Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/4262
Title: Culture effects on language and cognition in psycholinguistic experiment
Other Titles: Вплив культури на мову і когніцію: досвід псіхолінгвістичного експерименту
Authors: Zasiekina, Larysa V.
Засєкіна, Л. В.
Bibliographic description (Ukraine): Zasiekina, L. Culture effects on language and cognition in psycholinguistic experiment / L. Zasiekina // East European Journal of Psycholinguistics / Lesya Ukrainka Eastern European National University. – Lutsk, 2014. – Issue 1. – P. 234-242.
Issue Date: 2014
Date of entry: 15-Jun-2014
Publisher: Lesya Ukrainka Eastern European National University
Keywords: cognition
culture
social categorization
language
social schemes
word meaning
когніція
культура
мова
соціальна категоризація
соціальні схеми
значення слова
Abstract: The study is based on two main scientific paradigms – cognitive and discursive. The process of social categorization by American and Ukrainian students has been focused on in a psycholinguistic experiment. Social schemes (personal schemes, action schemes, self-schemes, role schemes, function schemes) in word meanings for words denoting social objects suggested by Ukrainian (n=25, 12 female and 13 male, mean age 21,7±3,0 years, Lesya Ukrainka Eastern European National Universities, Lutsk) and American (n=25, 15 female and 10 male, mean age 22,4±3,0 years, University of Central Arkansas, Conway, USA) students were analyzed. The results of comparative analysis of word meanings based on social categories (schemes) of Ukrainian and American students show that the most frequent social categories among American students are self- schemes, which are connected with individualism of national character of western-culture people. The most frequent social categories among Ukrainian students are action schemes which express pragmatic character of Ukrainian culture. Despite of the various distributions of social schemes in Ukrainian and American students’ answers, the indifferent to culture criteria for social categorization are revealed. The results of psycholinguistic experiment show the dual cognitive and discursive character of social categorization which demonstrates the degree of culture impact on human cognition and language. В основі дослідження – дві провідні наукові парадигми: когнітивна та дискурсивна. Процес соціальної категоризації американськими та українськими студентами вивчається в психолінгвістичному експерименті . Були проаналізовані соціальні схеми особистісні схеми, схеми-дії, я-схеми, рольові схеми, функціональні схеми) у значеннях слів, що позначають соціальні об’єкти , запропоновані українським (n = 25, 12 жінок і 13 чоловіків, середній вік 21,7 ± 3,0 років, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк) і американським (n=25, 15 жінок і 10 чоловіків, середній вік 22,4 ± 3,0 року, Університет Центрального Арканзасу, Конвей, США) студентам. Результати порівняльного аналізу значень слів, що ґрунтуються на соціальних категоріях (схемах) українських та американських студентів показують, що найпоширенішими серед американських студентів соціальні категоріями є особисті схеми, пов’язані з індивідуалізмом національного характеру представників західної культури. Найчастішими соціальними категоріями серед українських студентів виявилися схеми-дії, що виражають прагматичний характер представників української культури. Результати психолінгвістичного експерименту показують подвійну пізнавальну та дискурсивної характер соціальної категоризації, що загалом демонструє ступінь упливу культури на людське пізнання і мову.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/4262
Content type: Article
Appears in Collections:East European Journal of Psycholinguistics, 2014, Volume 1, Number 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eepl_1_2014_zasiekina.pdf413,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.