Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12652
Title: Леся Українка на шпальтах південноукраїнських альманахів: творчий дебют
Other Titles: Lesіa Ukrainka on the Pages of South Ukrainian Almanacs: Creative Debut
Authors: Лубчак, Вадим
Lubchak, Vadуm
Bibliographic description (Ukraine): Лубчак В. Леся Українка на шпальтах південноукраїнських альманахів: творчий дебют / В. Лубчак // Волинь філологічна: текст і контекст : зб. наук. пр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Ін-т філології та журналістики ; [редкол.: Г. Л. Аркушин та ін.]. - Луцьк, 2016. - Вип. 22 : Універсум Лесі Українки. - С. 314-325
Issue Date: 2016
Date of entry: 4-Jun-2017
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: літературний альманах
автор
цензура
символ
орієнтир
видавець
literary almanac
author
publisher
censorship
symbol
guide
Abstract: У статті розглянуто особливості упорядкування та видання південноукра- їнських літературних альманахів кін. ХІХ – поч. ХХ ст., зокрема акцентовано увагу на представленій у збірниках «З-над хмар і з долин» (Одеса, 1903) та «З потоку життя» (Херсон, 1905) творчості Лесі Українки. Досліджено історію співпраці Лесі Українки з редакторами альманахів, наведено оцінку реакції тогочасної критики на творчий дебют авторки в цих збірниках. The article considers the features of compiling and publication of South Ukrainian literary almanacs in the late 19 − early 20th century. Special attention is focused on Ukrainka’s works in anthologies “Z-nad khmar i dolyn” (“From the clouds and valleys”) (Odesa, 1903) and “Z poyoku zhyttya” (“From the life’s stream”) (Kherson, 1905). Author examines the history of cooperation between writer and editors of almanacs, evaluates the reaction of contemporary criticism on her debut. Although in the early 20th century writer’s works were published in the Russian part of Ukraine (she cooperated with Russian journal Zhyzn’ “Life”, placed her poems in anthologies, including literary and artistic one “Skladka” (“Crease”) (Kharkiv, 1896)), her name wasn’t know well by the readers of South of Ukraine. The study analyzes form of cooperation between Lesіa Ukrainka and compilers of almanacs, Mykola Voronyi, Mykhailo Kotsyubynskyi and Mykola Chernyavskyi. Special attention is focused on conformity of author’s artistic and aesthetic concepts for anthologies “Z-nad khmar i dolyn” and “Z potoku zhyttya”.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12652
Content type: Article
Appears in Collections:Волинь філологічна: текст і контекст, 2016, № 22

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25.pdf614,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.