Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/18459
Title: Духовні (релігійні) жанри в українській музиці кінця ХХ – початку ХХІ ст.
Authors: Коменда, Ольга Іванівна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Коменда О. Духовні (релігійні) жанри в українській музиці кінця ХХ – початку ХХІ ст. Духовна культура як домінанта українського життєтворення: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-теоретичної конференції 22-23 грудня 2005 року. Ч. 1. Київ: ДАКККіМ, С.315-321.
Conference/Event: Духовна культура як домінанта українського життєтворення
Issue Date: 2005
Date of entry: 18-Dec-2020
Publisher: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
Country (code): UA
Place of the edition/event: Київ
Keywords: духовні жанри
українська музика межі тисячоліть
жанровий інваріант
Page range: 315-321
Abstract: В українській музиці межі тисячоліть (Є. Станкович, В. Сильвестров, Л. Дичко, О. Козаренко) належно представлені традиційні (“канонічні”) духовні жанри, ті, що мають багату історію свого розвитку і ґрунтуються на збереженні головних жанрових ознак молитовного ритуалу (структура та інтонаційне навантаження, представлені крупними циклами літургії, реквієму), а також частковому (в рамках інших жанрів) використанні супроводжуючих жанрових ознак (хорового концерта, псалму, монодії, антифону, партесного концерту та ін.). Усі вони об’єднані закономірностями драматичного жанру, хоча жоден з оглянутих творів, не будучи призначеним для храмового виконання, слабко виявляє свою прикладну функцію. Їхня життєздатність забезпечується оновленням жанрового змісту шляхом уведення ознак іншої за смислом і масштабами та особливостями втілення жанрової форми – симфонії. У музиці розглядуваного періоду щедро представлені нетрадиційні (“неканонічні”) духовні жанри, в основі яких лежить вільне, як поетична програма, глибоко особисте осмислення інтерпретування духовних образів і тем. Міра “духовної суті” такого жанру визначається ступенем виразності втілення кожного конкретного образу (як засоби для досягнення результату використовуються біблійні мотиви, “проповідницький” тон), як у творчості В. Камінського, О. Козаренка, О. Щетинського, І. Щербакова. “Найслабше мотивованою” серед жанрів даного розряду виглядає “епітафія”, яка функціонує як “поетична алюзія”. Обидві зазначені жанрові категорії представлені численними масовими (Є.Станкович, В. Камінський), класичними (В. Сильвестров, О. Козаренко), а також фольклорними (Л.Дичко, Г. Гаврилець) жанровими інваріантами, переважна більшість яких заснована на перегуку, взаємодії і якісному синтезі (В. Сильвестров, О. Козаренка) традицій західного і східного церковних обрядів.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/18459
Content type: Conference Abstract
Appears in Collections:Наукові роботи (FKiM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
duhovna_kultura_ch_1 (2).pdf201,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.