Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12637
Title: Лірична проза Лесі Українки: питання жанрової ідентифікації
Other Titles: The Lyrical Prose of Lesia Ukrainka: the Question of Genre Identification.
Authors: Левчук, Юлія
Levchuk, Yulіia
Bibliographic description (Ukraine): Левчук Ю. Лірична проза Лесі Українки: питання жанрової ідентифікації / Ю. Левчук // Волинь філологічна: текст і контекст : зб. наук. пр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Ін-т філології та журналістики ; [редкол.: Г. Л. Аркушин та ін.]. - Луцьк, 2016. - Вип. 22 : Універсум Лесі Українки. - С. 124-135
Issue Date: 2016
Date of entry: 4-Jun-2017
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: Леся Українка
проза
ліризм
філософський етюд
архетип
екзистенційність
Lesіa Ukrainka
prose
lyrical
philosophical sketch
archetype
existential
Abstract: Досліджено проблеми жанру в прозовій творчості Лесі Українки. Зроблено спробу диференціювати закономірності письма, які реалізовані в прозових текстах авторки. Зокрема, зосереджено увагу на так званій ліричній прозі, ос- новними принципами якої є суб’єктивність, медитативність, філософський зміст, екзистенційна тематика. The research concerns the problem of the genre in the prose works of Lesia Ukrainka. An attempt is made to differentiate the patterns of writers’ abilities implemented in prose texts of the author. In particular, attention is focused on the so-called lyrical prose, the basic principles of which are subjective, meditative, philosophical content, existential themes. For example, the existential problem of time, developed in the work “Late” (1893), allows you to define its genre as a philosophical sketch. Comparative analysis of the genre pairs that constitute the texts of Lesia Ukrainka “Error (Prisoner Thoughts)” (1905) and O. Kobylianska “The Soldier’ Letter Sentenced to Death for His Wife” (1916), led to the conclusion that the same the concept of “prisoner” the writers interpreted from different points of view, at what Lesіa Ukrainka distinguished by deep philosophical content. Also analyzed the texts of works “Blind” (1903) and “Ghost” (1905), a genre which is defined as a symbolist and expressionist sketches in accordance.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12637
Content type: Article
Appears in Collections:Волинь філологічна: текст і контекст, 2016, № 22

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf630,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.