Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29036
Назва: Enhancing translation teaching for L2 learners through ChatGPT: A study of AI-assisted Arabic-German translation
Автори: Naqrash, Nadia
Jarrah, Marwan
Hasan, Esraa
Ali, Sukayna
Приналежність: The University of Jordan, Jordan
Бібліографічний опис: Naqrash, N. ., Jarrah, M., Hasan , E., & Ali, S. (2025). Enhancing translation teaching for L2 learners through ChatGPT: A study of AI-assisted Arabic-German translation. East European Journal of Psycholinguistics , 12(1), 141-175. https://doi.org/10.29038/eejpl.2025.12.1.naq
Журнал/збірник: East European Journal of Psycholinguistics
Дата публікації: 26-чер-2025
Дата внесення: 12-лис-2025
Видавництво: Lesya Ukrainka Volyn National University
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Lesya Ukrainka Volyn National University
Теми: Arabic-German Translation
Artificial Intelligence in Education
ChatGPT in Translation
AI-Assisted Language Learning
Translation Pedagogy
Діапазон сторінок: 141-175
Короткий огляд (реферат): This study investigates the effectiveness of using ChatGPT as a teaching tool in enhancing Arabic-to-German translation skills. An experimental group, using ChatGPT throughout a 15-week semester, was compared to a control group that followed traditional translation instruction methods. Pre- and post-tests were administered to assess translation performance. Results demonstrated that students in the experimental group significantly outperformed those in the control group, showing improvements in sentence structure, vocabulary selection, grammatical accuracy, and the translation of idioms and collocations. Despite minor linguistic errors, students using ChatGPT showed greater progress in understanding translation nuances. The study highlights the potential of AI-powered tools in language learning, particularly in translation pedagogy, and suggests future research directions, including the long-term impact of AI on advanced translation skills, and the balance between machine and human input in the educational process. This study contributes to the growing body of literature on AI-assisted language teaching.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29036
Власник авторського права: © East European Journal of Psycholinguistics, 2025
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/925
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:East European Journal of Psycholinguistics, 2025, Volume 12, Number 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Naqrash,+Nadia;+Jarrah,+Marwan;+Hasan,+Esraa;+Ali,+Sukayna.pdf1,86 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.