Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28999| Назва: | Розвиток когнітивних процесів та мовлення дітей з синдромом Дауна |
| Автори: | Луканьова, Людмила Олексіївна |
| Приналежність: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Бібліографічний опис: | Луканьова, Л. (2025). Розвиток когнітивних процесів та мовлення дітей з синдромом Дауна. Acta Paedagogiсa Volynienses, 4, 167–171, doi: https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.23 |
| Журнал/збірник: | Acta Paedagogica Volynienses |
| Випуск/№ : | 4 |
| Дата публікації: | 2025 |
| Дата внесення: | 11-лис-2025 |
| Видавництво: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Країна (код): | UA |
| DOI: | https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.23 |
| УДК: | 376-056.264:616.89-008.6-053.2 |
| Теми: | порушення інтелекту порушення мовленн синдром Дауна генетична мутація когнітивні порушення intellectual disability Down syndrome cognitive impairment |
| Діапазон сторінок: | 167-171 |
| Короткий огляд (реферат): | Мета статті – окреслення і аналіз сучасних наукових досліджень, ефективних розвивальних технологій та шляхів практичного надання корекційної допомоги дітям із синдромом Дауна. Особливу увагу акцентовано на вивченні особливостей розвитку когнітивних процесів та мовлення, які сприяють розвитку навчальних компе-тенцій та забезпечують поступове інтегрування дитини в освітнє і суспільне середовище.Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні кількох підходів: аналітико-синтетичного, який спря-мований на вивчення та узагальнення сучасного зарубіжного й вітчизняного досвіду щодо реалізації корекційно-розвивальних завдань; системного, що розглядає корекційну спрямованість освітньо-виховного процесу як єдину цілісну модель; а також діяльнісного, який визначає пріоритетність формування у таких дітей навичок прак-тичної діяльності як базової, ключової умови розвитку дітей з синдромом Дауна. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні інтегрованого мультидисциплінарного підходу в корекцій-но-відновлювальному процесі як максимально ефективного, який грунтується на принципах медико-психолого-педагогічної взаємодії та максимальної індивідуалізації освітньо-корекційного підходу. Висновки. Синдром Дауна є однією з найбільш поширених генетичних аномалій, що характеризується наяв-ністю специфічних фізичних та когнітивних особливостей розвитку. У дітей із цим синдромом спостерігаються затримки психомоторного та інтелектуального розвитку, які проявляються в порушеннях моторики, мовлення, слуху, зору, а також у скороченні обсягу короткочасної слухової пам’яті. Вони відчувають труднощі з абстрак-тним мисленням, узагальненням, а також із засвоєнням і формуванням нових навичок та умінь. Сучасні наукові дослідження та досвід педагогів-практиків засвідчують надзвичайне значення раннього виявлення, діагностики, а також надання комплексної корекційної допомоги, спрямованої на корекцію існуючих порушень розвитку та запо-бігання виникненню вторинних порушень у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку з синдромом Дауна. The purpose of the article is to outline and analyze modern scientific research, effective developmental technologies and ways of practical provision of corrective assistance to children with Down syndrome. Particular attention is paid to the study of the features of the development of cognitive processes and speech, which contribute to the development of educational competencies and ensure the gradual integration of the child into the educational and social environment.The research methodology is based on a combination of several approaches: analytical-synthetic, which is aimed at studying and generalizing modern foreign and domestic experience in the implementation of correctional and developmental tasks; systemic, which considers the correctional orientation of the educational process as a single holistic model; and activity, which determines the priority of the formation of practical activity skills in such children as a basic, key condition for the development of children with Down syndrome. The scientific novelty of the study lies in identifying an integrated multidisciplinary approach in the correctional and restorative process as the most effective, which is based on the principles of medical-psychological-pedagogical interaction and maximum individualization of the educational and correctional approach. Conclusions. Down syndrome is one of the most common genetic anomalies, characterized by the presence of specific physical and cognitive developmental features. Children with this syndrome have delays in psychomotor and intellectual development, which are manifested in motor, speech, hearing, vision disorders, as well as in a reduction in the volume of short-term auditory memory. They experience difficulties with abstract thinking, generalization, as well as with the acquisition and formation of new skills and abilities. Modern scientific research and the experience of practicing teachers demonstrate the extraordinary importance of early detection, diagnosis, and the provision of comprehensive corrective care aimed at correcting existing developmental disorders and preventing the occurrence of secondary disorders in preschool and primary school children with Down syndrome. |
| URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28999 |
| Перелік літератури: | 1. Білаш О. Особливості розвитку дитини із синдромом Дауна. Логопед. 2020. No 3. С. 4–6 2. Гаяш О.В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку. Наук.-метод. посібник для вчителів інклюзивного навчання. 2016. 120 с. 3. Дерень О., Пруська А., Рибак Ю. Діти із синдромом Дауна: факти, навчання, допомога. Методичні рекомен-дації. Проект «Інклюзивна освіта: крок за кроком», 2015. 21 с. 4. Казачінер О., Бойчук Ю. Ефективні методики розвитку мовлення дітей з синдромом Дауна. Науковий жур-нал «Психологічні травелоги». 2022. No1. С. 197-211. 5. Ковтун Р. Корекційні заходи з розвитку комунікаційних здібностей дітей з синдромом Дауна. Науковийвісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2016. Вип. 5. Том 2. С. 197–202. |
| References: | 1.Bilash, O. (2020). Osoblyvosti rozvytku dytyny iz syndromom Dauna [Peculiarities of the development of a child with Down syndrome]. Lohoped. No 3. S. 4 (in Ukrainian). 2. Haiash, O. (2016). Korektsiino-rozvyvalna robota z ditmy z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku. [Correctional and developmental work with children with special needs]. nauk.-metod. posibnyk dlia vchyteliv inkliuzyvnoho navchannia...-Scientific and methodological manual for teachers of inclusive education, 120 s. [in Ukrainian]. 3.Deren, O., Pruska, A., Rybak, Yu. (2015). Dity iz syndromom Dauna: fakty, navchannia, dopomoha [Children with Down syndrome: facts, education, help]. Metodychni rekomendatsii. Proekt «Inkliuzyvna osvita: krok za krokom». 21 s. (in Ukrainian). 4.Kazachiner O., Boychuk YU. (2022). Efektyvni metodyky rozvytku movlennya ditey z syndromom Dauna [Effective methods of speech development in children with Down syndrome]. Naukovyy zhurnal «Psykholohichni travelohy». No1. S. 197-211. (in Ukrainian). 5.Kovtun R. (2016). Korektsiyni zakhody z rozvytku komunikatsiynykh zdibnostey ditey z syndromom Dauna [Correctional measures for the development of communication abilities of children with Down syndrome]. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya Psykholohichni nauky. Vyp. 5. Tom 2. S. 197–202. (in Ukrainian). |
| Тип вмісту: | Article |
| Розташовується у зібраннях: | Наукові роботи (FP) |
Файли цього матеріалу:
| Файл | Опис | Розмір | Формат | |
|---|---|---|---|---|
| 3082.pdf | 270,83 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.