Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/4225
Title: Комунікативна підготовленість студентів до професійної діяльності в умовах педагогічного спілкування вчителів англійської мови
Other Titles: The Students’ Communicative Readiness for Their Professional Activity as Teachers of English
Authors: Іванашко, Оксана
Вічалковська, Наталія
Ivanashko, Oksana
Vichalkovska, Nataliya
Bibliographic description (Ukraine): Іванашко О. Комунікативна підготовленість студентів до професійної діяльності в умовах педагогічного спілкування вчителів англійської мови / О. Іванашко, Н. Вічалковська // East European Journal of Psycholinguistics / Lesya Ukrainka Eastern European National University. – Lutsk, 2014. – Issue 1. – P. 40-51.
Issue Date: 2014
Date of entry: 12-Jun-2014
Publisher: Lesya Ukrainka Eastern European National University
Keywords: комунікативна підготовленість
стиль педагогічного спілкування
форми спілкування
комунікативні здібності
організаційні здібності
мовленнєві засоби
communication preparedness
pedagogical communication style
communication forms
communicational skills
organizational skills
verbal means
Abstract: На підставі емпіричного дослідження проаналізовано вплив психологічних чинників на стиль педагогічного спілкування майбутнього вчителя. Стиль педагогічного спілкування трактують як індивідуально-типологічні особливості соціально-психологічної взаємодії педагога й учнів. Він залежить від особистісних якостей педагога й параметрів ситуації спілкування. Стиль педагогічної діяльності супроводжують стилі поведінки. Кожний стиль припускає домінування монологічної або діалогічної форми спілкування. Проаналізовано взаємозв’язок специфіки майбутньої професійної діяльності та розвитку функції спілкування і наявності рівня організаційних умінь. Проведено вивчення особливостей стилю навчального спілкування. Проведено вивчення особливостей стилю навчального спілкування. Правильно знайдений індивідуальний стиль педагогічного спілкування сприяє розв’язанню комплексу завдань: педагогічний вплив стає адекватним особистості педагога, процес спілкування з аудиторією стає приємним; суттєво полегшується процедура налагодження взаємовідносин з учнями; підвищується ефективність передачі інформації. Зроблені висновки вказують на потребу створення умов для забезпечення керованого входження випускників у педагогічну професію. The influence of psychological factors on the pedagogical communication style of future teacher is examined. Under the pedagogical communication style we mean individual and typological peculiarities of social and psychological interaction of teacher and pupils. It depends on personal characteristics of the teacher and communication situation parameters. Pedagogical activity style is accompanied by behavior styles. Each style suggests the dominance of monological or dialogical forms of communication. The interrelation of future professional activity specificity and communication function development, availability level of organizational skills is analyzed. The study of learning style characteristics of communication. The study of pecularities of educational communication style is carried out. Properly used individual style of pedagogical communication assists in solving the whole complex of tasks: pedagogical effect becomes adequate for teacher’s personality, communication process with audience becomes pleasant, procedure of establishing interrelations with pupils is essentially facilitated, increases efficiency of information transfer. Made conclusions indicate the need to create conditions for the providing of controlled entring of graduates into the pedagogical profession.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/4225
Content type: Article
Appears in Collections:East European Journal of Psycholinguistics, 2014, Volume 1, Number 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivanashko.pdf3,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.