Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29173Повний запис метаданих
| Поле DC | Значення | Мова |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Моклиця, Марія Василівна | - |
| dc.contributor.author | Левчук, Тереза Петрівна | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-18T13:53:18Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-18T13:53:18Z | - |
| dc.date.issued | 2022 | - |
| dc.identifier.citation | Моклиця М., Левчук Т. (2022). Психопоетика чернетки: Камінний Господарь Лесі Українки. Slavia: časopis pro slovanskou filologii, (91, 2), 23-37. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1044362 | uk_UK |
| dc.identifier.uri | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29173 | - |
| dc.description.abstract | Стаття актуалізує психоаналітичний підхід у дослідженні чорнових рукописів класичних текстів, зокрема драми Лесі Українки «Камінний Господарь». Чернетка твору майже вдвічі довша за остаточний рукопис. Психопоетичне дослідження чернетки ґрунтується на простеженні змін в інтерпретації ключових персонажів драми – Командора, Донни Анни, Дона Жуана, Долорес. Рукописи драми «Камінний Господарь» та епістолярні коментарі Лесі Українки чітко вказують на загальний намір авторки – підкреслити роль персонажів. Від чернетки до опублікованого тексту образи Командора, Донни Анни, Дона Жуана трансформувалися в бік індивідуалізації та психологізації. Унаслідок текстових змін та скорочень психологія персонажів стала автентичнішою: фігура Командора втратила свої крайні негативні та позитивні риси, що сприяло глибшій мотивації його вчинку; характер Анни став складнішим, а її сюжетна позиція посилилася; кліше Дона Жуана як традиційного образу легендарного спокусника було згладжене. Найзначніші текстові зміни відбулися з образом Долорес, яку письменниця визначила як близьку до себе (у листі до О. Кобилянської). Цей персонаж став для Лесі Українки чарівним дзеркалом, у якому вона змогла побачити себе в часі, проаналізувати та критично відкинути певні якості. Початкова версія образу, що виникла в процесі ірраціональної творчості, глибше пов’язана з авторкою, ніж остаточна. Леся Українка вилучила з тексту багато фрагментів, оскільки вони втратили свій біографічний зв’язок та актуальність. Було встановлено, що цілеспрямоване відмежування подій та персонажів від біографії автора робить твір більш насиченим та цілісним. | uk_UK |
| dc.format.extent | 23-37 | - |
| dc.language.iso | uk | uk_UK |
| dc.publisher | AV ČR - Akademie věd České republiky - Slovanský ústav і Euroslavica | uk_UK |
| dc.relation.uri | https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1044362 | uk_UK |
| dc.subject | українська література | uk_UK |
| dc.subject | психопоетика | uk_UK |
| dc.subject | Леся Українка | uk_UK |
| dc.subject | рукопис | uk_UK |
| dc.subject | чернетка | uk_UK |
| dc.subject | текстологія | uk_UK |
| dc.title | Психопоетика чернетки: Камінний Господарь Лесі Українки | uk_UK |
| dc.type | Article | uk_UK |
| dc.citation.issue | 1 | - |
| dc.citation.journalTitle | Slavia: časopis pro slovanskou filologii | - |
| dc.citation.volume | 91 | - |
| dc.contributor.affiliation | Волинський національний університет імені Лесі Українки | uk_UK |
| dc.coverage.country | CZ | uk_UK |
| dc.relation.references | Р у к о п и с и : Фонди відділу рукописів Інституту літератури імені Т. Шевченка, Київ: ф. 2, од. зб. 19; ф. 2, од. зб. 784. | uk_UK |
| dc.relation.references | Вісич 2014: Вісич, О.: Естетика нон-фініто у творчості Лесі Українки. Луцьк 2014. | uk_UK |
| dc.relation.references | Єрмоленко 2021: Єрмоленко, В.: Леся Українка, Дон Жуан та Європа: ідеологія та ерополітика «Камінного господаря». Філософська думка 2021, 2, 49–79. | uk_UK |
| dc.relation.references | Коцюбинська 2011: Коцюбинська, М.: Крізь магічний кристал тексту. In: Мірошниченко, Л.: Леся Українка. Життя і тексти. Київ 2011, 7–16. | uk_UK |
| dc.relation.references | Кочерга 2010: Кочерга, С.: Культурософія Лесі Українки. Семіотичний аналіз текстів. Луцьк 2010. | uk_UK |
| dc.relation.references | Михида 2012: Михида, С.: Психопоетика українського модерну: Проблема реконструкції особистості письменника. Кіровоград 2012. | uk_UK |
| dc.relation.references | Мірошниченко 2001: Мірошниченко, Л.: Над рукописами Лесі Українки. Нариси з психології творчості та текстології. Київ 2001. | uk_UK |
| dc.relation.references | Ненадкевич 1930: Ненадкевич, Є.: Українська версія світової теми про дон Жуана в історич- но-літературній перспективі. In: Леся Українка. Твори. Т. 11: Драми. Харків – Київ 1930, 7– 42. | uk_UK |
| dc.relation.references | Українка 1977: Українка, Леся: Зібрання творів у 12 т. Т. 6. Київ 1977. | uk_UK |
| dc.relation.references | Українка 2018: Українка, Леся: Листи: 1903–1913. Київ 2018. | uk_UK |
| dc.relation.references | Українка 2021: Українка, Леся: Повне академічне зібрання творів: у 14 томах. Том 4. Драматичні твори (1912–1913). Луцьк 2021. | uk_UK |
| dc.relation.references | García 2021: García, R. E.: The Event of Psychopoetics: Imagination and the Rupture of Psychology. London – New York 2021. | uk_UK |
| Розташовується у зібраннях: | Наукові роботи (FFG) | |
Файли цього матеріалу:
| Файл | Опис | Розмір | Формат | |
|---|---|---|---|---|
| the-psychopoetics-of-the-draft-the-stone-host-by-lesya-ukrainka_Content File-PDF.pdf | 371,89 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.