Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10481
Title: | Розважальна функція електронних засобів масової комунікації: світовий контекст та національні особливості |
Authors: | Косюк, Оксана Михайлівна Kosiuk, Oksana M. |
Bibliographic description (Ukraine): | Косюк О. М. Розважальна функція електронних засобів масової комунікації: світовий контекст та національні особливості : дис... канд. філол. наук: 10.01.08 / Косюк Оксана Михайлівна ; Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. - Л., 2005. - 214 арк. - арк. 183-205. |
Issue Date: | 2006 |
Date of entry: | 22-Aug-2016 |
Publisher: | Львівський національний університет імені Івана Франка |
Keywords: | гра інформація комунікація культура розвага пам'ять міф шоу еротика порнографія інтелект медіаграмотність технологія game culture information code myth memory entertainment erotica pornography intelligence technology literacy |
Abstract: | For the first time the attempt to create the theoretical conception of modern mediaentertainment, including the formation of terminological base, classification of electronic mass media projects, interpretation of the intercourse from the archaic to modern layers of semantic sense with realization of main relaxing mechanisms is accomplished. The variant of horizontal-vertical analysis of mediaentertainment is also proposed. Their dominant components and levels are chosen, systematized and summarized, transformation appropriatenesses are defined, traditionally Ukrainian mediarelaxing types are picked out, the concrete actual material is brought in the scientific usage – fragments of entertaining production which demonstrate appropriateness and structural organization of entertainments, which are the products of audiovisual means of mass communication.
Maybe for the first time the whole layers of phenomena of national aesthetic-communicative system, not studied on the level of audiovisual journalism, are brought in the intercourse of entertaining aesthetic-communicative system which always considered outside, exotic, strange.
Phenomena world context of mediarelaxation is testified on the levels: methodological bases for writing of a scientific work, new formulas which are used as an analogue for creating of popular show on the popular TV-channels.
Much attention is paid to journalistic aspect of the given context – to the question of mediaprojects’ presence oh the TV-channels “1+1”, “Inter”, created upon the borrowed models and to the problem of imitating and foreign influences at the national information space. В диссертации впервые создаётся теоретическая концепция современных медиаразвлечений, включая формирование терминологической базы, классификацию продуцированных СМИ проектов интерпретацию интеркурса от архаичных до модерных пластов семантического наполнения с выделением основных релаксационных механизмов. Предлагается также вариант вертикально-горизонтального анализа медиаразвлечений: выделяются, систематизируются и обобщаются их доминирующие компоненты и уровни, определяются закономерности трансформаций, выделяются традиционные украинские медиарелаксационные типы, вводится в научный оборот конкретный фактический материал – фрагменты развлекательной продукции, которые демонстрируют закономерности и структурную организацию развлечений, продуцированных аудиовизуальными средствами массовой коммуникации.У дисертації уперше здійснюється спроба створення теоретичної концепції сучасних медіарозваг, включаючи формування термінологічної бази, класифікацію продукованих електронними ЗМІ проектів, інтерпретацію інтеркурсу від архаїчних до модерних прошарків семантичного наповнення із втіленням основних релаксаційних механізмів. Пропонується також варіант горизонтально-вертикального аналізу медіарозваг: виділяються, систематизуються та узагальнюються їх домінантні компоненти та рівні, визначаються закономірності трансформацій, виділяються традиційно українські медіарелаксаційні типи, вводиться у науковий обіг конкретний фактичний матеріал – фрагменти розважальної продукції, що демонструють закономірності та структурну організацію розваг, продукованих аудіовізуальними засобами масової комунікації. До інтеркурсу розважальної естетико-комунікативної системи чи не вперше вводяться цілі пласти не вивчених на рівні аудіовізуальної журналістики явищ національної естетико-комунікативної системи та серйозні їх переосмислення українськими вченими, а також оригінально потрактовані дисертантом національні особливості розважального функціонування сучасних медіа, що ставлять розважальний дискурс врівень факторів, які істотно впливають на процес національно-духовної самоідентифікації українського народу та популяризують імідж України у світі. Світовий контекст явищ медіарелаксації засвідчується на рівнях: методологічної бази для написання наукової роботи, діахронічної матриці розвитку явищ видовищної естетико-комунікативної системи, новітніх формул, що використовуються як аналог для створення популярних шоу на провідних телеканалах. |
URI: | http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10481 |
Content type: | Dissertation |
Appears in Collections: | Дисертації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kosiuk.pdf | 1,81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.