Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12122
Title: Чия правда? До питання про правдоцентричність журналістики
Other Titles: Whose Truth? Toward the Question about the Centricity of Truth in Journalism
Authors: Петренко, Світлана Іванівна
Petrenko, S.I.
Bibliographic description (Ukraine): Петренко С.І. Чия правда? До питання про правдоцентричність журналістики /С.І.Петренко //Масова комунікація: історія, сьогодення, перспективи : наук.-практ. журн. / відп. ред. С. І. Кравченко; упоряд. М. А. Рожило. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – № 9–10 (7). – C. 144–149.
Issue Date: 2016
Date of entry: 24-Mar-2017
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: правда
а truth
журналістика
а journalism
соціальні комунікації
а social communication
цінності особистості
values
масово-інформаційна діяльність
identity
правдоцентричність
the centricity of truth
професійні стандарти в журналістиці
professional standards in journalism
публіцистика правди
the concept of truth
концепт правди
true publicism
Abstract: У статті розглядається категорія правди як вища цінність особистості журналіста – професіонала масово-інформаційної діяльності. Уведено поняття правдоцентричності особистості журналіста та журналістики в цілому. Правдоцентричність визначено як усвідомлене прагнення до пізнання, дошукування й донесення суспільству правди про світ та процеси в ньому, кероване правдою як вищою цінністю і критерієм морального та професійного вибору. Звернено увагу, що правдоцентричність входить у конфлікт з егоцентричністю, і цим пояснено природу складного морального вибору журналіста в сучасних умовах. Правдоцентризм і егоцентризм є діаметрально протилежними і взаємовиключними. Егоцентризм породжує «свою правду». Відстоєно позицію правди як базису справжньої публіцистики і введено поняття «публіцистика правди». Автор встановлює, що правда як одна з найважливіших соціально-комунікативних категорій журналістики має стати усвідомленою цінністю особистості журналіста, а формування ціннісних орієнтацій та установок журналіста є важливим, актуальним завданням сучасної журналістської освіти. The article considers the category of truth as the most valueable characteristic of a journalist, the professional of media. In the article the category of the centricity of truth for a journalist as an individual and for the journalism in general is introduced. The centricity of truth is defined as a conscious desire for search of knowledge and delivery this knowledge about the world and the processes which going on in it to the society. This desire should be controled by truth as a primary value and criteria of moral and professionsl choice. Special attention is paid to the conflict between the centricity of truth and egoism. This concept explains the nature of the difficulties of doing moral choice for a journalist in modern society. The centricity of truth and egoism are diametrically opposed and mutually exclusive. Egoism produces its own «truth». Also, in the article the truth is considered as the basis of true publicism and the the concept of «journalism of truth» is introduced. The author asserts that the truth as one of the most important categories of social and communicative characteristics of journalism has to become a conscious value of a journalist and the formation of values and attitudes of a journalist is important and urgent task of modern journalism education.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12122
Content type: Article
Appears in Collections:Масова комунікація: історія, сьогодення, перспективи, 2016, № 9-10 (7)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrenko S.pdf169,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.