Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28980
Назва: Роль сенсорної інтеграції у корекційній роботі з дошкільниками із порушеннями психофізичного розвитку
Автори: Брушневська, Ірина Миколаївна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Брушневська І. М. Роль сенсорної інтеграції у корекційній роботі з дошкільниками із порушеннями психофізичного розвитку. Acta Paedagogica Volynienses, 2025. 4, 129–136. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.18
Журнал/збірник: Acta Paedagogica Volynienses
Випуск/№ : 4
Дата публікації: 2025
Дата внесення: 11-лис-2025
Видавництво: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Країна (код): UA
Ідентифікатор ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3381-6490
DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.18
УДК: 376.1-056.264:373.2
Теми: сенсорна інтеграція
сенсорні розлади
розлади
органи чуття
психічні функції
дошкільники із порушеннями психофізичного розвитку
Діапазон сторінок: 129-136
Короткий огляд (реферат): У статті представлено аналіз особливостей застосування сенсорної інтеграції як багатогранного і багатофункціонального чинника у корекційній роботі з дошкільниками із порушеннями психофізичного розвитку. Зазначено, що порушення сенсорної інтеграції є потужним фактором дизонтогенезу. Розкрито поетапність виникнення та використання поняття сенсорної інтеграції через призму міждисциплінарних зв’язків у науці та практиці. Вивчення та систематизація розладів сенсорної діяльності у дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку ускладнюється широким клінічним спектром сенсорних дисфункцій, відсутністю єдиних діагностичних критеріїв, різними підходами до оцінки ефективності лікування та недостатньою обізнаністю спеціалістів. Основними принципами сенсорної інтеграції є використання органів чуття для підтримання оптимального рівня збудження, а також зміна оточення і завдань для покращення адаптивної реакції. Вказано, що однією із причин виникнення труднощів в корекції психічної сфери дітей з порушеннями розвитку є недостатнє урахування особливостей перцептивної сфери. Досвід світової і вітчизняної спеціальної педагогіки довів, що комплекс сенсорних і моторних вправ, спрямований на досягнення дидактичних цілей, позитивно впливає на загальний, емоційний, мовленнєвий і соціальний розвиток дитини із порушеннями психофізичного розвитку. Сенсорно-інтегративна терапія передбачає надання дитині із порушеннями психофізичного розвитку відповідної кількості та інтенсивності стимулів (сенсорних, вестибулярних, пропріоцептивних, тактильних), що сприяє стимуляції центральної нервової системи, формуючи її діяльність і покращуючи функціонування синаптичних з’єднань. Сенсорний розвиток і виховання є важливими для формування психічних функцій, зокрема для розвитку зорового, слухового, тактильного, кінестетичного, вестибулярного, смакового та нюхового сприймання, а також їх інтеграції. Основним методом формування сенсомоторного сприймання дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку є практичне вправляння та безпосередня взаємодія з предметами. Окреслено мету корекційно-реабілітаційних занять для розвитку сенсорної інтеграції дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку в спеціально облаштованій сенсорній кімнаті.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28980
Перелік літератури: 1. Айрес Е.Дж. (2024). Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку / пер. з англ. Т. Колеснік. Київ : Вид. Р. Бурлаки. 280 с.
2. Заплатинська А.Б. (2012). Технології «сенсорної інтеграції» в системі корекційної психолого-педагогічної роботи з особами із порушеннями психофізичного розвитку. Матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Львів, 31 серпня – 1 вересня 2012 р. Львів. 65-71.
3. Заплатинська А.Б. (2012). Напрями формування та корекції процесів сенсорної інтеграції у дітей з церебральним паралічем. Збірник наукових праць Кам’янець- Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Вип. XVII в двох частинах, частина 2. Серія: соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський: Медобори, 2006. 291-299.
4. Камінська О., Закревська А. (2017). Сенсорна інтеграція, або Як допомогти кожній дитині. Дошкільне виховання, 11. 24-29.
5. Литвин Н.І., Борецька О.В., Сойко О.В. (2018). Комплексна психолого-педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами засобами сенсорної інтеграції. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць РДГУ. Вип. 10. 94-100.
6. Молчанов Д. (2012). Теорія сенсорної інтеграції Джин Айрес та її застосування у дитячій нейрореабілітації. Здоров’я України. 42-43. URL: http://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf
7. Скрипник Т. (2016). Сенсорна інтеграція як підґрунтя цілісного розвитку дітей з аутизмом. Особлива дитина: навчання і виховання. Вип. 4 (80) С. 24-31.
8. Стахова, Л., & Мороз, Л. (2021). Застосування елементів сенсорної інтеграції в логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку. Acta paedagogica volynienses, (4), 151-156. Https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.23
9. Шевцов А.Г., Заплатинська А.Б. (2009). Сенсорна інтеграція в системі медико-психолого-педагогічного реабілітування осіб з обмеженнями життєдіяльності. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету імені Івана Огієнка. Випуск 12. 133-137.
10. Фаласеніді Т.М., Козак М.Я. (2017). Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами. Молодий вчений, 9 (49). 102-105.
References: 1. Aires, E.Dzh. (2024). intehratsiia. Rozuminnia prykhovanykh problem rozvytku [Child and sensory integration. Understanding Dytyna i sensorna Hidden Development Problems]. [per. z anhl. T. Kolesnik]. K.: Vyd. R. Burlaky. 280 s [in Ukrainian]
2. Zaplatynska A. B. (2012). Tekhnolohii «sensornoi intehratsii» v systemi korektsiinoi psykholoho-pedahohichnoi roboty z osobamy iz porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku [Technologies of «sensory integration» in the system of correctional psychological and pedagogical work with persons with psychophysical development disorders] : Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, Lviv, pp. 65–71 [in Ukrainian]
3. Zaplatynska A.B. (2012). Napriamy formuvannia ta korektsii protsesiv sensornoi intehratsii u ditei z tserebralnym paralichem [Directions of formation and correction of sensory integration processes in children with cerebral palsy]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets- Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Vyp. XVII v dvokh chastynakh, chastyna 2. Seriia: sotsialno-pedahohichna. Kamianets-Podilskyi: Medobory, 2006. 291-299. (in Ukrainian)
4. Kaminska O., Zakrevska A. (2017). Sensorna intehratsiia, abo Yak dopomohty kozhnii dytyni [Sensory integration, or every child How to help] Doshkilne vykhovannia : nauk.-metod. zhurnal dlia pedahohiv i batkiv, 11, pp. 24–29 (in Ukrainian).
5. Lytvyn N.I., Boretska O.V., Soiko O.V. (2018). Kompleksna psykholoho-pedahohichna reabilitatsiia ditei z osoblyvymy potrebamy zasobamy sensornoi intehratsii [Complex psychological and pedagogical rehabilitation of children with special needs by means of sensory integration]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy : zbirnyk naukovykh prats RDHU. 10, pp. 94–100 [in Ukrainian].
6. Molchanov D. (2012). Teoriia sensornoi intehratsii Dzhyn Aires ta yii zastosuvannia u dytiachii neiroreabilitatsii [Gene Aires' theory of sensory integration and its application in pediatric neurorehabilitation]. Zdorovia Ukrainy. _Nevro_4/42-43.pdf (in Ukrainian).
7. Skrypnyk T. (2016). Sensorna intehratsiia yak pidgruntia tsilisnoho rozvytku ditei z autyzmom. [Sensory integration as a basis for the holistic development of children with autism] Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia. 4 (80), pp. 24–31 (in Ukrainian)
8. Stakhova, L., & Moroz, L. (2021). Zastosuvannia elementiv sensornoi intehratsii v lohopedychnii roboti z ditmy doshkilnoho viku [Application of sensory integration elements in speech therapy work with preschool children]. Acta paedagogica volynienses, (4), 151-156. (in Ukrainian)
9. Shevtsov A.H., Zaplatynska A.B. (2009). Sensorna intehratsiia v systemi medyko-psykholoho-pedahohichnoho reabilituvannia osib z obmezhenniamy zhyttiediialnosti [Sensory integration in the system of medical-psychological-pedagogical rehabilitation of people with disabilities]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Vypusk 12. 133-137. (in Ukrainian)
10. Falasenidi T.M., Kozak M.Ya. (2017). Porushennia sensornoi intehratsii u ditei z osoblyvymy potrebamy [Violation of sensory integration in children with special needs]. Molodyi vchenyi. 9 (49). pp. 102–105 (in Ukrainian).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FP)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
brushnevska_2025.pdf643,18 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.