Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10957
Title: Риторичні запитання в сучасній англійській мові: комунікативно-функціональний аспект
Other Titles: Rhetorical Questions in Modern English: Communicative and Functional Aspects
Authors: Гедз, Світлана Федорівна
Hedz, Svitlana F.
Bibliographic description (Ukraine): Гедз, С. Риторичні запитання в сучасній англійській мові: комунікативно-функціональний аспект / С. Гедз // Актуальні питання іноземної філології. – 2015. – № 3. – С. 35-41.
Issue Date: 2015
Date of entry: 6-Dec-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: риторичні запитання
інтерогативне значення
ситуація, контекст
комунікативні та функціональні особливості
rhetorical questions
interrogative meaning
situation, context
communicative and functional peculiarities
Abstract: Висвітлюються різні точки зору вітчизняних і зарубіжних мовознавців на лінгвістичну природу терміна «риторичне запитання». Як показало дослідження, риторичне запитання за формально-граматичною будовою не відрізняється від запитань, спрямованих на запит інформації. Тотожні за лексичним складом і синтаксичною будовою речення можуть мати різний комунікативний зміст залежно від таких факторів, як ситуація, контекст, інтонація. Продемонстровано, як вербальний контекст може нейтралізувати запитальне значення структурно питального речення. Приклади, взяті з художньої літератури британських і американських авторів, показують, що значення запитальності риторичних запитань може бути настільки ослабленим, що на письмі замість знака питання ставиться знак оклику або крапка. Дослідження показало: риторичні запитання є, як правило, повноскладовими, це відрізняє їх від інших типів висловлювань у розмовному діалозі. Повноскладовість риторичних запитань спричиняє втрату їх питального значення. Риторичні запитання використовуються як ефективний засіб аргументації та вираження емоцій. This article highlights the various perspectives of domestic and foreign linguists regarding the linguistic nature of the term “rhetorical question”. The study shows that from the point of view of its formal grammatical structure a rhetorical question is no different from those questions which are intended to obtain information. Sentences which are identical in their lexical composition and syntactic structure may have a different communicative content, depending on such factors as situation, context and intonation. In our study, it is shown, for instance, how the verbal context can neutralize the interrogative meaning of sentences which are interrogative in structure. Examples taken from books by British and American writers confirm that the interrogative meaning of rhetorical questions can be weakened to such an extent that either an exclamation mark or a full stop may be used instead of a question mark. Our research has shown that in most cases rhetorical questions are characterized by an unabbreviated structure which makes them different from other types of utterances in colloquial speech. Questions of this type may lose their interrogative meaning specifically because of the fact that no elements have been omitted from their structure. The article demonstrates that the use of rhetorical questions may be an effective method for conveying persuasive arguments or for expressing strong emotions.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10957
Content type: Article
Appears in Collections:Актуальні питання іноземної філології, 2015, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf249,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.