Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13084
Title: Казкотерапія в системі мовленнєвого розвитку дошкільників
Authors: Мацюк, Зоряна
Фенко, Марія
Bibliographic description (Ukraine): Мацюк, З., & Фенко, М. (2016). Казкотерапія в системі мовленнєвого розвитку дошкільників. Східноєвропейський журнал психолінгвістики, 3(1), 91–101. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.mat
Issue Date: 2016
Date of entry: 11-Sep-2017
Publisher: Lesya Ukrainka Eastern European National University
DOI: https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.mat
Keywords: казка
казкотерапія
метод
дошкільник
мовленнєвий розвиток
fairy tale
fairy tale therapy
speech development
preschool-age children
Abstract: У складних суспільних умовах дедалі більше розширюється коло проблем, які потребують педагогічного вирішення. Дієвий метод – казкотерапія, використовують для безпосереднього впливу на емоційно-почуттєву сферу особистості для зміни моделей поведінки, аналізу прихованих можливостей дітей. У статті обґрунтовано теоретичні засади використання казкотерапії в психолого-педагогічній практиці. Зокрема було визначено критерії та показники мовленнєвого розвитку дошкільників в ігрових казкових ситуаціях: 1) обізнаність із казками; уміння розповідати знайомі казки; уміння оцінювати свою розповідь і розповідь товариша; 2) самостійність складання дітьми сюжетів казкових ситуацій; оригінальність вигаданого казкового сюжету; наявність засобів творчого самовираження. Особливий акцент зроблено на творчому мовленнєвому самовиражені дітей, чому безпосередньо сприяє використання казкотерапії: відбувається занурення дітей у світ казки, що поглиблює максимальну мовленнєву активність дітей на навчально-виховному просторі дитячого навчального закладу; наявність позитивних емоційних стимулів у складанні творчих розповідей; створення ситуацій успіху в мовленнєво-ігровій діяльності; стимулювання мовленнєвого самовираження і творчої ініціативи дошкільників в казкових ситуаціях. Результати проведеного дослідження свідчать, що використання методу казкотерапії є доцільним і виправданим. Difficult social conditions lead to an expanding range of problems that require solutions at the pedagogical level. Fairy tale therapy is an effective method used to exert a direct influence on the emotional and sensory spheres of the personality to change behaviour patterns and provide an analysis of children’ innate abilities. In this article the theoretical principles of the use of fairy tale therapy in psycho-pedagogical practice are substantiated. In particular the criteria and the performance indicators of speech development of preschool-age children were determined in situations where they engaged in fairy tale-related play: 1) the level of fairy tale-based learning; the ability to recount familiar fairy tales; the ability to evaluate their own narration and that of a friend; 2) children's self-sufficiency in making up plots involving fairytale-based situations; the originality of the fictitious fairy tale plot; and the presence of tools for creative self-expression. Particular emphasis is put on the children’s creative self-expression in speech, to which the use of fairy tale therapy contributes directly: children are immersed in the fairy-tale world, which extends the maximum speech activity of the children in the educational/developmental setting of their school; the presence of positive emotional stimuli in formulating creative narratives; the devising of successful scenarios in activities involving a combination of speech and play-acting; providing incentives for oral self-expression and creative initiative in preschool-age children in fairy tale-related situations. The results of the research which was conducted demonstrate that the use of the fairy tale-therapy method is appropriate and justified.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13084
Content type: Article
Appears in Collections:East European Journal of Psycholinguistics, 2016, Volume 3, Number 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
112_eejpl_journal_3.pdf305,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.