Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21710
Title: Механізми критичного мислення та навчання фізики і програмування
Authors: Головін, Микола Борисович
Головіна, Ніна Анатоліївна
Bibliographic description (Ukraine): Головін, М., Головіна, Н. (2022). Механізми критичного мис-лення та навчання фізики і програмування. Фізика та освітні технології, 1, 15–26, doi: https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-2
Journal/Collection: Фізика та освітні технології
Issue: 1
Issue Date: 2022
Date of entry: 17-Jan-2023
Publisher: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Country (code): UA
UDC: 37.016:53]+[37.015.31:159.955-028.43
Keywords: методика навчання
формальна логіка
пізнавальні схеми
рефлексія
моделювання
Page range: 15–26
Abstract: Метою цієї роботи є виявлення та формалізація механізму критичного мислення, що проявляється в проце-сі навчання фізики та програмування. Цей механізм подається у термінах формальної логіки, де окремі кроки представляються у вигляді аналізу, синтезу, індукції, дедукції, абстрагування, узагальнення, конкретизації. Ця задача є актуальною як із психологічної, так і з методико-педагогічної точок зору, адже далеко не кожний пласт навчальних дисциплін, особливо в гуманітарній сфері, добре проявляє протокол критичного мислення. Програму-вання через високу формалізацію матеріалу є тією діяльністю, де механізм критичного мислення проявляється контрастно.Важливим моментом є також і вибір задачі на основі розв’язку якої ілюструється механізм критичного мислення. Це задача моделювання руху тіла в полі тяжіння з класичної механіки, яка має добру візуалізацію, є достатньо лаконічною та має просте математичне підґрунтя.Методологія дослідження рефлексії критичного мислення реалізовувалась у процесі моделювання цього про-цесу в його еволюційному розвитку. Новизна роботи полягає в тому, що критичне мислення тут представле-но у вигляді характерних циклічностей формально-логічних і матеріалізованих дій. Інше новаторство полягає у представленні результатів роботи механізму критичного мислення. Ці результати фіксувались у вигляді вір-туальних ментальних когнітивних структур, що мають еволюцію в пізнавальному процесі. Такий підхід напряму зв’язаний з процесами та методами навчання і тому є цікавим в сенсі теорії навчання.Основним висновком роботи є те, що запропонований підхід дозволив розглянути критичне мислення лаконіч-но в контексті трьох циклічно діючих ментальних схем, що базуються на конкретизації, узагальненні та симуль-танному аналізі і синтезі. Останнє робить ці схеми хорошим базисом для розвитку різноманітних методик навчання особливо в природничій царині.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21710
References (Ukraine): Головін М.Б., Головіна Н.А., Головіна Н.М. Модельний розгляд пізнавальних процесів, супутніх навчальному програмуванню. Психологічні перспективи. Луцьк, 2018. Вип. 31. С. 57–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2018_31_7
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FITM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Critical thinking.pdf435,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.