Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/19567
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКовальська, Єлєна-
dc.contributor.authorKovalska, Yeliena-
dc.contributor.authorДжевага, Марія-
dc.contributor.authorDzhevaga, Maria-
dc.date.accessioned2021-08-02T14:27:42Z-
dc.date.available2021-08-02T14:27:42Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationКовальська, Є., Джевага, М. (2020). Зв’язок між рівнем невідпо-відей в особистих інтерв’ю та типом помешкання респондента (на прикладі аналізу параданих ESS). Соціологічні студії, 2 (17), 30–40. DOI: 10.29038/2306-3971-2020-02-30-40uk_UK
dc.identifier.issn2306-3971-
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/19567-
dc.description.abstractЗбір та аналіз параданих у масових опитуваннях уможливлює підвищення рівня якості отриманої інформації, зокрема за допомогою зменшення рівня невідповідей. Вивчення параданих дає змогу дізнатися, як ті, хто відмовляється брати участь у дослідженні, відрізняються від безпосередніх учасників. Виявлено важливість виміру життєвих обставин респондента за результатами дослідження ESS, у тому числі вплив характеристики його нерухомості на ймовірність участі в інтерв’ю. На прикладі ESS проаналізовано методичні документи дослідження та масив параданих із метою дослідити, як характеристика помешкання респондента впливає на рівень невідповіді в дослідженні ESS. Основою аналізу стали парадані й керівництво для інтервʼюера ESS 2010 (ESS-5) та 2018 року (ESS-9) у Німеччині. Виявлено, що методичні й супроводжувальні документи німецького ESS зазнали змін, які мають розвʼязати проблеми дослідження та спрямовані на допомогу інтерв’юеру в тому, щоб правильно визначити характеристики житла респондента і прихильність до інтерв’юера. Для аналізу впливу характеристики помешкання респондента на ймовірсть невідповіді на анкету побудовано бінарну логістичну регресію. Виявлено, що змінні «тип будинку» й «стан будинку» лише частково пояснюють можливість установити контакт із потенційним респондентом.uk_UK
dc.description.abstractCollection and analysis of respondents in mass surveys can improve the quality of information obtained, in particular by reducing the level of non-response. The study of paradata allows us to find out how those who refuse to participate in the study differ from the participants that agreed. This allows researchers to improve the interviewer's guide and develop an individual approach to each respondent. The importance of measuring the respondent's life circumstances according to the results of the ESS study was revealed, including the influence of the respondent's real estate characteristics on the probability of participating in the interview. On the example of ESS, the methodological documents of the research and the array of counselors were analyzed in order to investigate how characteristics of apartment affect the level of non-response in the ESS study. The analysis was based on paradata and a guide for the ESS 2010 (ESS-5) and 2018 (ESS-9) interviewers in Germany. It was found that the methodological and accompanying documents of the German ESS have undergone changes that should solve the research problems and should help the interviewer to determine correctly the characteristics of the respondent's home and the respondent's commitment to the interviewer. The interview plan and the interviewer's instructions include all the respondent's answers and follow-up, they still do not have written instructions for the respondents depending on the type of house in which he lives. The importance of parada has been emphasized in previous ESS studies, but despite this, the influence of paradata on the level of non-response is not raised and is not taken into account in the ESS study of almost all countries. To analyze the impact of the respondent's real estate characteristics on the probability of non-response to the questionnaire, a binary logistic regression was constructed. It was found that the variables «house type» and «house condition». only partially explain the possibility of establishing contact with a potential respondent.uk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectпараданіuk_UK
dc.subjectESSuk_UK
dc.subjectметаданіuk_UK
dc.subjectparadatauk_UK
dc.subjectmetadatauk_UK
dc.titleЗв’язок між рівнем невідповідей в особистих інтерв’ю та типом помешкання респондента (на прикладі аналізу параданих ESS)uk_UK
dc.title.alternativeRelationship Between the Level of Non-Responses in Personal Interviews and the Type of Housing of the Respondent (on the Example of Analysis of Paradata ESS)uk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doi10.29038/2306-3971-2020-02-30-40-
dc.contributor.affiliationPhD in Sociology, Assistant Professor of the Department of Methodology and Methods of Sociological Research, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraine E-mail: e.sokolovskaja@gmail.comuk_UK
dc.contributor.affiliationКиївський національний університет ім. Тараса Шевченкаuk_UK
dc.contributor.affiliationКиївський національний університет ім. Тараса Шевченкаuk_UK
dc.contributor.affiliationMaster's program student specialty of Sociology, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraine E-mail: maria.dzhevaga@gmail.comuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.coverage.placenameВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1981-2255-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5773-7300-
dc.relation.referencesen1. Conrad, F., Tourangeau, R., Couper, M., Zhang, C. (2017). Reducing speeding in web surveys by providing immediate feedback. Survey Research Methods, 11(1), 45–61. https://doi.org/10.18148/srm/2017.v11i1.6304 2. Couper, M. P. (1998). A Measuring Survey Quality in a CASIC Environment. Invited paper presented at the Joint Statistical Meetings of the American Statistical Association. Proceedings of the Survey Research Methods Section, ASA, Achieving Quality in Surveys, Dallas, pp. 41–49. 3. Couper, M. P., Trotman, M. (2007). Whither the Web: Web 2.0 and the Changing World of Web Surveys. The Challenges of a Changing World: Proceedings of the Fifth International Conference of the Association for Survey Computing. Berkeley, UK, pp. 7–16. 4. European Social Survey (ESS), Response Based Quality Assessment (2020). Retrieved April 02, 2020 from https://www.europeansocialsurvey.org/ 5. Fowler, F. (2010). Design and evaluation of questionnaires. Chongqing: Chongqing University Press. 6. Groves, R., Wagner, J., Peytcheva, E. (2007). Use of interviewer judgments about attributes of selected respondents in post-survey adjustment for unit nonresponse: An illustration with the National Survey of Family Growth. In: Proceedings of the Section on Survey Research Methods of the American Statistical Association, pp. 3428–3431. Retrieved April 07, 2020 from http://www.asasrms.org/Proceedings/y2007/Files/JSM2007-000 782.pdf 7. Jill, Z. (2011). What Day of the Week Should You Send Your Survey? SurveyMonkey Blog. Retrieved April 07, 2020 from https://www.surveymonkey.com/curiosity/day-of-the-week/ 8. Kovalska, Y. (2019). The adaptation of Warners Index of Status Characteristics (ISC): An empirical study in Kyiv. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 3, 124–142. https://doi.org/10.15407/sociology2019.03.124 9. Kreuter, F., Casas-Cordero, C. (2010). RatSWD, working paper, No 136, p.16. Retrived April 05, 2020 from http://www.ratswd.de/download/RatSWD_WP_2010/RatSWD_WP_136.pdf 10. Lessler, T., Kalsbeek, W. D. (1992). Nonsampling error in surveys. New York: Wiley-Interscience. 11. O’Reilly, J. (2009). Paradata and Blaise: A review of recent applications and research. Paper presented at the 12th International Blaise Users Conference (IBUC). Latvia, pp. 1–5. Retrieved April 03, 2020 from http://www.blaiseusers.org/2009/papers/7d.pdf 12. Sydorov, M. (2011). Using of paradata in social researches. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 4, 198–208. 13. Sydorov, M., Bilous, Ye. (2013). Approaches to the Аnalysis of Data with Nonresponse. Sociological Studios, No 2(3), 64–69. Retrieved April 06, 2020 from https://sociostudios.eenu.edu.ua/index.php/socio/article/view/ 82/59 14. Sydorov, M., Khodakivska, Yu. (2014). Using paradata for regulating the level of non-response (with ESS data). Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Sociology, 1, 62–68. Retrieved April 07, 2020 from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_soc_2014_1_13uk_UK
dc.relation.references1. Ковальська, Є. В. (2019). Адаптація індексу статусної характеристики Ворнера. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 3, 124–142. https://doi.org/10.15407/sociology2019.03.124 2. Сидоров, М., Білоус, Є. (2013). Підходи до аналізу даних із невідповідями. Соціологічні студії, 2(3), 64–69. Отримано 6 квіт. 2020 р. з https://sociostudios.eenu.edu.ua/index.php/socio/article/view/82/59 3. Сидоров, М. В.-С. (2011). Використання параданих у соціологічних дослідженнях. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 4, 198–208. 4. Сидоров, М. В.-С., Ходаківська, Ю. (2014). Застосування параданих для аналізу невідповідей (на прикладі ESS). Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологія, 1, 62–68. Отримано 7 квітня 2020 з http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_soc_2014_1_13 5. Conrad, F., Tourangeau, R., Couper, M., Zhang, C. (2017). Reducing speeding in web surveys by providing immediate feedback. Survey Research Methods, 11(1), 45–61. https://doi.org/10.18148/srm/2017.v11i1.6304 6. Couper, M. P. (1998). A Measuring Survey Quality in a CASIC Environment. Invited paper presented at the Joint Statistical Meetings of the American Statistical Association. Proceedings of the Survey Research Methods Section, ASA, Achieving Quality in Surveys, Dallas, pp. 41–49. 7. Couper, M. P., Trotman, M. (2007). Whither the Web: Web 2.0 and the Changing World of Web Surveys. The Challenges of a Changing World: Proceedings of the Fifth International Conference of the Association for Survey Computing. Berkeley, UK, pp. 7–16. 8. European Social Survey (ESS), Response Based Quality Assessment (2020). Retrieved April 02, 2020 from https://www.europeansocialsurvey.org/ 9. Fowler, F. (2010). Design and evaluation of questionnaires. Chongqing: Chongqing University Press. 10. Groves, R., Wagner, J., Peytcheva, E. (2007). Use of interviewer judgments about attributes of selected respondents in post-survey adjustment for unit nonresponse: An illustration with the National Survey of Family Growth. In: Proceedings of the Section on Survey Research Methods of the American Statistical Association, pp. 3428–3431. Retrieved April 07, 2020 from http://www.asasrms.org/Proceedings/y2007/Files/JSM2007-000782.pdf 11. Jill, Z. (2011). What Day of the Week Should You Send Your Survey? SurveyMonkey Blog. Retrieved April 07, 2020 from https://www.surveymonkey.com/curiosity/day-of-the-week/ 12. Kreuter, F., Casas-Cordero, C. (2010). RatSWD, working paper, No 136, p. 16. Retrieved April 05, 2020 from http://www.ratswd.de/download/RatSWD_WP_2010/RatSWD_WP_136.pdf 13. Lessler, T., Kalsbeek, W. D. (1992). Nonsampling error in surveys. New York: Wiley-Interscience. 14. O’Reilly, J. (2009). Paradata and Blaise: A review of recent applications and research. Paper presented at the 12th International Blaise Users Conference (IBUC). Latvia, pp. 1–5. Retrieved April 03, 2020 from http://www.blaiseusers.org/2009/papers/7d.pdfuk_UK
dc.subject.udc303.1uk_UK
Розташовується у зібраннях:Соціологічні студії, 2020, № 2 (17)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
7.pdf1,46 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.