Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29076| Title: | Психологічні особливості віктимізації молоді в умовах сьогодення |
| Authors: | Миколайчук, Володимир Олегович |
| Affiliation: | Кафедра практичної психології та психодіагностики 053 Психологія |
| Bibliographic description (Ukraine): | Миколайчук В. О. Психологічні особливості віктимізації молоді в умовах сьогодення : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 Психологія / наук. кер. І. М. Грицюк ; Волинський національний університет імені Лесі Українки. Луцьк, 2025. 73 с. |
| Issue Date: | 2025 |
| Date of entry: | 13-Nov-2025 |
| Publisher: | Волинський національний університет Імені Лесі українки |
| Supervisor: | Грицюк, Ірина Михайлівна |
| Keywords: | молодь безпорадність жертва агресивність віктимізація віктимна поведінка |
| Abstract: | У сучасному світі молодь стикається з численними викликами, що впливають на її психоемоційний стан, соціальну адаптацію та особистісний розвиток. Одним із таких викликів є явище віктимізації − процесу, у якому індивід стає жертвою насильства, маніпуляцій, приниження або соціального тиску. Актуальність дослідження зумовлена зростанням рівня насильства в освітньому середовищі, поширенням кібербулінгу, емоційного тиску в соціальних мережах, а також загальною нестабільністю соціального простору, в якому формується особистість молодої людини. Метою кваліфікаційної роботи є комплексне дослідження психологічних особливостей віктимізації молоді в умовах сьогодення, виявлення чинників, що сприяють формуванню віктимної поведінки, а також розробка практичних рекомендацій щодо її профілактики та корекції. У першому розділі роботи здійснено теоретичний аналіз поняття віктимізації та віктимної поведінки в контексті сучасної психології. Розглянуто основні наукові підходи до трактування віктимності. Встановлено, що віктимна поведінка формується як результат взаємодії особистісних рис (низька самооцінка, тривожність, емоційна нестабільність), соціального досвіду (насильство, нехтування, ізоляція) та культурних норм, які можуть толерувати або навіть заохочувати пасивність жертви.Другий розділ присвячено емпіричному аналізу соціальних, особистісних та психологічних чинників, що визначають віктимну поведінку у молоді. Виявлено, що ключовими соціальними детермінантами є дисфункційне сімейне середовище, відсутність підтримки з боку значущих дорослих, негативний вплив однолітків, а також інформаційне перенасичення, яке часто транслює агресивні або маніпулятивні моделі поведінки. Особистісні чинники включають схильність до самозвинувачення, страх конфлікту, залежність від думки інших, невміння встановлювати межі. Третій розділ роботи присвячено практичному аспекту − розробці психологічного тренінгу, спрямованого на розвиток позитивного самосприйняття та асертивної поведінки. Тренінг складається з п’яти занять, кожне з яких має чітко визначену мету, структуру, набір інтерактивних вправ та очікувані результати. Заняття охоплюють теми самопізнання, самооцінки, емоційної грамотності, встановлення особистих меж та формування навичок асертивного спілкування. Кваліфікаційна робота має практичне значення для психологів, педагогів, соціальних працівників, які працюють з молоддю, а також може бути використана як основа для подальших досліджень у сфері профілактики насильства, розвитку особистісної зрілості та психосоціального благополуччя. |
| URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29076 |
| Content type: | Master Thesis |
| Appears in Collections: | FPsy_KR (2025) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Mykolaychuk_2025.pdf | 733,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.