Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11465
Title: Жанрово-інтонаційні джерела тематизму (на прикладі творчости Олександра Козаренка)
Other Titles: The Genre-Intonational Sources of the Thematism (оn the Example of Creativity by Oleksandr Kozarenko)
Authors: Коменда, Ольга Іванівна
Komenda, Olha I.
Bibliographic description (Ukraine): Коменда О. І. Жанрово-інтонаційні джерела тематизму (на прикладі творчости Олександра Козаренка) / О. І. Коменда // Записки Наукового товариства імені Шевченка – Львів, 2014. – Т. CCLXVII: Праці музикознавчої комісії. – С. 252-283.
Issue Date: 2014
Date of entry: 24-Jan-2017
Publisher: Наукове товариство імені Тараса Шевченка
Keywords: жанрово-інтонаційні джерела тематизму
інтонаційний образ світу
жанрово-інтонаційна модель
концентрований і розосереджений тематизм
структура й функції теми
мовно-знакова інтерпретація «чужого слова»
національна характерність
пріоритет мелодичного початку
перевага жанрово-інтонаційних джерел акласичних епох
театралізація
інтонаційні відкриття композитора
the genre-intonational sources of the thematism
intonation image of the world
the genre-intonational pattern
the concentrated and dispersed thematism
the structure and function of the theme
languagal-sign interpretation of «alien words»
national distinctness
priority of melody
advantage of the genreintonational sources of nonclassical epochs
theatricalization
the composer’s intonation discoverys
Abstract: У статті досліджено жанрово-інтонаційні джерела тематизму низки камерно-інструментальних та вокально-симфонічних творів Олександра Козаренка із врахуванням структурних та функціональних ознак музичної теми. Виділено характерні для композитора жанрово-інтонаційні джерела та інтонаційні комплекси. Відзначено основні тенденції у відборі жанрово-інтонаційних джерел, серед яких − мовно-знакова інтерпретація «чужого слова», національна характерність, пріоритет мелодичного початку, перевага жанрово-інтонаційних джерел акласичних епох та театралізація. Зазначено особливості синтезу вказаних джерел та інтонаційні відкриття композитора. Розкрито особливості процесу формування творчої індивідуальності митця. The article examines the genre-intonational sources of the thematism of chamber instrumental and vocal-symphonic works by Oleksandr Kozarenko. Author has made this, taking into consideration the structural and functional features of the musical themes. Typical for composer’s works genre-intonational sources and intonation systems are studied, among them–language-sign interpretation of «alien words», national distinctness, priority of melody, advantage of the genre-intonational sources of nonclassical epochs and theatricalization. The variants of synthesise of sources and the composer’s intonational discoveries are detected. The peculiarities of formation of the composer’s personality are defined.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11465
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FKiM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ntsh_komenda.pdf556,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.