Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10242
Title: Психосоматичні прояви психологічних порушень у дітей що пережили психотравмуючу ситуацію
Other Titles: Psychosomatic signs of psychological disorders in children that experienced psycho-traumatic situation
Authors: Грицюк, Ірина Михайлівна
Hrytsiuk, Iryna M.
Bibliographic description (Ukraine): Грицюк І. М. Психосоматичні прояви психологічних порушень у дітей що пережили психотравмуючу ситуацію / І. М. Грицюк // Наука і освіта : наук.-практ. журн. / Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. – Одеса, 2016. - Вип. № 2-3. - С. 121-124.
Issue Date: 2016
Date of entry: 19-Jul-2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Keywords: дитяча психосоматика
психосоматичний симптом
соматичний статус
картина органічного страждання
несприятливі психічні впливи
емоції
дитячі розлади
childhood psychosomatics
psychosomatic symptom
physical status
picture of organic anxiety
adverse psychological effects
emotions
childhood disorders
Abstract: У статті розкриваються особливості дитячої психосоматики, зокрема проблеми діагностування та значимість підбору ефективних корекційних заходів, надання медичної, психологічної та соціальної допомоги. Розглядається класифікація соматичних захворювань, що прийнята у світовій медичній та психотерапевтичній практиці. Розглянуто механізми виникнення психосоматичних розладів дітей. Відзначено важливість застосування системного інтегративного підходу до вирішення основних завдань, що стоять перед фахівцями у роботі з дітьми.
With the deepening of knowledge in the field of Psychophysiology, health psychology and mental activity, scientists are trying to explore the physiological and psychological phenomena and determine the features of the relationship between them. This subject has interested the researchers for a long time, so the interest in it is traced back to antiquity. Such researchers as Democritus, Aristotle, Plato were interested in human nature. But in the conditions of development of science and technology the interest in psychosomatics is increasing. As of today, a comprehensive approach to solving the problems of mentality nature and its physical demonstration is timely. The article reviewed special aspects of childhood Psychosomatics. The researchers acknowledge that it is difficult to systematize and develop a classification of childhood psychosomatic disorders. Yet there are some common classifications recognized by the world community. Most leading scientists understand psychosomatic disorders as a group of diseased states that emerged from the interaction of mental and physical factors; this is a cohesive approach to understanding human health and diseases. Possible causes of occurrence of psychosomatic signs in children and teenagers were analyzed. Children’s mood is very vulnerable, so they respond to all changes that are occurring in their environment, and respond to their own stressful events. Due to the inability to verbalize and systematize their experiences, children begin to somatize those events. The leading role of the environment for the formation of healthy personality was developed. Protective techniques which are prompting suggestions that psychosomatic disease is present, were highlighted.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/10242
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FPsy)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21.pdf222,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.