Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28312
Title: | Технологічні засади розвитку критичного мислення громадян старшого віку в умовах інформаційної агресії |
Authors: | Курило, Віталій Семенович Караман, Олена Леонідівна Степаненко, Вікторія Іванівна |
Affiliation: | ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) Волинський національний університет імені Лесі Українки (м. Луцьк) |
Bibliographic description (Ukraine): | Курило В. С., Караман О. Л., Степаненко В. І. Технологічні засади розвитку критичного мислення громадян старшого віку в умовах інформаційної агресії. Інноваційна педагогіка. 2025. Вип. 82. Т. 1. С. 164–168. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/82.1.30 |
Journal/Collection: | Інноваційна педагогіка |
Issue: | 82 |
Volume: | 1 |
Issue Date: | 2025 |
Date of entry: | 21-Jul-2025 |
Country (code): | UA |
DOI: | https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/82.1.30 |
UDC: | 159.955.1:316.343- 054.5]:[351.862.4:342.78](477.52/.6) |
Keywords: | війна інформаційна агресія інформаційні технології особа похилого віку технологія формування критичного мислення цифрова інклюзія |
Page range: | 164–168 |
Abstract: | У статті обґрунтовано технологічні засади розвитку критичного мислення громадян старшого віку в умовах інформаційної агресії. Зазначено, що складність технологічного процесу формування критичного мислення обумовлює неможливість виокремлення чіткого алгоритму дій, проте дозволяє виокремити умови, створення яких сприятиме розвитку критичного мислення. Наголошено на важливості врахування принципів андрагогіки, зокрема застосування підходу до навчання дорослих, який наголошує на досвіді, потребах, інтересах та участі учасників, інтегрує концепції критичного мислення. Технологію формування критичного мислення представлено як систему діяльності, що супроводжується педагогічними вимірюваннями та спрямована на розвиток здатності до самостійного пошуку, вибору й оцінки корисності інформації як для суспільних, так і для особистих потреб і цілей. Зазначено, що для того, щоб зробити технологію формування критичного мислення більш дружньою до віку, потрібно розуміти її переваги, недоліки, бар’єри, обізнаність, потреби людей старшого віку. Освіту людей похилого віку розглянуто як спосіб їх інтеграції в комунікативний і культурний простори, засіб соціального захисту і психологічної стабільності. Акцентовано, що важливим є переосмислення рамок цифрових і медіа компетенцій у контексті реальних електронних послуг, сприяння цифровій інклюзії людей похилого віку, виховання культури мислення, особливостей створення та впровадження навчальних курсів і програм, навчальних гуртків, когнітивних тренінгових програм для відповідної цільової аудиторії, використання технологій префактчекінгу, веб-квесту, лагідного тренування критичного мислення та ін. Звернено увагу, що у процесі застосування відповідних технологій важливим є врахування географічних, гендерних, вікових та інших відмінностей у роботі з людьми старшого віку. |
Sponsorship: | Публікація містить результати досліджень, проведених за грантової підтримки Національного фонду досліджень України за проєктом 2021.01/0021 «Формування критичного мислення громадян як чинник безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії на Сході України» |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28312 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Наукові роботи (FP) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.