Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29259| Title: | Теоретико-методологічні засади наукової комунікації іноземною мовою в Україні як передумова відкритості науки в умовах глобалізації |
| Authors: | Ляшенко, Оксана Павлова, Олена Мохнюк, Анна Карлін, Микола Скороход, Ірина |
| Affiliation: | Волинський національний університет імені Лесі Українки Волинський національний університет імені Лесі Українки Волинський національний університет імені Лесі Українки Волинський національний університет імені Лесі Українки Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Bibliographic description (Ukraine): | Ляшенко, О., Павлова, О., Мохнюк, А., Карлін, М., & Скороход, І. (2025). Теоретико-методологічні засади наукової комунікації іноземною мовою в Україні як передумова відкритості науки в умовах глобалізації. Modeling the development of the economic systems. (2), 240–248. https://doi.org/10.31891/mdes/2025-16-30 |
| Journal/Collection: | Modeling the development of the economic systems |
| Issue: | 2 |
| Issue Date: | 2025 |
| Date of entry: | 20-Nov-2025 |
| Publisher: | Хмельницький національний університет |
| Country (code): | UA |
| DOI: | https://doi.org/10.31891/mdes/2025-16-30 |
| UDC: | 01.89:330.342.14:378.147(81’243) |
| Keywords: | наукова комунікація іноземна мова відкритість науки глобалізація публікаційна стратегія професійна комунікація |
| Page range: | 240–248 |
| Abstract: | У статті розкрито теоретико-методологічні засади наукової комунікації іноземною мовою як важливого інструмента відкритості науки в умовах глобалізації. Метою статті є розроблення концепції наукової комунікації іноземною мовою як структурного чинника відкритої науки. Методологічну основу дослідження становлять системний, міждисциплінарний і функціональний підходи. Результатом дослідження є сформована п’ятикомпонентна концепція, яка охоплює мовну компетентність, академічне письмо, публікаційну стратегію, цифрову ідентичність і доступ до міжнародних ресурсів. Обґрунтовано, що ця концепція створює цілісну інфраструктуру для транснаціональної наукової взаємодії, підвищення цитованості та інтеграції у світовий науковий простір. |
| Description: | The article delves into the theoretical and methodological foundations of academic communication in a foreign language, emphasizing its pivotal role as a prerequisite for the advancement of open science within the broader framework of globalization. In an era where international collaboration and the dissemination of knowledge across borders are increasingly prioritized, proficiency in foreign languages—particularly English—has emerged as a critical enabler of researchers’ integration into the global academic community.The primary objective of this study is to develop a comprehensive and structured concept of academic communication in a foreign language, positioning it as an essential component of the open science paradigm. The analysis is conducted through a synthesis of systemic, interdisciplinary, and functional methodological approaches, which together allow for a holistic understanding of the issue at hand.As a core outcome, the article proposes a five-component conceptual model that captures the key elements required for effective foreign-language academic communication. These elements include: (1) linguistic competence, (2) academic writing proficiency, (3) strategic publication planning, (4) digital identity formation, and (5) access to international scholarly resources. Together, these components constitute an integrated infrastructure that not only enhances transnational academic interaction but also boosts the visibility of research outputs andpromotes sustainable global scientific partnerships.The findings underline that academic communication in a foreign language transcends mere technical skill. It is conceptualized as a multifaceted process encompassing cognitive abilities, sociocultural awareness, and institutional frameworks. This process isinstrumental in ensuring the transparency, ethical conduct, and broad accessibility of research, thereby reinforcing the foundational principles of open science. Moreover, the article offers practical guidelines for fostering multilingual research environments and strengthening scholars’ English-language competencies—key factors in elevating the global competitiveness of national research systems.Keywords: academic communication, foreign language, open science, globalization, publication strategy, professional communication. |
| URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29259 |
| Content type: | Article |
| Appears in Collections: | Наукові роботи (FEU) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.