Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29002
Назва: Green ideology in action: exploring the cascade effect strategy in environmental video discourse
Автори: Krysanova, Tetiana A.
Приналежність: Lesya Ukrainka Volyn National University
Бібліографічний опис: Krysanova Т. А. Green ideology in action: Exploring the cascade effect strategy in environmental video discourse. Лінгвістика і виклики сучасного світу: перетинаючи дослідницькі кордони = Linguistics and the challenges of the present-day world: crossing disciplinary boundaries : матеріали ІV Міжнар. конф. ФЛ спільно з УАКЛіП, 22−23 трав. 2025 р. Київ, 2025.С. 45.
Конференція/захід: Лінгвістика і виклики сучасного світу: перетинаючи дослідницькі кордони = Linguistics and the challenges of the present-day world: crossing disciplinary boundaries
Дата публікації: 2025
Дата внесення: 11-лис-2025
Видавництво: Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
Країна (код): UA
Теми: дискурс
discourse
екологічний дискурс
environmental discourse
стратегія каскадного ефекту
cascade effect strategy
відео
video
смисл
meaning
Діапазон сторінок: 45
Короткий огляд (реферат): The 21st century environmental discourse is mainly shaped by Greenpeace and the World Wide Fund for Nature (WWF), which strategically employ communication to influence public attitudes toward environmental protection. Central to this discourse is green ideology (Humphrey, 2002), which advocates for ecological sustainability, conservation, and responsible interaction with the natural world. This talk examines how green ideology is realized in discourse, with a particular focus on the cascade effect strategy within environmental video communication. Drawing on critical discourse analysis (van Dijk, 2014), multimodality (Machin & Mayr, 2023), and ecological communication (Luhmann, 1989), it explores the interplay between language, multimodal resources, and ideology in videos produced by Greenpeace and WWF. The case study analysis demonstrates how these organizations construct compelling narratives that embed environmental concerns into public consciousness, influencing perception and driving collective action through verbal and nonverbal means.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29002
Перелік літератури: Dijk van, T. A. (2014). Discourse and Knowledge: A Sociocognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Humphrey, M. (2002). The ideologies of Green welfare. T. Fitzpatrick & M. Cahill (Eds.), Environment and Welfare (pp. 43–60). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Krysanova, T. (2024). From climate crisis to polycrisis: integrating verbal, visual, and cinematic resources in environmental protection videos. T. Parnell, T. Van Hout, & D. Del Fante (Eds.), Critical Approaches to Polycrisis: Discourses of Conflict, Migration, Risk, and Climate (pp. 253–281). Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-76966- 5_10
Luhmann, N. (1989). Ecological Communication. Chicago: University of Chicago Press.
Machin, D. and Mayr, A. (2023). How to Do Critical Discourse Analysis: A Multimodal Introduction. Newcastle: SAGE.
Тип вмісту: Conference Abstract
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FIF)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Green_ideology.pdf106,78 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.