Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28259
Title: | Колір як інструмент драматизму художнього образу в живописі. |
Authors: | Прокопович, Тетяна Анатоліївна Тарасюк, Іван Іванович |
Affiliation: | Волинський національний університет імені Лесі Українки Волинський національний університет імені Лесі Українки |
Bibliographic description (Ukraine): | Прокопович, Т., Тарасюк, І. (2025). Колір як інструмент драматизму художнього образу в живописі. Fine Art and Culture Studies, 2, 193–200, doi: https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-27 |
Journal/Collection: | Fine Art and Culture Studies |
Issue: | 2 |
Issue Date: | Jun-2025 |
Date of entry: | 15-Jul-2025 |
Publisher: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
Country (code): | UA |
Place of the edition/event: | Видавничий дім«Гельветика» |
DOI: | https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-27 |
UDC: | 75. 535.6 |
Keywords: | живопис мистецтво кольорознавство вплив кольору емоційний живопис |
Page range: | 193-200 |
Abstract: | Колір у живописі – це більше ніж просто візуальний компонент, це могутній інструмент впливу на почуття, здатний докорінно змінювати те, як сприймається твір, збагачувати його сенс і підкреслювати драматичний настрій художнього образу. Залежно від гри відтінків, контрастів, інтенсивності та взаємодії світла і тіні, колір може змусити нас відчувати тривогу, хвилювання, смуток, натхнення або захоплення. Саме колір перетворює об’єкт на полотні з простого візуального відтворення на психологічно глибокий образ, здатний безпосередньо звертатися до внутрішнього світу глядача. У живописі колір стає мовою емоцій, що не потребує перекладу, та розуміється інтуїтивно. Мета статті – проаналізувати, як працює колір в контексті драматизації у живописі, простежити його роль у створенні емоційної напруги, трагічного настрою або внутрішнього конфлікту, а також визначити особливості використання кольору в роботах художників різних епох. Особлива увага приділяється технікам роботи з кольором, які дозволяють митцю вийти за межі візуального та звернутися до чуттєвого й емоційного сприйняття. Методологія побудована на комплексі методів і принципів які охоплюють мистецтвознавчий, психологічний, семіотичний та історико-культурний підходи. Мистецтвознавчий: розгляд художнього твору як візуальної конструкції з врахуванням колористичної гами, компонування, контрастних елементів, світлотіні, та ритміки. Психологічний: ґрунтується на дослідженні психологічного впливу кольору на глядача. Семіотичний аналіз: колір інтерпретується як знакова система, що має символічне значення в контексті епохи або культури. Історико-культурний підхід: дослідження кольору в контексті естетичних, філософських та соціокультурних уявлень конкретного періоду. Порівняльний аналіз: використовується для зіставлення роботи різних митців, шкіл або епох задля виявлення спільних та відмінних підходів до використання кольору як інструменту драматизації.Наукова новизна дослідження криється у всебічному міждисциплінарному підході до аналізу кольору як наріжного інструменту драматизації художнього образу в живописі. У межах цього аналізу колір розглядається не просто як складова композиції чи техніка вираження, а як багатовимірна знакова система, що має психологічний, семіотичний і культурно-історичний аспекти.Висновки: У сучасному мистецтві питання емоційної виразності твору залишається актуальним. У контексті постійної еволюції художніх форм та стилів, колір зберігає універсальну здатність впливати на глядача, залишаючись мовою, що звертається до глибинних рівнів свідомості. Це робить його не тільки естетичним, але й психологічним фактором художньої виразності, що потребує окремого та поглибленого дослідження. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28259 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Наукові роботи (FKiM) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
prokopovych_tarasuik_2025.pdf | 1,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.