Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15130
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЧернеженко, О.-
dc.contributor.authorChernezhenko, O.-
dc.date.accessioned2018-11-25T22:00:58Z-
dc.date.available2018-11-25T22:00:58Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationЧернеженко, О. Основні реформи конституційного устрою Італії / О. Чернеженко // Історико-правовий часопис. - 2018. - № 1. - С. 58-64.uk_UK
dc.identifier.otherУДК 342.845-
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15130-
dc.description.abstractУ статті висвітлено основні реформи політичної системи та конституційного устрою Італії, їх риси та основні положення. Досліджено територіальний устрій Італії; механізми для упорядкування міжрівневих урядових стосунків; питання муніципальних та регіональних конференцій. Проаналізовано проблеми регіоналізації. Приділено увагу питанню балансу повноважень, компетенції та відповідальності між центральними органами влади та органами місцевого самоврядування. The article highlights the major reforms of the political system and constitutional order in Italy, their features and guidelines. In the focus of the study are the issues of the territorial structure of Italy, its regionalization; mechanisms for regulation of the interlevel government relations; issues of municipal and regional conferences. The emphasis is laid on the issues concerning balancing powers, competence and responsibilities of the central government and local self-governing bodies. The key findings of the study show, that the idea of the reform in 2001 has not been utilized completely, since it resulted only in the distribution of power in favor of the regional level. In the early 1990s, the central state power was de-legitimized through a decade of weak governance. As a result of the reform of 2001, an intricate constitutional structure was established, having caused disproportions throughout the country. The new constitutional reform is aimed at establishing a new balance between political players in Italy, which means, first of all, a new approach to distribution of powers in favour of the state. Without this reform in the short or medium perspective, this territory may become unsufficiently competitive both in terms of domestic productivity and in terms of attracting foreign investment. Much confusion at the local level prevents serious investments into any kind of economic activity.uk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherСхідноєвропейський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectІталіяuk_UK
dc.subjectкомпетенціяuk_UK
dc.subjectреформиuk_UK
dc.subjectрегіониuk_UK
dc.subjectдецентралізаціяuk_UK
dc.subjectреферендумuk_UK
dc.subjectполітичні силиuk_UK
dc.subjectоргани самоврядуванняuk_UK
dc.subjectItalyuk_UK
dc.subjectcompetenceuk_UK
dc.subjectreformsuk_UK
dc.subjectregionsuk_UK
dc.subjectdecentralizationuk_UK
dc.subjectreferendumuk_UK
dc.subjectpolitical forcesuk_UK
dc.subjectbodies of self-governmentuk_UK
dc.titleОсновні реформи конституційного устрою Італіїuk_UK
dc.title.alternativeMajor Reforms of the Constitutional Order in Italyuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Історико-правовий часопис, 2018, № 1(11)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
14 chernezhenko.pdf150,5 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.