Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29173
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorМоклиця, Марія Василівна-
dc.contributor.authorЛевчук, Тереза Петрівна-
dc.date.accessioned2025-11-18T13:53:18Z-
dc.date.available2025-11-18T13:53:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationМоклиця М., Левчук Т. (2022). Психопоетика чернетки: Камінний Господарь Лесі Українки. Slavia: časopis pro slovanskou filologii, (91, 2), 23-37. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1044362uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29173-
dc.description.abstractСтаття актуалізує психоаналітичний підхід у дослідженні чорнових рукописів класичних текстів, зокрема драми Лесі Українки «Камінний Господарь». Чернетка твору майже вдвічі довша за остаточний рукопис. Психопоетичне дослідження чернетки ґрунтується на простеженні змін в інтерпретації ключових персонажів драми – Командора, Донни Анни, Дона Жуана, Долорес. Рукописи драми «Камінний Господарь» та епістолярні коментарі Лесі Українки чітко вказують на загальний намір авторки – підкреслити роль персонажів. Від чернетки до опублікованого тексту образи Командора, Донни Анни, Дона Жуана трансформувалися в бік індивідуалізації та психологізації. Унаслідок текстових змін та скорочень психологія персонажів стала автентичнішою: фігура Командора втратила свої крайні негативні та позитивні риси, що сприяло глибшій мотивації його вчинку; характер Анни став складнішим, а її сюжетна позиція посилилася; кліше Дона Жуана як традиційного образу легендарного спокусника було згладжене. Найзначніші текстові зміни відбулися з образом Долорес, яку письменниця визначила як близьку до себе (у листі до О. Кобилянської). Цей персонаж став для Лесі Українки чарівним дзеркалом, у якому вона змогла побачити себе в часі, проаналізувати та критично відкинути певні якості. Початкова версія образу, що виникла в процесі ірраціональної творчості, глибше пов’язана з авторкою, ніж остаточна. Леся Українка вилучила з тексту багато фрагментів, оскільки вони втратили свій біографічний зв’язок та актуальність. Було встановлено, що цілеспрямоване відмежування подій та персонажів від біографії автора робить твір більш насиченим та цілісним.uk_UK
dc.format.extent23-37-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherAV ČR - Akademie věd České republiky - Slovanský ústav і Euroslavicauk_UK
dc.relation.urihttps://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1044362uk_UK
dc.subjectукраїнська літератураuk_UK
dc.subjectпсихопоетикаuk_UK
dc.subjectЛеся Українкаuk_UK
dc.subjectрукописuk_UK
dc.subjectчернеткаuk_UK
dc.subjectтекстологіяuk_UK
dc.titleПсихопоетика чернетки: Камінний Господарь Лесі Українкиuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.citation.issue1-
dc.citation.journalTitleSlavia: časopis pro slovanskou filologii-
dc.citation.volume91-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryCZuk_UK
dc.relation.referencesР у к о п и с и : Фонди відділу рукописів Інституту літератури імені Т. Шевченка, Київ: ф. 2, од. зб. 19; ф. 2, од. зб. 784.uk_UK
dc.relation.referencesВісич 2014: Вісич, О.: Естетика нон-фініто у творчості Лесі Українки. Луцьк 2014.uk_UK
dc.relation.referencesЄрмоленко 2021: Єрмоленко, В.: Леся Українка, Дон Жуан та Європа: ідеологія та ерополітика «Камінного господаря». Філософська думка 2021, 2, 49–79.uk_UK
dc.relation.referencesКоцюбинська 2011: Коцюбинська, М.: Крізь магічний кристал тексту. In: Мірошниченко, Л.: Леся Українка. Життя і тексти. Київ 2011, 7–16.uk_UK
dc.relation.referencesКочерга 2010: Кочерга, С.: Культурософія Лесі Українки. Семіотичний аналіз текстів. Луцьк 2010.uk_UK
dc.relation.referencesМихида 2012: Михида, С.: Психопоетика українського модерну: Проблема реконструкції особистості письменника. Кіровоград 2012.uk_UK
dc.relation.referencesМірошниченко 2001: Мірошниченко, Л.: Над рукописами Лесі Українки. Нариси з психології творчості та текстології. Київ 2001.uk_UK
dc.relation.referencesНенадкевич 1930: Ненадкевич, Є.: Українська версія світової теми про дон Жуана в історич- но-літературній перспективі. In: Леся Українка. Твори. Т. 11: Драми. Харків – Київ 1930, 7– 42.uk_UK
dc.relation.referencesУкраїнка 1977: Українка, Леся: Зібрання творів у 12 т. Т. 6. Київ 1977.uk_UK
dc.relation.referencesУкраїнка 2018: Українка, Леся: Листи: 1903–1913. Київ 2018.uk_UK
dc.relation.referencesУкраїнка 2021: Українка, Леся: Повне академічне зібрання творів: у 14 томах. Том 4. Драматичні твори (1912–1913). Луцьк 2021.uk_UK
dc.relation.referencesGarcía 2021: García, R. E.: The Event of Psychopoetics: Imagination and the Rupture of Psychology. London – New York 2021.uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FFG)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
the-psychopoetics-of-the-draft-the-stone-host-by-lesya-ukrainka_Content File-PDF.pdf371,89 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.