Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13080
Title: The Role of Associations in Vocabulary Acquisition: A Psycholinguistic Study on Indian ESL Learners
Authors: Kavitha, V.
Kannan, Padmasani
Bibliographic description (Ukraine): V. Kavitha, & Kannan Padmasani. (2016). The Role of Associations in Vocabulary Acquisition: A Psycholinguistic Study on Indian ESL Learners. East European Journal of Psycholinguistics, 3(1), 65–72. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.kav
Issue Date: 2016
Date of entry: 11-Sep-2017
Publisher: Lesya Ukrainka Eastern European National University
DOI: https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.kav
Keywords: vocabulary acquisition
psycholinguistics
mental lexicon
associations
semantic networks
опанування лексики
психолінгвістика
ментальний лексикон
асоціації
семантичні мережі
Abstract: Learning English as a second language is an area of study which demands persistent research, probing and application of the findings. In India, English language is a part of everyday life, and the exposure to English vocabulary comes through a multitude of sources which include media, game applications and social networking among others. In many instances, even complicated and less frequent words are made familiar by these sources. However, the learners of ESL struggle for a good choice of words when they are in a situation to use the language. This has led the researcher to question how the process of vocabulary acquisition happens and how the acquired words are organised and stored. The current research is a psycholinguistic analysis of the way words are organised and associated with each other in the mental lexicon of the learners. The researcher attempts to study the role and impact of associations in vocabulary acquisition through an experimental study. The participants of the study are 120 Indian ESL learners enrolled for an undergraduate programme. They were tested with two methods of teaching vocabulary, namely the word definition method and semantic cluster method. The outcome of the study is discussed in the research paper.Вивчення англійської мови як другої мови є сферою дослідження, яка вимагає наполегливості, перевірки й прикладне застосування одержаних результатів. В Індії англійська мова є частиною повсякденного життя, тому частина англійської лексики має безліч джерел, які включають у себе засоби масової інформації, ігрові додатки та соціальні мережі. У багатьох випадках навіть складні та менш поширені слова стають загальновідомими завдяки вищезгаданим джерелам. Проте студенти, які вивчають англійську як другу мову стикаються з проблемою вибору правильної лексики під час конкретної мовленнєвої ситуації. Це зумовило мету цієї статті − з’ясувати, яким чином відбувається процес відбору лексики і як набуті слова організовуються та засвоюються. Це дослідження присвячене психолінгвістичному аналізу, а саме: як слова організовані й пов’язані одне з одним в ментальному лексиконі студентів. Автори роблять спробу вивчити роль і вплив асоціацій на формування словникового запасу шляхом експерименту. Учасниками дослідження були 120 індійських студентів бакалаврату, які вивчаютьанглійську як другу мову. Студентів тестували за допомогою двох методів викладання лексики, а саме методу визначення слова і методу семантичного кластера. Результати дослідження подано в цій науковій праці.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13080
Content type: Article
Appears in Collections:East European Journal of Psycholinguistics, 2016, Volume 3, Number 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
104_eejpl_journal_3.pdf243,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.