Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29388
Title: Освітній компонент "Іноземна мова" як інструмент розвитку критичного мислення здобувачів вищої освіти
Authors: Передон, Наталія Олександрівна
Мельник, Олена Миколаївна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Передон Н. О., Мельник О. М. Освітній компонент "Іноземна мова" як інструмент розвитку критичного мислення здобувачів вищої освіти. Вісник науки та освіти. Серія "Педагогіка". 2025. № 10 (40). С. 2039-2050. DOI : https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-10(40)-2039-2050
Journal/Collection: Вісник науки та освіти
Issue: 10 (40)
Issue Date: 2025
Date of entry: 25-Nov-2025
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-10(40)-2039-2050
UDC: 378.015.31:159.955-028.43]:81’243
Keywords: критичне мислення
іноземна мова
здобувачі вищої освіти
освітні технології
трифазна модель «Виклик – Осмислення – Рефлексія»
critical thinking
foreign language
higher education students
educational technologies
three-phase model ‘Evocation – Realisation of Meaning– Reflection’
Page range: 2039-2050
Abstract: У статті розглянуто проблему розвитку навичок критичного мислення здобувачів вищої освіти у процесі вивчення іноземної мови, що зумовлено зростанням обсягів інформації, прискоренням комунікативних процесів та посиленням вимог до аналітичних умінь майбутніх фахівців. На основі аналізу наукових праць вітчизняних і зарубіжних дослідників розкрито сутність критичного мислення як складного когнітивного процесу, що включає вміння оцінювати достовірність інформації, порівнювати альтернативні позиції, аргументувати власні судження та приймати обґрунтовані рішення. Підкреслено, що критичне мислення має багаторівневу структуру, яка охоплює мотиваційний, змістовий, інтелектуально-процесуальний та емоційно-вольовий компоненти, що забезпечують цілісність мисленнєвої діяльності особистості. Обґрунтовано потенціал освітнього компонента «Іноземна мова» як ефективного середовища для розвитку критичного мислення. Вивчення мови передбачає роботу з автентичними текстами, різними типами дискурсу, культурно зумовленими смислами та контекстами, що стимулює порівняння, аналіз, інтерпретацію та осмислення інформації. Окрему увагу приділено трифазній моделі розвитку критичного мислення Evocation – Realization of Meaning – Reflection (Виклик – Осмислення – Рефлексія), яка дозволяє організувати навчальну взаємодію таким чином, щоб забезпечити активну розумову діяльність здобувачів освіти на всіх етапах опрацювання матеріалу. На етапі «Виклик» відбувається актуалізація попередніх знань і формування пізнавального інтересу; етап «Осмислення» присвячений цілеспрямованому опрацюванню нової інформації, співставленню її з наявними знаннями; на етапі «Рефлексія» відбуваються узагальнення, оцінювання та формулювання власних висновків. Доведено, що використання проблемно орієнтованих завдань, дискусій, аналізу автентичних джерел, рольових ігор, групових проєктів та письмових рефлексивних робіт у навчанні іноземної мови сприяє розвитку критичного мислення студентів, оскільки цілеспрямована інтеграція зазначених практик у процес мовної підготовки формує інтелектуально активну, самостійну та комунікативно компетентну особистість, здатну до усвідомленого сприйняття інформації та відповідального прийняття рішень у професійній та соціальній діяльності.
Description: The article is devoted to the problem of developing critical thinking skills in higher education students in the process of learning a foreign language, which is caused by the growth of information volumes, the acceleration of communication processes, and the increasing demands on the analytical skills of future specialists. Based on the analysis of scientific works by Ukrainian and foreign researchers, the essence of critical thinking is revealed as a complex cognitive process that includes the ability to evaluate the reliability of information, compare alternative positions, argue one's own judgements and make well-grounded decisions. It is emphasised that critical thinking has a multi-level structure that encompasses motivational, content-related, intellectual-procedural and emotional-volitional components that ensure the integrity of an individual's mental activity. The potential of the educational component ‘Foreign Language’ as an effective environment for the development of critical thinking has been substantiated. Language learning involves working with authentic texts, different types of discourse, culturally conditioned meanings and contexts, which stimulates comparison, analysis, interpretation and comprehension of information. Particular attention has been paid to the three-phase model of critical thinking development Evocation – Realisation of Meaning – Reflection, which allows educational interaction to be organised in such a way as to ensure active mental activity of students at all stages of studying the material. The ‘Evocation’ stage involves updating prior knowledge and forming cognitive interest; the ‘Realisation of Meaning’ stage is devoted to the purposeful processing of new information and comparing it with existing knowledge; the ‘Reflection’ stage involves generalisation, evaluation and the formulation of one’s own conclusions. It has been proven that the use of problem-oriented tasks, discussions, analysis of authentic sources, role-playing games, group projects and writing reflective works in foreign language teaching contributes to the development of students’ critical thinking, as the purposeful integration of these practices into the language training process forms an intellectually active, independent and communicatively competent personality capable of conscious perception of information and responsible decision-making in professional and social activities.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29388
References (Ukraine): 1. Тягло О. В. Критичне мислення : навчальний посібник. Харків : Видавництво «Основа», 2008. 189 с.
2. Терно, С. О. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя : Просвіта, 2009. 268 с.
3. Пометун О., Пилипчатіна Л., Сущенко І., Баранова І. Основи критичного мислення. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2010. 74 с
4. Скоморовська Н. Б. Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури: автореф. дис … канд. пед. наук: 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ. 2016. 16 с.
5. Klooster, D. What is Critical Thinking. Thinking Classroom, 2001. No 4. P. 36‒40.
6. Києнко-Романюк Л. А. Розвиток критичного мислення студентської молоді як загально-педагогічна проблема : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Інститут вищої освіти НАПН України. Київ, 2007. 235 с.
7. Усанова Л., Усанов І., Штепа О. Формування критичного мислення в системі компетентнісної підготовки фахівців. Українська професійна освіта. 2024. № 16. С. 49‒55.
8. Temple, C., Steele, J., Meredith, K. RWCT Project: Reading, Writing, Discussion in Every Discipline: Guidebook III. Washington, DC: International Reading Association for the RWCT Project. 1996.
9. Colley, B. M., Bilics, A. R., & Lerch, C. M. Reflection: A Key Component to Thinking Critically. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. 2012. No 3 (1).
References (International): 1. Tiahlo, O. V. (2008). Krytychne myslennia : navchalnyi posibnyk [Critical Thinking : A Manual]. Kharkiv : Vydavnytstvo «Osnova» – Kharkiv : “Osnova” Publishing House [in Ukrainian].
2. Terno, S. O. (2009). Krytychne myslennia – suchasnyi vymir suspilstvoznavchoi osvity. [Critical Thinking – A Contemporary Dimension of Social Studies Education] Zaporizhzhia : Prosvita – Zaporizhia: Prosvit [in Ukrainian].
3. Pometun, O., Pylypchatina, L., Sushchenko, I., Baranova, I. (2010). Osnovy krytychnoho myslennia [Fundamentals of Critical Thinking]. Ternopil : Navchalna Knyha–Bohdan – Ternopil: Educational Book–Bohdan [in Ukrainian].
4. Skomorovska, N. B. (2016). Rozvytok krytychnoho myslennia starshoklasnykiv na urokakh ukrainskoi literatury: [The Development of Senior Pupils’ Critical Thinking at Ukrainian Literature Lesson] avtoref. dys … kand. ped. nauk: 13.00.02 / abstract of thesis ... Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.02 / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova – National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv [in Ukrainian].
5. Klooster, D. What is Critical Thinking. Thinking Classroom, 2001. No 4. P. 36‒40.
6. Kyienko-Romaniuk, L. A. (2007). Rozvytok krytychnoho myslennia studentskoi molodi yak zahalno-pedahohichna problema : dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.01 / [Development of Critical Thinking among Students as a General Pedagogical Problem: dissertation ... Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.01 / Institute of Higher Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv – Instytut Vyshchoi Osvity NAPN Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian].
7. Usanova, L., Usanov, I., Shtepa, O. (2024). Formuvannia krytychnoho myslennia v systemi kompetentnisnoi pidhotovky fakhivtsiv [Formation of Critical Thinking in the System of Competence-based Training of Specialists]. Ukrainska profesiina osvita – Ukrainian Professional Education. No 16 [in Ukrainian].
8. Temple, C., Steele, J., Meredith, K. RWCT Project: Reading, Writing, Discussion in Every Discipline: Guidebook III. Washington, DC: International Reading Association for the RWCT Project. 1996.
9. Colley, B. M., Bilics, A. R., & Lerch, C. M. Reflection: A Key Component to Thinking Critically. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. 2012. No 3 (1).
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FIF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Peredon_Melnyk.pdf306,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.