Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/14374
Title: Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи при вивченні дисципліни «методика навчання освітньої галузі «суспільствознавство»»
Authors: Єрко, Галина
Луцюк, Юлія
Bibliographic description (Ukraine): Єрко Г., Луцюк Ю. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи при вивченні дисципліни «методика навчання освітньої галузі «суспільствознавство»» / Єрко Галина, Луцюк Юлія. // Педагогічний часопис Волині. - № 2(9). - 2018 . - С. 68-74.
Issue Date: 2018
Date of entry: 19-Jul-2018
Keywords: критичне мислення
critical thinking
професійна компетентність
методика навчання
методика Інсерт
метод ментальних карт
онлайн-сервіси
professional competence
teaching method
Insert method
method of mental maps
Series/Report no.: Інноваційні процеси в освіті;6
Abstract: У статті висвітлюються дидактичні особливості формування критичного мислення у майбутніх учителів початкової школи через вивчення дисципліни «Методика навчання освітньої галузі «Суспільствознавство»». Значну увагу приділено практичним аспектам підготовки фахівця Нової української школи. Подано методи та прийоми використання критичного мислення на практичних заняттях з методики навчання предмета «Я у світі» початкової школи, які студенти педагогічного коледжу можуть використовувати у подальшій професійній діяльності. Зазначено, що критичне мислення є одним з основних критеріїв освітніх реформ в Україні, а також одним із ключових завдань сучасного освітнього процесу. In the article authors propose the methodology of using various methods and methodical techniques of critical thinking in the preparation of specialists of the New Ukrainian school. The use of both traditional and new forms, methods on the discipline lessons «The methodology of teaching the educational field «Social Science»» is important, because they contribute to the formation of the intellectual, creative, sociable, national conscious, critical thinking person. It is emphasized that the method of developing of critical thinking is based on the creative cooperation of the student and the teacher, on the analytical and creative approaches to any material, it is oriented not on the memorization of the material, but on the problem statement and on the independent creative searching of its solution. Authors argue that during studying of method of critical thinking development, students must go through three stages in mastering material: perception → comprehension → application. Significant emphasis was made on key components of critical thinking which are learning in the process of learning the discipline «Methodology of studying the educational field «Social Science»»: using the Insert method (an interactive marker system for effective reading and thinking), that encourages students to track their own understanding of the information due to using certain marking, expressed in symbols; the method of mental maps, that may be used in different types and forms of studying, as the schemes, created by students make it possible to identify problem lines in the understanding of methodological and theoretical component of the studying the specified object and the relationship between them; the ability to determine the type of online service and ways of its using (puzzles, the designer Learningapps, unblocking rebuys (Rebus 1.com.Ukrainian), LearningApps.org, service Word Art (Tagul)). It is proved that critical thinking is an important factor in the formation of modern vocational education and a significant component of the training of future primary school teachers.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/14374
Content type: Article
Appears in Collections:Педагогічний часопис Волині, 2018, № 2(9)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
68-74.pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.