Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/16372
Title: Поняття «медіація» та підходи до його трактування у сучасному науковому дискурсі
Authors: Кірдан, Олена
Bibliographic description (Ukraine): Кірдан О. Поняття «медіація» та підходи до його трактування у сучасному науковому дискурсі / Олена Кірдан // Педагогічний часопис Волині. - №2(13), 2019. - с.12-20
Issue Date: 2019
Date of entry: 3-Oct-2019
Keywords: медіація
mediation
конфлікт
заклади освіти
міждисциплінарний підхід
механізм
професійна підготовка
conflict
institutions of education
interdisciplinary approach
mechanism
professional training
Series/Report no.: Теоретико-методологічні аспекти освіти в контексті розвитку суспільства;2
Abstract: Актуальність дослідження. Наукова проблема пошуку технологій розв’язання конфліктних ситуацій є міждисциплінарною. Окремі її аспекти розглядалися в працях вітчизняних науковців, а саме: галузеві питання щодо проблематики та особливостей застосування процедури медіації в приватно-правових спорах; як соціально-педагогічної технології вирішення конфліктів у школі та ін. Мета і методи дослідження. Метою статті є висвітлення основних підходів вітчизняних та зарубіжних науковців до визначення поняття «медіація». Завдання дослідження – схарактеризувати історію становлення медіації як альтернативного способу вирішення конфліктних ситуацій; обґрунтувати міждисциплінарність дослідження медіації у сучасному науковому дискурсі. Для досягнення визначеної мети та завдань використано методи аналізу, синтезу, конкретизації, порівняння, узагальнення та метод термінологічного аналізу. Результати роботи та ключові висновки. На основі дослідження наукових праць зроблено висновок про загальне розуміння явища медіації як ефективної технології розв’язання конфліктних ситуацій. У визначенні поняття «медіація» науковці виходять із сутнісних ознак її механізму, а саме: як сприяння проведенню переговорів задля досягнення консенсуальних рішень і вирішення спорів, переговори за участю посередника, переговори за участю нейтрального посередника (медіатора), добровільний і конфіденційний процес, у якому нейтральна третя сторона (медіатор) допомагає конфліктуючим сторонам досягти взаємоприйнятної угоди, метод врегулювання конфлікту між сторонами на основі переговорів за участю нейтральної особи (посередника) з метою укладення обов’язкової для сторін угоди зі спірного питання. Вказано на доцільність використання медіації як механізму вирішення конфліктів у закладах освіти та потребу ознайомлення з технологією медіації у професійній підготовці майбутніх учителів та керівників закладів освіти. The purpose and the tasks. Methods of solving conflict situations in society are varied. The purpose of the article is to highlight the main approaches of domestic and foreign scholars to the definition of "mediation". The task of the study is to characterize the history of the formation of mediation as an alternative way of resolving conflict situations; to substantiate interdisciplinary research of mediation in modern scientific discourse. Materials and methods of research. The scientific problem of finding technologies for solving conflict situations is multidisciplinary. Some of its aspects were considered in the works of domestic scientists, namely: sectoral issues on the issues and peculiarities of the application of the mediation procedure in private-law disputes, socio-political conflicts, conflict psychology and conflictology; as a social-pedagogical technology for conflict resolution at school, mediation as a technology for conflict resolution, and others. Methods of analysis, synthesis, concretization, comparison, generalization and method of terminological analysis are used to achieve a certain goal and objectives. The research of the results. On the basis of the research of scientific works, the conclusion is reached on the general understanding of the phenomenon of mediation as an effective technology for solving conflict situations. In defining the notion of "mediation", scholars are emerging from the essential features of its mechanism, namely: facilitating negotiations to reach consensus and dispute resolution, negotiations with the mediator, negotiations with the participation of a neutral mediator (mediator), a voluntary and confidential process in which a neutral third party (mediator) helps the conflicting parties to reach a mutually acceptable agreement, a method of resolving the conflict between the parties based on negotiations with the neutral person (mediator) from the method making binding upon the parties to a dispute. The expediency of using mediation as a mechanism for solving conflicts in educational institutions and the need for familiarization with mediation technology in the training of future teachers and heads of educational institutions is indicated.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/16372
Content type: Article
Appears in Collections:Педагогічний часопис Волині, 2019, № 2(13)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12-20.pdf405,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.