Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28401
Title: Використання інформаційних технологій у виховній діяльності вчителя початкових класів Нової української школи
Authors: Остапйовська, Ірина Ігорівна
Остапйовський, Ігор Євгенович
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк, Україна
Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти
Bibliographic description (Ukraine): Остапйовська І. І., Остапйовський І. Є. Використання інформаційних технологій у виховній діяльності вчителя початкових класів Нової української школи. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2022. Вип. 207. С. 256–260. doi: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-256-260
Journal/Collection: Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки.
Issue: 207
Issue Date: 2022
Date of entry: 15-Aug-2025
Publisher: Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Country (code): UA
Place of the edition/event: Кропивницький
DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-256-260
UDC: 37.01+[004.9:004.77]
Keywords: виховання у початкових класах
інформаційні технології в початкових класах
мережеві освітні ресурси
виховання засобами інформаційних технологій
виховання у початкових класах НУШ
education in primary grades
information technologies in primary grades
network educational resources
education by means of information technologies
education in primary grades of the NUSh
Page range: 256–260
Abstract: У статті обґрунтовано необхідність актуалізації змісту виховної діяльності педагога початкових класів, при цьому наголос зроблено на необхідності врахування реалій сьогодення та необхідності застосування інформаційних технологій як необхідної складової освітнього процесу. На основі дефініцій феноменів «виховання», «форми виховання», «методи виховання», «засоби виховання» та аналізу ситуації у державі й вимог до особистості її громадян актуалізовано мету і зміст виховної діяльності вчителя початкових класів як організацію цілеспрямованого впливу на когнітивну, рефлексивну і афективну сферу особистості. Проведено моніторинг мережевих програмних засобів, котрі можна використовувати з освітньою (зокрема – виховною) метою в умовах змішаного та дистанційного навчання, оскільки їх застосування дозволяє організувати, проводити, моніторити й коригувати освітній процес у цілому та виховну діяльність зокрема. У результаті як виховні засоби ІТ виділено освітні платформи дистанційного навчання, засоби для проведення відеоконференцій, засоби для створення ефективного унаочнення та віртуальних дидактичних матеріалів: віртуальні тестові ресурси, програми для створення хмар слів ментальних карт, кросвордів, ребусів, коміксів, мережевих пазлів, віртуальних турів музеями, – а також ролики із YouTube тощо. Виділено принципи використання ІТ-засобів при вихованні здобувачів початкової освіти: наочності, індивідуалізації та диференціації, інтерактивності, зв’язку з життям, громадянськості та національно-культурної свідомості. Конкретизовано умови вибору засобів та мережевих освітніх ресурсів ІТ для виховання здобувачів початкової освіти в умовах НУШ (їх відповідність освітнім цілям, вікові здобувачів освіти та, звичайно, технічним та санітарно-гігієнічним і валеологічним нормам) та інтеграції обраних засобів. Також окреслено перспективні напрямки досліджень у контексті теми публікації.
The article substantiates the need to update the content of the educational activity of the primary school teacher, while emphasizing the need to take into account the realities of today and the need to use information technologies as a necessary component of the educational process. Based on the definitions of the phenomena of «education», «forms of education», «methods of education», «means of education» and the analysis of the situation in the state and the requirements for the personality of its citizens, the purpose and content of the educational activity of the primary school teacher have been defined as an organization of purposeful influence on cognitive, reflective and affective spheres of personality. Network software tools that can be used for educational (in particular, educational) purposes in the conditions of mixed and distance learning have been monitored, since their use allows organizing, conducting, monitoring and adjusting the educational process in general and educational activities in particular. As a result, distance learning educational platforms, means for conducting video conferences, means for creating effective visualization and virtual didactic materials were selected as educational IT tools: virtual test resources, programs for creating word clouds, mental maps, crosswords, puzzles, comics, network puzzles, virtual tours museums, as well as videos from YouTube etc. The principles of using IT tools in the education of students of primary education have been defended: visibility, individualization and differentiation, interactivity, connection with life, citizenship and national-cultural consciousness. The conditions for the selection of means and network educational IT resources for the education of students of primary education in the conditions of NUSh (their compliance with educational goals, the age of the students of education and, of course, technical and sanitary-hygienic and valeological norms) and the integration of the selected means have been specified. Prospective directions of research in the context of the topic of the publication were also outlined.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28401
References (Ukraine): 1. Бандурка О. М., Тюріна В. В., Федоренко О. І. Основи психології і педагогіки : піручн. для ВНЗ. Харків : Вид-во. Нац. ун-ту внутрішніх справ, 2003. 336 с.
2. Волкова Н. П. Педагогіка : навч. посібн. 3-тє вид., стер. Київ : Академвидав, 2009. 616 с.
3. Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання : навч. посібник. Київ : Вища школа, 1997. 304 с.
4. Організація дистанційного навчання в школі : методичні рекомендації / упор. Коберник І., Звиняцьківська З. Травень 2020. URL: http://surl.li/ckqz
5. Остапйовська І. І. Формування активної громадянської позиції підлітків у виховній діяльності Пласту : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / Волинський національний університет імені Лесі Українки. Луцьк, 2011. 238 с.
References (International): 1. Bandurka, O. M., Tiurina, V. V. & Fedorenko, O. I. (2003). Osnovy psykholohii i pedahohiky [Basics of psychology and pedagogy] : piruchn. dlia VNZ. Kharkiv : Vyd-vo. Nats. un-tu vnutrishnikh sprav. 336 s. [in Ukrainian].
2. Volkova, N. P. (2009). Pedahohika [Pedagogy] : navch. posibn. 3-tie vyd., ster. Kyiv : Akademvydav. 616 s. [in Ukrainian].
3. Karpenchuk, S. H. (1997). Teoriia i metodyka vykhovannia [Theory and method of education] : navch. posibnyk. Kyiv : Vyshcha shkola. 304 s. [in Ukrainian].
4. Kobernyk, I. & Zvyniatskivska, Z. (Ed.). (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli [Organization of distance learning at school] : metodychni rekomendatsii. Retrieved from http://surl.li/ckqz [in Ukrainian].
5. Ostapiovska, I. I. (2011). Formuvannia aktyvnoi hromadianskoi pozytsii pidlitkiv u vykhovnii diialnosti Plastu [Forming of active civil position of teenagers in educate activity of Plast]. (Dys. ... kand. ped. nauk). Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. Lutsk. [in Ukrainian].
Content type: Article
Appears in Collections:Навчально-методичні матеріали (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022-Ostapiovsk II-Ostapiovskyy IYe.pdf700,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.