Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12629
Title: На полі крові: драма-умовчання
Other Titles: On the Field of Blood”: Drama as Reticence
Authors: Галета, Олена
Haleta, Olena
Bibliographic description (Ukraine): Галета О. На полі крові: драма-умовчання / О. Галета // Волинь філологічна: текст і контекст : зб. наук. пр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Ін-т філології та журналістики ; [редкол.: Г. Л. Аркушин та ін.]. - Луцьк, 2016. - Вип. 22 : Універсум Лесі Українки. - С. 25-38
Issue Date: 2016
Date of entry: 4-Jun-2017
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: Леся Українка
Юда
редакція
нарація
умовчання
жертва
смерть
Lesia Ukrainka
Judas
edition
narration
reticence
sacrifice
death
Abstract: У статті запропоновано нове прочитання драми Лесі Українки «На полі крові» на основі двох відмінних редакцій твору. Методологічною основою для такого прочитання слугує літературна антропологія, зокрема концепції жертви і смерті як культурних феноменів. Основним художнім прийомом при цьому стає умовчання – винесення відомої розв’язки поза рамки тексту, що не усуває її зі смислової структури твору, однак активізує роль читача у процесі розуміння основної колізії. The article proposes a new interpretation of Lesia Ukrainka’s drama “On the field of blood” (1910) based on its two different editions. After the work has been sent to the editor the author demanded to remove a part of the text from the middle of the drama, and the final scene, in which the suicide of Judas was depicted. In this way, she focused only on the central dialogue between Judas and bystander. The final structure of the analyzed drama (Greek agon) is typical for many works by Lesia Ukrainka, however, analyzed work is not only limited to the text. An avtion takes place between two important scenes of biblical history: resurrection of Christ and Judas suicide. But a rejection of the final scene of the original manuscript changes a very type of conflict, shifting it from the outside world to the inner one. As a result, making known solutions beyond the text does not eliminate it from the semantic structure of the work, but activates the role of the reader in the understanding of the main conflict.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12629
Content type: Article
Appears in Collections:Волинь філологічна: текст і контекст, 2016, № 22

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.pdf716,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.