Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/7162
Title: Тенденції розвитку жанру містерії В українській літературі: від бароко до реалізму
Other Titles: The Tendency of Mystery Genre Development in Ukrainian Literature: from Baroque to Realism
Authors: Клепець, Катерина
Klepets, Kateryna
Bibliographic description (Ukraine): Клепець К. Тенденції розвитку жанру містерії В українській літературі: від бароко до реалізму / К. Клепець // Волинь філологічна: текст і контекст. Українська література як художній феномен : зб. наук. пр. / упоряд. В. Г. Сірук. – Луцьк : Вежа-Друк, 2015. – Вип. 19. – С. 76-87
Issue Date: 2015
Date of entry: 12-Jan-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: містерія
релігійна драма
бароко
романтизм
реалізм
mystery
religious drama
baroque
romanticism
realism
Abstract: У статті проаналізовано жанр містерії в українському літературному про- цесі XVII – поч. XX ст., досліджено шляхи його розвитку, з’ясовано тематико-структурні особливості, простежено трансформацію та модифікацію жанру у творчості українських письменників доби бароко, романтизму та реалізму (на основі творів «Слово про збурення пекла» невідомого автора, «Великий льох» Т. Шевченка та «Спокуса» Панаса Мирного).In the article the analysis of genre of mystery in the Ukrainian literary process of the XVII – the beginning of XX century is carried out, the ways of its establishing and development are investigated, topical-structural features are found out. The specificity of genre origin in old Ukrainian literature is considered (“A word about indignation of hell” of unknown author), the genre lines of mystery in the period of Ukrainian romanticism are analyzed (“Large cellar” of T. Shevchenko); the modification signs of mystery in the period of realism are defined (“Temptation” of Panas Myrnyi). The analyzed works of mystery genre of the XVII – the beginning of XX century give grounds for assertion that artistic perception of images, plots, characters, motifs from the Holy Scripture were carried out by writers absolutely naturally with the ideological and moral spirit of Ukrainians. The author’s consciousness of the Ukrainian writers clearly represented the dialectics of artistic searches, appropriate means of dramaturgic poetics, especially in relation to its categories such as a genre, plot, composition from the direct borrowings, direct stylizations or imitations of motifs, genre forms to the literary comprehension of Christian thematics, types and characters.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/7162
Content type: Article
Appears in Collections:Волинь філологічна: текст і контекст, 2015, № 19

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf327,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.