Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/19613
Title: Методологія формування інформаційно-аналітичної підтримки для розвитку цифрових компетентностей бакалаврів економічного профілю
Other Titles: Methodology for creating information and analytical support for the development of digital competencies of bachelors of economic specialty
Authors: Завада, Олександр Петрович
Тоцька, Олеся Леонтіївна
Zavada, Oleksandr
Totska, Olesia Leontiivna
Affiliation: Львівський національний університет імені Івана Франка
Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Завада О. П., Тоцька О. Л. Методологія формування інформаційно-аналітичної підтримки для розвитку цифрових компетентностей бакалаврів економічного профілю. Освітня аналітика України. 2021. № 2 (13). С. 56–69.
Journal/Collection: Освітня аналітика України
Issue: 2 (13)
Issue Date: 2021
Date of entry: 21-Sep-2021
Country (code): UA
ORCID Id: https://orcid.org/0000-0002-8062-8169
https://orcid.org/0000-0003-4748-2134
UDC: 336:004.9]:33-057.87
Keywords: інформаційно-аналітична підтримка
цифрові компетентності
програмні продукти
інформаційні системи й технології
лекційні заняття
бакалаври
заклади вищої освіти
information and analytical support
digital competencies
software products
information systems and technologies
lectures
bachelors
higher education institutions
Page range: 56–69
Abstract: Стаття присвячена розробленню методології формування інформаційно-аналітичної підтримки лекційних занять для розвитку цифрових компетентностей бакалаврів економічного профілю галузей знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» й 07 «Управління та адміністрування». У процесі дослідження визначено згідно з чинними стандартами вищої освіти України загальні та спеціальні цифрові компетентності випускників спеціальностей 051 «Економіка», 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 073 «Менеджмент», 075 «Маркетинг», 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність». Запропоновано алгоритм добору об’єктів до складу такої підтримки проведення лекційних занять з ІСТ: добір тем для викладання лекційного курсу з ІСТ у предметній сфері та їх групування у змістові модулі; визначення критеріїв добору об’єктів до інформаційно-аналітичної підтримки формування цифрових компетентностей на лекційних заняттях; добір об’єктів до кожної теми відповідно до заданих критеріїв. Критеріями добору нормативно-правових документів, які входять до складу інформаційно-аналітичної підтримки, стали актуальність, чинність, доцільність; програмного забезпечення – актуальність, національний протекціонізм, легітимність. Розроблений алгоритм апробовано на прикладі спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування». Вказано на можливості використання пропонованої методології для викладання ІСТ студентам неекономічних спеціальностей. Окреслено альтернативи розширення інформаційно-аналітичної підтримки формування цифрових компетентностей на лекційних заняттях з ІСТ.
The need to develop digital competencies in bachelors of economics is associated with the spread of information systems and technologies (IST) into various spheres of human life, including economics and management. The purpose of the article is to develop a methodology for creating information and analytical support of lectures for the development of digital competencies of bachelors in specialties 051 «Economics»; 071 «Accounting and taxation»; 072 «Finance, banking and insurance»; 073 «Management»; 075 «Marketing»; 076 «Entrepreneurship, trade and exchange activities». The research methodology consists of the use of algorithmization, general scientific method of analysis and synthesis. The article creates an algorithm for selecting objects for information and analytical support of lectures on IST for bachelors of economics; its approbation was carried out using the specialty 072 «Finance, banking and insurance» as an example. Based on given selection criteria (relevance, validity, expediency), national legal documents (state standards, codes and laws of Ukraine, Decree of the President of Ukraine, Orders of the Ministry of Finance of Ukraine, Ministry of Economy and European Integration of Ukraine, State Treasury Service of Ukraine, Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine, National Bank of Ukraine, Board of the National Bank of Ukraine, Letter of the National Bank of Ukraine, National Classifier of Ukraine), as well as information from the official websites of domestic financial institutions and software developers were selected. Software products have been selected, for the students-financiers during lectures on information systems and technologies to be informed of their features. Alternatives to expand information and analytical support for creating digital competencies in lectures on IST are identified, such as selection of scientific, educational, teaching and methodological publications on theoretical and practical aspects of the development of digital competencies of students of a particular specialty; expansion of the analyzed software products at the expense of foreign ones; selection of educational video with visualization of work with the software of the applied sphere. The developed methodology can be used to teach IST to students of non-economic specialties, having previously changed the subject area.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/19613
References (Ukraine): 1. Затверджені стандарти вищої освіти / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 15.06.2021).
2. Биков В. Ю., Романовський О. О., Романовська Ю. Ю. Навчання кібербезпеки і кіберзахисту фахівців з управління фінансами, економікою і бізнесом. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 80. № 6. С. 386–413. DOI: 10.33407/itlt.v80i6.4101.
3. Іванченко Є. А. Аналіз результатів функціонування системи інтегративної професійної підготовки майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. Т. 11. № 3. DOI: 10.33407/itlt.v11i3.54.
4. Проєктування рамки цифрової компетентності майбутніх економістів / В. Я. Плаксієнко, Л. О. Дорогань-Писаренко, Т. Б. Прийдак та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 80. № 6. С. 140–160. DOI: 10.33407/itlt.v80i6.3885.
5. Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів / Т. Б. Прийдак, Л. В. Яловега, О. В. Лега та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 73. № 5. С. 28–47. DOI: 10.33407/itlt.v73i5.3035.
6. Хомік О. М. Використання електронних соціальних мереж для формування управлінської культури майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Т. 51. № 1. С. 95–102. DOI: 10.33407/itlt.v51i1.1309.
7. Dai S. ARS Interactive Teaching Mode for Financial Accounting Course Based on Smart Classroom. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2019. Vol. 14. No. 3. P. 38–50. DOI: 10.3991/ijet.v14i03.10104.
8. Herrador-Alcaide T. C., Hernández-Solís M., Sanguino Galván R. Feelings of Satisfaction in Mature Students of Financial Accounting in a Virtual Learning Environment: an Experience of Measurement in Higher Education. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2019. Vol. 16. No. 20. DOI: 10.1186/s41239-019-0148-z.
9. Kopel R. R., Dudley L. W. A Beginner’s Guide to Internet-Enhanced Financial Accounting Courses. Schwartz B. N., Ketz J. E. Advances in Accounting Education Teaching and Curriculum Innovations (Advances in Accounting Education, vol. 5). Bingley : Emerald Group Publishing Ltd., 2003. P. 289–303. DOI: 10.1016/S1085-4622(03)05017-X.
10. Meza A. A. M. Q. Applying Bloomberg in the Learning Process of Accounting, Finance and Investments Courses. Contabilidad Y Negocios. 2020. Vol. 15. No. 29. P. 72–91. DOI: 10.18800/contabilidad.202001.005.
11. Usip E. E., Bee R. H. Economics: A Discriminant Analysis of Students’ Perceptions of Web-Based Learning. Social Science Computer Review. 1998. Vol. 16. No. 1. P. 16–29. DOI: 10.1177/089443939801600104.
12. Тоцька О. Л. Інформаційні системи і технології у фінансах : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Луцьк : Східноєвропейський нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/ (дата звернення: 19.02.2021).
13. Перелік Засобів ТЗІ 18.01.2021.ods. URL: https://data.gov.ua/dataset/ eab73672-181f-4b20-8819-56d47723ff11/resource/937b7849-defa-4b82-a81c-a9dafbfebc6a (дата звернення: 18.02.2021).
References (International): 1. Ministry of Education and Science of Ukraine. (n. d.). Approved standards of higher education. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti [in Ukrainian].
2. Bykov, V. Yu., Romanovskyi, O. O., & Romanovska, Yu. Yu. (2020). Training of cyber security and cyber defense for specialists of finance, economic and business management. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 80(6), 386–413. DOI: 10.33407/itlt.v80i6.4101 [in Ukrainian].
3. Ivanchenko, Ye. A. (2009). Analysis of the results of functioning of the integrative professional taining system for future economists. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 11(3). DOI: 10.33407/itlt.v11i3.54 [in Ukrainian].
4. Plaksienko, V. Ya., Dorogan-Pisarenko, L. A., Pryidak, T. B., Leha, O. V., Ialoveha, L. V., & Krasota, E. H. (2020). Designing a framework for future economists’ digital competence. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 80(6), 140–160. DOI: 10.33407/itlt.v80i6.3885 [in Ukrainian].
5. Pryidak, T. B., Yaloveha, L. V., Leha, O. V., Mysnyk, T. H., & Zoria, S. P. (2019). Digital competence development as a condition for ensuring future economists’ competitiveness. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 73(5), 28–47. DOI: 10.33407/itlt.v73i5.3035 [in Ukrainian].
6. Khomik, O. M. (2016). Electronic social networks use in forming managerial culture of future economists. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 51(1), 95–102. DOI: 10.33407/itlt.v51i1.1309 [in Ukrainian].
7. Dai, S. (2019). ARS Interactive Teaching Mode for Financial Accounting Course Based on Smart Classroom. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(3), 38–50. DOI: 10.3991/ijet.v14i03.10104.
8. Herrador-Alcaide, T. C., Hernández-Solís, M., & Sanguino Galván, R. (2019). Feelings of Satisfaction in Mature Students of Financial Accounting in a Virtual Learning Environment: an Experience of Measurement in Higher Education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(20). DOI: 10.1186/s41239-019-0148-z.
9. Kopel, R. R., & Dudley, L. W. (2003). A Beginner’s Guide to Internet-Enhanced Financial Accounting Courses, in Schwartz, B. N., & Ketz, J. E. Advances in Accounting Education Teaching and Curriculum Innovations (Advances in Accounting Education, vol. 5). Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 289–303. DOI: 10.1016/S1085-4622(03)05017-X.
10. Meza, A. A. M. Q. (2020). Applying Bloomberg in the Learning Process of Accounting, Finance and Investments Courses. Contabilidad Y Negocios, 15(29), 72–91. DOI: 10.18800/contabilidad.202001.005.
11. Usip, E. E., & Bee, R. H. (1998). Economics: A Discriminant Analysis of Students’ Perceptions of Web-Based Learning. Social Science Computer Review, 16(1), 16–29, DOI: 10.1177/089443939801600104.
12. Totska, O. L. (2014). Information systems and technologies in finance. Lutsk: Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17315 [in Ukrainian].
13. Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (n. d.). List of Means of Technical Protection of Information 18.01.2021.ods. Retrieved from https://data.gov.ua/dataset/eab73672-181f-4b20-8819-56d47723ff11/resource/ 937b7849-defa-4b82-a81c-a9dafbfebc6a [in Ukrainian].
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FEU)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
article_76.pdf427,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.