Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17382
Title: Revisiting research on grammatical gender acquisition by russian-speaking children with developmental language disorder
Other Titles: Перегляд досліджень щодо опанування граматичного роду російськомовними дітьми із загальним недорозвиненням мовлення
Authors: Ogneva, Anastasiia
Огнєва, Анастасія
Bibliographic description (Ukraine): Ogneva, A. Revisiting research on grammatical gender acquisition by russian-speaking children with developmental language disorder / A. Ogneva // East European Journal of Psycholinguistics / Lesya Ukrainka Eastern European National University. – Lutsk, 2019. – Volume 6, Number 1 – P. 58-64.
Issue Date: 2019
Date of entry: 7-Apr-2020
Publisher: Lesya Ukrainka Eastern European National University
Keywords: Developmental Language Disorder (DLD)
grammatical gender
acquisition
Russian
загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ
граматичний рід
опанування
російська мова
Series/Report no.: Volume 6;Number 1
Abstract: Although both Developmental Language Disorder (DLD) and grammatical gender acquisition have been the focus of scientific interest for decades, a few research has been conducted in order to explore how DLD Russian-speaking children acquire this linguistic category. One of the main reasons for this is the difficulty of recruiting DLD children as we still cannot reliably identify these children. Previous studies claim that typically developing children acquire grammatical gender at about 3-4 years of age, but have difficulties with neuter gender up to 6 years of age. This brief report aims at providing the theoretical background of a research in process. The review deals with the issue of grammatical gender acquisition by Russian-speaking children diagnosed with DLD. Specifically, this paper reviews i) the main findings of studies on gender acquisition in typically developing Russian-speaking children, ii) the.Не дивлячись на те, що загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ) та опанування граматичного роду перебувають у центрі наукових досліджень упродовж десятиліть, недостатньо уваги було приділено дослідженню того, як російськомовні діти із ЗНМ опановують цю граматичну категорію. Однією з головних причин цього є труднощі у відборі дітей із ЗНМ, оскільки ми все ще не вміємо добре ідентифікувати таких дітей. У попередніх дослідженнях йдеться про те, що діти, які розвиваються типово опановують граматичний рід приблизно у віці 3–4 років, але мають труднощі з середнім родом аж до 6 років. Метою статті є забезпечення теоретичного підґрунтя дослідження. Статтю присвячено проблемі засвоєння граматичного роду російськомовними дітьми з діагнозом ЗНМ. Зокрема фокус уваги зосереджено на: а) провідних результатах досліджень у галузі опанування категорії роду російськомовними дітьми з типовим розвитком; б) результатах досліджень того, як оперують граматичним родом російськомовні діти із загальним недорозвиненням мовлення.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17382
ISSN: 2313-2116
Content type: Article
Appears in Collections:East European Journal of Psycholinguistics, 2019, Volume 6, Number 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
202_EEJPL_6_1_2019_.pdf343,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.