Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21068
Назва: Сутнісний аналіз поняття «міжособистісної взаємодії» вихователя закладу дошкільної освіти
Автори: Смолюк, Світлана Володимирівна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Смолюк, С. (2022). Сутнісний аналіз поняття «міжособистіс-ної взаємодії» вихователя закладу дошкільної освіти. Acta Paedagogiсa Volynienses, 1, 118–122, doi: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.19
Журнал/збірник: Acta Paedagogica Volynienses
Випуск/№ : 1
Том: 1
Дата публікації: 2022
Дата внесення: 9-лис-2022
Видавництво: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Волинський національний університет ім. Лесі Українки
Ідентифікатор ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5427-1285
DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.19
УДК: 373.2.011.3-051:005.336.5:316.47
Теми: взаємодія
міжособистісна взаємодія
суб’єкт-суб’єктна взаємодія
вихованець
вихователь закладу дошкільної освіти
interaction
Діапазон сторінок: 118-122
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано різні наукові проблеми щодо дослідження дефініцій міжособистісної взаємодії вихо- вателя закладу дошкільної освіти. На основі аналізу наукової літератури висвітлено сутнісний аналіз поняття «міжособистісної взаємодії» вихователя закладу дошкільної освіти. Автором проаналізовано різні підходи до визначення понять «взаємодія» та «міжособистісна взаємодія». З’ясовано, що поняття взаємодії застосову- ється, по-перше, для характеристики дійсних реальних контактів людей під час сумісної діяльності; по-друге, для опису взаємних впливів один на одного під час сумісної діяльності або в процесі соціальної активності. Під час взаємодії вихователь впливає на мотиви, цілі, прийняття рішень, на виконання і контроль дій, тобто на всі складові діяльності вихованця (партнера). Зокрема, автором досліджено, що до структури взаємодії входять: суб’єкти взаємодії, взаємний зв’язок, взаємний вплив один на одного, взаємні зміни суб’єктів спілкування. При цьому взаємодія складається з дій, які визначають: діючий суб’єкт; об’єкт дії чи суб’єкт, на який спрямовано вплив; метод дії чи спосіб використання засобів впливу; реакцію індивіда, на якого впливають, чи результат дії. Визначено, що взаємодія суб’єктів освітнього процесу є міжособистісною взаємодією – особистісним кон- тактом двох і більше осіб, зумовлена потребою у спільній діяльності, наслідком якого є взаємні зміни у їхній поведінці, діяльності, установках. Це узгоджена діяльність задля досягнення спільних цілей та результатів, вирішення учасниками значущої для них проблеми чи завдання. Зокрема, виділено два основних типи (страте- гії) міжособистісної взаємодії: співпрацю (кооперацію), коли просування кожного з партнерів до своєї мети сприяє або, як мінімум, не перешкоджає реалізації цілей інших, та суперництво (конкуренцію), коли досягнення мети одного з індивідів, що взаємодіють, ускладнює або виключає можливість досягнення цілей інших учасників спільної дії. Найбільш ефективною для розвитку вихованця та колективу є співпраця, для якої характерні знання та опора на позитивне в людині, доброзичливість, довірливість, активність обох сторін, діалог. Досліджено, що всі складові міжособистісної взаємодії характеризуються взаємністю і обіймають
The article analyzes various scientific problems in the study of definitions of interpersonal interaction of preschool teachers. Based on the analysis of the scientific literature, the essential analysis of the concept of «interpersonal interaction» of the educator of the preschool institution is highlighted. The author analyzes different approaches to the definition of «interaction» and «interpersonal interaction». It was found that the concept of interaction is used, first, to characterize the real real contacts of people during joint activities; secondly, to describe the mutual influences on each other during joint activities or in the process of social activity. During the interaction, the educator influences the motives, goals, decision-making, implementation and control of actions, that is, for all components of the activity of the pupil (partner). In particular, the author investigated that the structure of interaction includes: subjects of interaction, mutual connection, mutual influence on each other, mutual changes of subjects of communication. In this case, the interaction consists of actions that determine: the actor; object of action or subject to which the influence is directed; method of action or method of using means of influence; the reaction of the individual affected or the result of the action. It is determined that the interaction of the subjects of the educational process is interpersonal interaction - personal contact of two or more people, due to the need for joint activities, which results in mutual changes in their behavior, activities, attitudes. It is a coordinated activity to achieve common goals and results, to solve a problem or task that is important to them. In particular, there are two main types (strategies) of interpersonal interaction: cooperation (cooperation), when the promotion of each partner to its goal promotes or at least does not interfere with the goals of others, and rivalry (competition), when achieving the goal of one individual; interacting, complicates or excludes the possibility of achieving the goals of other participants in the joint action. The most effective for the development of the pupil and the team is cooperation, which is characterized by knowledge and reliance on the positive in the person, friendliness, trust, activity of both parties, dialogue. It is investigated that all components of interpersonal interaction are characterized by reciprocity and embrace such phenomena as mutual understanding, interaction, mutual knowledge, relationships, compatibility and efficiency.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21068
Перелік літератури: Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. В.Т. Бусел. К.; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Ємчик О. Формування інформаційної компетентності вихователя закладу дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський та національний вимір : матеріали V Міжнародної науково-практич- ної конференції, м. Луцьк, 12–15 жовтня 2020 р. Луцьк. С. 77–78.
Желанова В. Суб’єкт – суб’єктна взаємодія вихователя і вихованців як засіб творчої самореалізації особис- тості. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2. С. 71–76. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pchv
Ковальчук З.Я. Специфіка міжособистісної взаємодії педагога та адміністрації освітнього закладу. Про- блеми сучасної психології : збірник наукових праць (Березень 21, 2019). Режим доступу: http://vnv.asv.gov.ua/index. php/2227-6246/article/view/160444.
Коломинский Я.Л. Учителю о психологии детей шестилетнего возраста: книга для учителя. Москва : Про- свещение, 1988. 190 с.
Коржук О. Чуйне ставлення вихователя до дітей як засіб налагодження педагогічної взаємодії у навчально- виховному процесі ДНЗ. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: «Філософія, педагогіка, психологія». 2014. Вип. 34. С. 101–107. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2014_34_17
Новий тлумачний словник української мови : у 3-х т. / уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. Київ : Видавництво «АКОНІТ». 2001.
Савчин М.В. Особливості міжособистісної взаємодії суб’єктів навчання. Вісник Національної академії Дер- жавної прикордонної служби України. 2012. Вип. 1. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_
Ситнік С.В. Характеристика та ознаки міжособистісної взаємодії. Наука і освіта. 2014. № 11. С. 156–161. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_11_31
References: Busel V. T. (2005) Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. K.; Irpin : VTF «Perun». 1728 p. (in Ukrainian)
Yemchyk O. (2020) Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti vykhovatelia zakladu doshkilnoi osvity [Formation of information competence of the educator of the preschool institution]. Aktualni problemy pedahohichnoi osvity: yevropeiskyi ta natsionalnyi vymir : materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Lutsk. P. 77–78. (in Ukrainian)
Zhelanova V. (2016) Subiekt – subiektna vzaiemodiia vykhovatelia i vykhovantsiv yak zasib tvorchoi samorealizatsii osobystosti [Subject – the subjective interaction of the educator and students as a means of creative self-realization of the individual]. Pedahohichnyi chasopys Volyni. № 2. P. 71–76. (in Ukrainian)
Kovalchuk Z. Ya. (2019) Spetsyfika mizhosobystisnoi vzaiemodii pedahoha ta administratsii osvitnoho zakladu [The specifics of interpersonal interaction between the teacher and the administration of the educational institution]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii». (in Ukrainian)
Kolomynskyi Ya. L. (1988) Uchyteliu o psykholohyy detei shestyletneho vozrasta : knyha dlia uchytelia [A teacher on the psychology of six-year-old children: a book for teachers]. M. : Prosveshchenye, 190 p.
Korzhuk O. (2014) Chuine stavlennia vykhovatelia do ditei yak zasib nalahodzhennia pedahohichnoi vzaiemodii u navchalno-vykhovnomu protsesi DNZ [Sensitive attitude of the educator to children as a means of establishing pedagogical interaction in the educational process of secondary schools]. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Ser. : Filosofiia, pedahohika, psykholohiia. Vyp. 34. p. 101–107. (in Ukrainian)
Yaremenko V. (2001) Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy : u 3-kh t. [New explanatory dictionary of the Ukrainian language]. «AKONIT». (in Ukrainian)
Savchyn M. V. (2012) Osoblyvosti mizhosobystisnoi vzaiemodii subiektiv navchannia [Features of interpersonal interaction of subjects of study]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Vyp. 1. (in Ukrainian)
Sytnik S. V. (2014) Kharakterystyka ta oznaky mizhosobystisnoi vzaiemodii [Characteristics and signs of interpersonal interaction]. Nauka i osvita. № 11. P. 156–161. (in Ukrainian)
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FP)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Smoliuk_Essential.pdf250,83 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.