальних психологічних фактів: психологічними індикаторами емоційної безпеки батьків дітей з особливими потребами є показники нозогнозії, контролю активності, загальної напруженості та загального рівня депресії. Висновки. Запропоновано рекомендації щодо корекції емоційних станів батьків дітей з особливими освітніми потребами, де зазначено, що їх комплексний соціально-психологічний зміст може змінюватися залежно від психологічного запиту. У висновках зазначено про необхідність подальших досліджень з обґрунтування специфіки емоційних станів батьків дітей з особливими потребами за диференціацією дитячих психофізичних порушень.
Purpose. The article is devoted to the theoretical and empirical substantiation of psychological indicators of emotional safety of parents of children with special needs. The aim of represented material is theoretical and empirical substantiation of the differences between emotional states of parents of children with special educational needs and parents of children with typical development; outlining the scope of need to introduce psycho-correctional measures for emotional safety of parents of children with special needs. Methods. The article is based on theoretical, empirical and statistical data processing methods. Theoretical (analysis, synthesis, comparison, abstraction, generalization, systematization of scientific literature); empirical (method "Aggressive behavior" (E. Ilyin and P. Kovalev), method "Diagnosis of attitude to the disease of the child" (DSHD)) (V. Kagan and I. Zhuravlyova), method "Self-assessment of emotional state" (A. Wesman and D Rix), the method of "Zung Depression Scale" (adaptation of R. Balashova), statistical data processing: the method of determining the average value, Student's t-test. Statistical data processing was carried out using computer software Statistika 10. Results. Theoretical substantiation of the problem concerns the need for studying the emotional safety of parents of children with special needs due to the obligatory support of correctional work with children with adequate manifestations of emotional states of adults. The developed program of empirical research, as well as the set of methods used for statistical processing of research results allows to specify theoretical positions in the form of real psychological facts: psychological indicators of emotional safety of parents of children with special needs are indexes of nosognosia, control of activity, general tension and general level of depression. Conclusions. Recommendations for the correction of emotional states of parents of children with special educational needs are proposed, which state that their complex socio-psychological content may change depending on the psychological demand. The conclusions indicate the need for further research to substantiate the specifics of emotional states of parents of children with special needs by the differentiation of children's psychophysical disorders.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21826
URL for reference material: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/801
Content type: Article
Appears in Collections:Психологічні перспективи, 2022, № 39

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Психологiчнi_перспективи_№+39_2022-153-165.pdf430,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.