Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/25036| Title: | Єдність клініко-психолого-педагогічної складової у корекції розладів праксису у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з порушеннями інтелектуального та мовленнєвого розвитку |
| Authors: | Луканьова, Людмила Олексіївна |
| Affiliation: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Bibliographic description (Ukraine): | Луканьова, Л. (2024). Єдність клініко-психолого-педагогічної складової у корекції розладів праксису у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з порушеннями інтелектуального та мовленнєвого розвитку. Acta Paedagogiсa Volynienses, 3, 76–80, doi: https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.11 |
| Journal/Collection: | Acta Paedagogica Volynienses |
| Issue Date: | Sep-2024 |
| Date of entry: | 7-Nov-2024 |
| Publisher: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Country (code): | UA |
| ORCID Id: | https://orcid.org/0009-0002-7392-2850 |
| DOI: | https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.11 |
| UDC: | 376-056.264:159.922.76-053.313 |
| Keywords: | Праксис диспраксія порушення інтелекту порушення мовлення розлад розвитку координації |
| Page range: | 76-80 |
| Abstract: | У статті проаналізовано теоретичний аспект проблеми пропедевтики та подолання наслідків порушення праксису у дітей; розглянуто практичні традиційні та інноваційні підходи у корекційно-розвитковій роботі.Наукова новизна дослідження полягає у констатації необхідності застосування у корекційно-відновлювальному процесі єдиного клініко-психолого-педагогічного підходу на принципах міждисциплінарної взаємодії та максимальної індивідуалізації освітньо-корекційного процесу.Науково доведено важливість ранньої діагностики порушення праксису, раннього втручання (ранньої корекції), виправлення наявних та попередження можливих наслідків порушення праксису у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Обґрунтування науково-практичних аспектів проблеми порушення праксису у дітей дошкіль-ного та молодшого шкільного віку з інтелектуальними та мовленнєвими порушеннями. Автором проведено теоретичний аналіз сучасних наукових досліджень, щодо проблеми вивчення; визначено сутність понять «диспраксія», «апраксія», «атаксія»; окреслено основні причини виникнення порушень праксису у дітей; проаналізовано поняття первинного та вторинного порушення праксису. Встановлено, що порушення праксису – це фактор, який ускладнює будь-які порушення у розвитку і може бути одним із елементів складно-го комбінованого порушення, або самостійним коморбідним розладом. Автором охарактеризовано основні види диспраксій, які зустрічаються у дітей з порушеннями мовлення та інтелекту: «порушення загального праксису», «порушення кистьового (пальцевого) праксису», «порушення орального праксису», «порушення артикуляційного праксису». |
| URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/25036 |
| References (Ukraine): | 1. Шеремет М.К., Коломієць Ю.В., Апухтіна В.В. Психомовленнєвий розвиток дітей із мов-леннєвими порушеннями. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 270–274. 2. Мартиненко І.В. Диспраксія в структурі мовленнєвого дизонтогенезу дітей. Науковий часо-пис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2021. Вип. 40. С. 65–70 3. Мартиненко І.В. Логопсихологія : курс лекцій. 2-ге вид., випр. і допов. Київ : ДІА. 2016. 115 c. 4. Тищенко В. В. Розлади праксису мовлення: кваліфікація порушень в умовах ревізії логопе-дичних класифікацій. Науковий журнал Хортицької національної академії. 2023. 2(9). С. 168–178 5. Пиляєва Н.С. Проблема вивчення праксису та його відхилень у спеціальній літературі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2021. No 77, Т. 2, С. 38–43. https://portal.issn.org/resource/ISSN/1992-5786, |
| Content type: | Article |
| Appears in Collections: | Наукові роботи (FP) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.