Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10977
Title: Паравербальні засоби комунікації (на матеріалі німецької мови)
Other Titles: Paraverbal Communication Means (Based on the German Language)
Authors: Павлюк, Мирослава
Pavliuk, Miroslava
Bibliographic description (Ukraine): Павлюк, М. Паравербальні засоби комунікації (на матеріалі німецької мови) / М. Павлюк // Актуальні питання іноземної філології. – 2015. – № 3. – С. 118-124.
Issue Date: 2015
Date of entry: 6-Dec-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: комунікація
вербальний засіб
невербальний засіб
паравербальний засіб
вербалізація
фонація
почерк
communication
communication
non-verbal
means
paraverbal means
verbalization
phonation
handuriting
Abstract: Проаналізовано паравербальні засоби комунікації, описано їх розмежування з невербальними, простежено їхній взаємозв’язок. Для аналізу вербалізації звукового мовлення використано текст п’єси «Матінка Кураж та її діти» Б. Брехта. На основі аналізу 75 мовних одиниць на позначення паравербальних засобів комунікації виокремлено чотири підгрупи лексичних одиниць: лексеми, за допомогою яких вербалізується гучність голосу; лексеми, що вербалізують акустичні особливості голосу; лексеми, що передають емоції та оцінне ставлення дійових осіб за допомогою голосу; лексеми, за допомогою яких автор передає «недбале» звучання голосу (репліки, які супроводжуються додатковими діями персонажа, що впливають на звучання). До парамовних засобів комунікації належить і оформлення писемного мовлення. Проаналізовано вірш, написаний від руки. Такі особливості оформлення письма, як нaтиcк, витримaнicть рядкa, зв’язoк букв у cлoвaх, нахил почерку, розмір літер, округлість букв, підпис, відстань між словами і рядками тощо вказують на фізичні, психічні, емоційні характеристики особистості. The article analyses paraverbal means of communication, delineates the differences between paraverbal and non-verbal means and the connection between them. Paraverbal means of communication are those which can manifest themselves through language (oral and written speech), i.e., the strength or power of the voice, its timber, the tempo of speech, distinctness/clarity of sound, peculiarities of articulation, intonation, the length of pauses etc; indispensable graphic characteristics: handwriting, density of lines, spacing between words or letters, punctuation, dominating means of singling out components of the communicative structure of a sentence (the topic and the comment), etc. Paralinguistic means not only complement the content of speech communication, but they are also a source of information about a person, his or her social and age features, character, etc. For the analysis of verbalization of oral speech we have used the text of the play Mother Courage and Her Children by Bertold Brecht. Based on the analysis of 75 lexical units denoting paraverbal means we have singled out four lexical unit groups, namely: lexemes verbalizing the loudness of the voice; lexemes verbalizing the acoustic properties of the voice; lexemes rendering emotions and attitudes of the characters by means of the voice; and lexemes used by the author to render “casual” sounding of the voice. By “casual” we mean remarks accompanied by the character’s additional actions which affect the sound of the voice. Paraverbal communication means also include the figuration of written speech. The article analyses a handwritten poem. Peculiarities of handwriting, such as the pressure of the pen on the paper, the line consistency, the linking of the letters in the words, the slant of the handwriting, the size of the letters, the roundedness of the letters, the signature, the spacing between the words and the lines, etc., point to different physical, mental and emotional characteristics of a person.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10977
Content type: Article
Appears in Collections:Актуальні питання іноземної філології, 2015, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22.pdf269,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.