Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28748
Title: Освітній простір як ресурс соціальної підтримки дітей внутрішньо переміщених осіб у територіальних громадах
Authors: Чернета, Світлана Юріївна
Бєлкіна-Ковальчук, Олена Віталіївна
Колосок, Андрій Мирославович
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Чернета, С., Бєлкіна-Ковальчук, О., Колосок, А. (2025). Освітній простір як ресурс соціальної підтримки дітей внутрішньо переміщених осіб у територіальних громадах. Ввічливість. Humanitas, 4, 205–213, doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.26
Journal/Collection: Ввічливість. Humanitas
Issue: 4
Patent No: https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.26
Issue Date: 15-Oct-2025
Date of entry: 27-Oct-2025
Publisher: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Country (code): UA
UDC: 364.446:37.013.42
Keywords: освітній простір
соціальна підтримка
внутрішньо переміщені особи
громада
інклюзія
соціальна політика
педагогічна взаємодія
Page range: 205-213
Abstract: У статті розглядається освітній простір як багатовимірне середовище, що поєднує навчальні, соціальні, пси-хологічні та інтеграційні функції у процесі підтримки дітей внутрішньо переміщених осіб в умовах децентралізації та воєнного стану. Актуальність дослідження зумовлена потребою формування ефективної системи соціальної допомоги дітям, які зазнали травматичного досвіду, у межах освітнього та громаданського середовищ. Метою статті є обґрунтування теоретичних і практичних засад використання освітнього простору як ресурсу соціальної підтримки дітей ВПО та визначення напрямів його удосконалення у територіальних грома-дах України. Освітній простір громади виконує роль стратегічного ресурсу соціальної політики, спрямованого на відновлення психоемоційного стану, формування соціальних зв’язків і забезпечення рівного доступу до освіти. Визначено, що навчальна, соціалізаційна, інклюзивна та терапевтична функції освітнього середовища сприяють адаптації дітей внутрішньо переміщених осіб, розвитку їхніх когнітивних і комунікативних компетентностей, зменшенню рівня тривожності та ізоляції. Важливою складовою забезпечення ефективної соціальної підтримки дітей внутрішньо переміщених осіб у закладах освіти визначена злагоджена взаємодія всіх учасників освітнього середовищ. Де кожна професійна група – педагоги, соціальні педагоги та адміністрація – виконує свою унікальну роль у створенні системи безпеки, довіри та розвитку дитини. Розкрито сутність партнерської взаємодії гро-мади й закладів освіти як умови забезпечення комплексної підтримки дітей і сімей переселенців. Обгрунтовані напрями удосконалення освітнього простору: інституційне зміцнення партнерств, цифрові-зація освіти, розвиток інклюзивного середовища, запровадження супервізійної підтримки педагогів і системний моніторинг ефективності соціально-освітніх програм. Ключові слова: освітній простір, соціальна підтримка, внутрішньо переміщені особи, громада, інклюзія, соціальна політика, педагогічна взаємодія.
Description: In the article, the educational space is considered as a multidimensional environment that combines educational, social, psychological, and integration functions in the process of supporting children of internally displaced persons in conditions of decentralisation and martial law. The relevance of the study is determined by the need to develop an effective system of social assistance for children who have experienced trauma within the educational and community environments.The purpose of the article is to substantiate the theoretical and practical foundations for using the educational space as a resource for social support for IDP children and to identify areas for its improvement in the territorial communities of Ukraine.The community’s educational space serves as a strategic resource for social policy aimed at restoring psychological and emotional well-being, forming social ties, and ensuring equal access to education. It has been determined that the educational, socialisation, inclusive and therapeutic functions of the educational environment contribute to the adaptation of children of internally displaced persons, the development of their cognitive and communication skills, and the reduction of anxiety and isolation. Coordination between all participants in the educational environment is identified as an important component of ensuring effective social support for children of internally displaced persons in educational institutions. Each professional group – teachers, social educators and administrators – plays a unique role in creating a system of security, trust and child development. The essence of partnership between the community and educational institutions as a condition for providing comprehensive support to children and families of displaced persons is revealed.The directions for improving the educational space are substantiated: institutional strengthening of partnerships, digitisation of education, development of an inclusive environment, introduction of supervisory support for teachers, and systematic monitoring of the effectiveness of social and educational programmes.Key words: educational space, social support, internally displaced persons, community, social inclusion, social policy, pedagogical interaction.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28748
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3058.pdf373,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.