Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/7629
Title: Проблема рецепции прозы в процессе создания сценического текста монодрамы (на примере повести Н. Гоголя и спектакля режиссера В. Фокина “Шинель”)
Other Titles: The problem of the reception of prose in the creation stage monodrama text (on example of the story by N. Gogol and performance director V. Fokin’s “The Overcoat”)
Authors: Бортнік, Жанна Іванівна
Bortnik, Zhanna I.
Bibliographic description (Ukraine): Бортник Ж. И. Проблема рецепции прозы в процессе создания сценического текста монодрамы (на примере повести Н. Гоголя и спектакля режиссера В. Фокина “Шинель”) /Ж. И. Бортник // Веснiк Брэсцкага унiверсiтэта. Серыя 3, Фiлалогiя, педагогiка, псiхалогiя. – 2015. – № 1. – С. 16–22.
Issue Date: 2015
Date of entry: 3-Feb-2016
Publisher: Брестский государственный университет имени А.С. Пушкина
Keywords: монодрама
сценический текст
текст представления
персонаж
пьеса
автор
сюжет
monodrama
stage text into the play
a character piece
author
plot
Abstract: В статье рассмотрены основные этапы и особенности создания сценического текста монодрамы и текста представления на примере повести Н. Гоголя «Шинель» и одноимённого спектакля российского режиссёра В. Фокина. Развернутое высказывание автора монодрамы, по мнению Ж. Бортник, является интерпретацией литературного текста с целью воплощения внутренней психологической реальности человека в состоянии экзистенционального кризиса. Автор монодрамы использует потенциальные возможности текста, творчески осмысливает пороговое состояние человека в процессе самоидентификации. На основании этой мировоззренческой позиции автор сценического текста создаёт или выделяет из литературного текста единого субъекта действия, переделывает его в драматургический персонаж, выбирает для него сюжетные линии, расширяет, углубляет их, передаёт единому субъекту действия, проецируя сквозь его сознание, слова других персонажей, демонстрирует хронотоп кризиса и жизненного перелома.
The article describes the main stages and characteristics of creating scenic monodrama text and the text representation on the example of the story «Overcoat» by Gogol and the eponymous play of Russian director V. Fokin. According to J. Bortnik, detailed statement of the author monodrama is an interpretation of a literary text to translate internal psychological reality of man in a state of existential crisis. The author of monodrama uses the potential probabilities of text, creatively interprets the threshold condition of the person in the process of self-identification. On the basis of this ideological position of the author of the text creates or highlights a single subject of the action in the literary text, converts it into a dramatic character, choose his storylines, broaden, deepen them, reports the single subject of the action projecting through his mind, the words of the other characters, shows hronоtop of crisis and the life of the fracture.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/7629
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи студентів та аспірантів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
selection(1).pdf413,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.