Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27823
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Солнишкіна, Аліна | - |
dc.contributor.author | Solnyshkina, Alina | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-28T13:29:20Z | - |
dc.date.available | 2025-05-28T13:29:20Z | - |
dc.date.issued | 2022-12-27 | - |
dc.date.submitted | 2022-10-04 | - |
dc.identifier.citation | Солнишкіна, А. (2022). Теоретичні та практичні аспекти застосування методів медіаграмотності й медіаосвіти в підготовці майбутніх соціальних працівників. Соціологічні студії, 2(21), 68–78. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-02-68-78 | uk_UK |
dc.identifier.uri | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27823 | - |
dc.description.abstract | У статті розкрито актуальність та необхідність теоретичних досліджень і практичної імплементації технологій медіаграмотності в діяльність фахівців соціальної сфери та в освітню підготовку майбутніх соціальних працівників. Увагу акцентовано на вивченні й науковому аналізі таких теоретичних підходів, як протекціоністський, підхід медіамистецької освіти, феміністичні теорії, концепції медіаграмотності, рух медіаграмотності тощо. Саме ці підходи мають креативний та інноваційний потенціали для впровадження в практику головних концептів медіаграмотності і їх застосування в соціальній сфері. Велику увагу приділено практичним аспектам навчання майбутніх соціальних працівників навичок та компетенцій у галузі медіаграмотності. Досліджено методи й форми вивчення теоретичних і практичних аспектів медіаграмотності (складові компоненти, етичні принципи, правові аспекти, інноваційні методи викладання). Розкрито досвід упровадження в практичну діяльність компонентів медіаосвіти (тренінги, лекторії тощо). Авктивно нами впроваджено елементи медіаграмотності й медіаосвіти в підготовку соціальних працівників. Тренінги з медіаграмотності, лекції з протидії фейкам, майстер-класи використовуються в практичній діяльності. Дано рекомендації щодо дотримання етичних стандартів і кодексів професійної поведінки соціальних працівників. | uk_UK |
dc.description.abstract | Necessity and actual problems of theoretical researches and practical implementation of technologies of media literacy into practical activity of specialists of social sphere and into educational processes are analyzed in the scientific article. An author of article mad an accent at learning and analysis of such scientific approaches as: Protectionist Approach, Media Art Education, Feminism and Critical Media Literacy Approach, Media Literacy Movement etc. These approaches have creative and innovation potential for the implementation into practical social activity and for their application in practical social sphere. Conceptual frameworks, contents, ethical principles, legal aspects and structural components of Media Literacy in the social sphere are studied in this scientific publication. An author paid attention to practical aspects of educational processes of future social workers. Prominent competences of media literacy also studied in this article. An author of scientific article participates in active implementation of the elements of Media Literacy and Media Education into the education of social workers. Media Literacy trainings, lectures about countering to fakes and misinformation are systematically uses in practical work. Researcher studied methods and forms of studying of theoretical and practical aspects of media literacy. Experience of practical implementation of main components of media education is represented in this article. An author of article shared recommendations concerning ethical aspects of media literacy. | uk_UK |
dc.format.extent | 68-78 | - |
dc.language.iso | uk | uk_UK |
dc.publisher | Волинський національний університет імені Лесі Українки (43025, м. Луцьк, просп. Волі, 13) Київський національний університет імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. Акад. Глушкова, 4д) | uk_UK |
dc.subject | медіаграмотність | uk_UK |
dc.subject | медіаосвіта | uk_UK |
dc.subject | соціальні компетенції | uk_UK |
dc.subject | соціальна робота | uk_UK |
dc.subject | соціальна сфера | uk_UK |
dc.subject | media literacy | uk_UK |
dc.subject | media education | uk_UK |
dc.subject | social competences | uk_UK |
dc.subject | social work | uk_UK |
dc.subject | social sphere | uk_UK |
dc.title | Теоретичні та практичні аспекти застосування методів медіаграмотності та медіаосвіти в підготовці майбутніх соціальних працівників | uk_UK |
dc.title.alternative | Theoretical and Practical Aspects of Applying of Methods of Media Literacy and Media Education in Educational Processes for Future | uk_UK |
dc.type | Article | uk_UK |
dc.rights.holder | © Солнишкіна, А., 2022 | uk_UK |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-02-68-78 | - |
dc.citation.issue | 2(21) | - |
dc.contributor.affiliation | PhD in Sociology, Associate Professor, Department of sociology, social work, public management and administration, Oles Honchar Dnipro National University, Ukraine. E-mail: solnyshkinaalina@gmail.com | uk_UK |
dc.contributor.affiliation | канд. соц. наук, доцент кафедри соціології, соціальної роботи, публічного управління та адміністрування, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна | uk_UK |
dc.coverage.country | UA | uk_UK |
dc.coverage.placename | Луцьк: Вежа-Друк | uk_UK |
dc.identifier.citationen | Солнишкіна, А. (2022). Теоретичні та практичні аспекти застосування методів медіаграмотності й медіаосвіти в підготовці майбутніх соціальних працівників. Соціологічні студії, 2(21), 68–78. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-02-68-78 | uk_UK |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5369-6350 | - |
dc.relation.referencesen | 1 Chanda, N. (2017). Media Education and Media Literacy: Conceptualising the significance of critical and twenty-first-century literacies in media education. Journal of Content, Community & Communication Amity School of Communication, 5, 22–25. Retrieved October 10, 2022 from https://www.amity.edu/gwalior/jccc/pdf/jcc-journal-june-2017-06092017-29-32.pdf | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 2. Cho, H., Cannon, J., Lopez, R. & Li, W. (2022). Social media literacy: A conceptual framework. New media & society, 1–20. https://doi.org/10.1177/14614448211068530 | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 3. Concept of implementation of Media Education in Ukraine in new edition. (2016). Retrieved November 08, 2022 from https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 4. European Parliament resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world. Retrieved November 07, 2022 from http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0598+0+DOC+XML+V0//EN] | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 5. Grishkova, R. (2012). Media Education as factor of modernization of native High School Scientific works. Part Pedagogy, 188(176), 63–68. Retrieved November 07, 2022 from https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2012/188-176-14.pdf | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 6. Kellner, D., & Share, J. (2007). Critical Media Literacy, Democracy and the Reconstruction of Education. In D. Macedo & S.R. Steinberg (Eds.), Media literacy: A reader (pp. 3-23). New York: Peter Lang Publishing. https://www.researchgate.net/publication/237225853_Critical_Media_Literacy_Democracy_and_the_Reconstruction_of_Education | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 7. Konevshinska, O. (2016). Development of media education and media culture under the conditions of modern information society. Information Technologies and Learning Tools, 56(4), 32–41. http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1481 | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 8. Konoshenko, S., Stepanenko, V., Bakhov, I., Diachok, N., & Spivak, Y. (2021). The role of the media in the professional education of future social workers. Propósitos Y Representaciones, 9(SPE1), e1387. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.1387 | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 9. Mugisha, Ch. (2018). Social Work in a Digital Age: The Need to Integrate Social Media in Social Work Education in the UK. Journal of Social Work Education and Practice, 3(4), 1–10, Retrieved November 07, 2022 from https://www.jswep.in/uploads/3/1/7/2/31729069/030401_social_work_in_a_digital_age.pdf | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 10. Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education in 2007 (2007). Retrieved November 07, 2022 from https://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/Parisagendafin_en.pdf. | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 11. Pérez Tornero, J. M. (2006). Current trends on Media Literacy in Europe. Approaches – existing and possible – to media literacy, 142 p. Retrieved November 07, 2022 from https://www.researchgate.net/publication/271505667_Current_trends_on_Media_Literacy_in_Europe_Approaches_-_existing_and_possible_-_to_media_literacy | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 12. Petersons, А. (2022). The Role of Manipulative Technologies in Commercial Advertising. Sociological Studios, 1(20), 50–57. https://doi.org/10.29038/2306–3971–2022–01–49–56 | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 13. Razvodova, T. (2020). Media Literacy as a main competence of modern pedagogue. Collection of articles of the 8-th International scientific conference “Critical thinking in the age of toxic content”. Kyiv. Centre of Freedom Press. Academy of Ukrainian Press. 494 p. Retrieved November 09, 2022 from https://medialiteracy.org.ua/mediagra¬motnist-yak-osnovna-kompetentsiya-suchasnogo-pedagoga/ | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 14. Salnikova, S., & Kyrychenko, R. (2021). Sentiment Analysis Based on the BERT Model: Attitudes Towards Politicians Using Media Data. International Conference on Social Science, Psychology and Legal Regulation (SPL 2021): Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Atlantis Press, 617, 39–44. https://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.211218.007 | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 15. Shevchenko, T., Kovtun, V., & Ermolenko, V. (2021). Development of Media Literacy in Ukraine . Kyiv: OSCE and Internews – Ukraine, 34 p. | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 16. Vanwynsberghe, H., Boudry, E., & Verdegem, P. (2012). The development of a conceptual framework of social media literacy. In Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings. Ghent, Belgium: Ghent University, Department of Communication studies. Retrieved November 07, 2022 from https://biblio.ugent.be/publication/3047212 | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 17. Westwood, J. (2015). Social media in social work education: devising a social media strategy. Conference: European Association of Schools of Social Work conference: Social Work Education in Europe: towards 2025. At: Bicocca University: Milan, Italy. Retrieved November 09, 2022 from https://www.researchgate.net/publication/289539455_Social_media_in_social_work_education_devising_a_social_media_strategy | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 18. Zhu, H., & Andersen, S. T. (2021). Digital competence in social work practice and education: experiences from Norway. Nordic Social Work Research, 1–17. https://doi.org/10.1080/2156857X.2021.1899967 | uk_UK |
dc.relation.references | 1. Chanda, N. (2017). Media Education and Media Literacy: Conceptualising the significance of critical and twenty-first-century literacies in media education. Journal of Content, Community & Communication Amity School of Communication, 5, 22–25. Retrieved October 10, 2022 from https://www.amity.edu/gwalior/jccc/pdf/jcc-journal-june-2017-06092017-29-32.pdf | uk_UK |
dc.relation.references | 2. Cho, H., Cannon, J., Lopez, R. & Li, W. (2022). Social media literacy: A conceptual framework. New media & society, 1–20. https://doi.org/10.1177/14614448211068530 | uk_UK |
dc.relation.references | 3. Concept of implementation of Media Education in Ukraine in new edition. (2016). Retrieved November 08, 2022 from https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ | uk_UK |
dc.relation.references | 4. European Parliament resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world. Retrieved November 07, 2022 from http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0598+0+DOC+XML+V0//EN] | uk_UK |
dc.relation.references | 5. Grishkova, R. (2012). Media Education as factor of modernization of native High School Scientific works. Part Pedagogy, 188(176), 63–68. Retrieved November 07, 2022 from https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2012/188-176-14.pdf | uk_UK |
dc.relation.references | 6. Kellner, D., & Share, J. (2007). Critical Media Literacy, Democracy and the Reconstruction of Education. In D. Macedo & S.R. Steinberg (Eds.), Media literacy: A reader (pp. 3-23). New York: Peter Lang Publishing. https://www.researchgate.net/publication/237225853_Critical_Media_Literacy_Democracy_and_the_Reconstruction_of_Education | uk_UK |
dc.relation.references | 7. Konevshinska, O. (2016). Development of media education and media culture under the conditions of modern information society. Information Technologies and Learning Tools, 56(4), 32–41. http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1481 | uk_UK |
dc.relation.references | 8. Konoshenko, S., Stepanenko, V., Bakhov, I., Diachok, N., & Spivak, Y. (2021). The role of the media in the professional education of future social workers. Propósitos Y Representaciones, 9(SPE1), e1387. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.1387 | uk_UK |
dc.relation.references | 9. Mugisha, Ch. (2018). Social Work in a Digital Age: The Need to Integrate Social Media in Social Work Education in the UK. Journal of Social Work Education and Practice, 3(4), 1–10, Retrieved November 07, 2022 from https://www.jswep.in/uploads/3/1/7/2/31729069/030401_social_work_in_a_digital_age.pdf | uk_UK |
dc.relation.references | 10. Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education in 2007 (2007). Retrieved November 07, 2022 from https://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/Parisagendafin_en.pdf. | uk_UK |
dc.relation.references | 11. Pérez Tornero, J. M. (2006). Current trends on Media Literacy in Europe. Approaches – existing and possible – to media literacy, 142 p. Retrieved November 07, 2022 from https://www.researchgate.net/publication/271505667_Current_trends_on_Media_Literacy_in_Europe_Approaches_-_existing_and_possible_-_to_media_literacy | uk_UK |
dc.relation.references | 12. Petersons, А. (2022). The Role of Manipulative Technologies in Commercial Advertising. Sociological Studios, 1(20), 50–57. https://doi.org/10.29038/2306–3971–2022–01–49–56 | uk_UK |
dc.relation.references | 13. Razvodova, T. (2020). Media Literacy as a main competence of modern pedagogue. Collection of articles of the 8-th International scientific conference “Critical thinking in the age of toxic content”. Kyiv. Centre of Freedom Press. Academy of Ukrainian Press. 494 p. Retrieved November 09, 2022 from https://medialiteracy.org.ua/mediagra¬motnist-yak-osnovna-kompetentsiya-suchasnogo-pedagoga/ | uk_UK |
dc.relation.references | 14. Salnikova, S., & Kyrychenko, R. (2021). Sentiment Analysis Based on the BERT Model: Attitudes Towards Politicians Using Media Data. International Conference on Social Science, Psychology and Legal Regulation (SPL 2021): Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Atlantis Press, 617, 39–44. https://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.211218.007 | uk_UK |
dc.relation.references | 15. Shevchenko, T., Kovtun, V., & Ermolenko, V. (2021). Development of Media Literacy in Ukraine . Kyiv: OSCE and Internews – Ukraine, 34 p. | uk_UK |
dc.relation.references | 16. Vanwynsberghe, H., Boudry, E., & Verdegem, P. (2012). The development of a conceptual framework of social media literacy. In Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings. Ghent, Belgium: Ghent University, Department of Communication studies. Retrieved November 07, 2022 from https://biblio.ugent.be/publication/3047212 | uk_UK |
dc.relation.references | 17. Westwood, J. (2015). Social media in social work education: devising a social media strategy. Conference: European Association of Schools of Social Work conference: Social Work Education in Europe: towards 2025. At: Bicocca University: Milan, Italy. Retrieved November 09, 2022 from https://www.researchgate.net/publication/289539455_Social_media_in_social_work_education_devising_a_social_media_strategy | uk_UK |
dc.relation.references | 18. Zhu, H., & Andersen, S. T. (2021). Digital competence in social work practice and education: experiences from Norway. Nordic Social Work Research, 1–17. https://doi.org/10.1080/2156857X.2021.1899967 | uk_UK |
dc.subject.udc | 364:[070+316.77] | uk_UK |
Розташовується у зібраннях: | Соціологічні студії, 2022, № 2 (21) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
9.pdf | 780,12 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.