Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28884
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСохацька, Оксана Анастасіївна-
dc.date.accessioned2025-11-05T09:26:04Z-
dc.date.available2025-11-05T09:26:04Z-
dc.date.issued2024-12-24-
dc.identifier.citationСохацька, О. (2024). Роль світоглядної культури і освіти у творчій самореалізації особистості. Fine Art and Culture Studies, 5, 217–224, doi: https://doi.org/10.32782/facs2024-5-28uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28884-
dc.description.abstractСтаттю присвячено проблемі людинотворчої ролі світоглядної культури та освіти у процесі становлення і формування особистості. Розкрито суть і зміст понять «світогляд», «світоглядна культура», «світоглядна освіта», які є визначниками самосвідомості особистості, основою людського самовизначення у світі. Відзначено складність процесу становлення світоглядної культури особистості, визначено основні шляхи її формування. Підкреслюється, що основою людського життя, формування культури особистості є духовність, тобто з відкриття і плекання в собі духовності починається процес самопізнання, творче ставлення до себе. У статті відзначається, що особистісна система цінностей виконує роль внутрішнього інтегратора, внутрішнього стрижня культури. Світоглядна освіта та світоглядна культура, що виросла на основі культурних багатств суспільства і загальнолюдських цінностей, являє собою потенціал культури особистості, який покликаний забезпечити духовний і душевний комфорт особистості, сприяє задоволенню потреби у творчій самореалізації, яка є важливою характеристикою особистості.Мета статті – визначити та дослідити роль творчого потенціалу світоглядної культури та освіти у процесі становлення і формування, розвитку особистості. Наукова новизна. Світоглядна культура досліджується як завжди правильне, хоча своєрідне дзеркало душі особистості. Обґрунтовується і підкреслюється, що характеризуючись багатоспрямованістю, концентруючи в собі основні, визначальні орієнтири творчої діяльності, вона детермінує в загальних рисах розгортання інтелектуально-духовних процесів. Визначено, що загальні світоглядні установки функціонують при цьому як найважливіші інтелектуальні каталізатори засвоєння найбільш соціально і культурно значущих досягнень. У висновку зазначається, що творчість є принципом життя людини. Кожен, хто прагне пізнати «свій шлях широкий» в усіх його вимірах, опанувати мистецтво бути самим собою, мусить свідомо стати на позиції творчого ставлення до життя. Підкреслюється, що фундаментом творчості в житті є свобода суб’єктивної активності людини. Джерелом активності виступають потреби, які за ідеальних умов мають вільно реалізовуватися, однак їх задоволення відбувається через подолання тих чи інших обставин, протиріч і протидій, що часто слугують додатковим подразником для актуалізації творчих задатків індивіда. Отже, творчий потенціал у широкому розумінні грає роль однієї з основних динамічних детермінант, що визначають спрямованість процесу розвитку особистості. Одними із головних та визначальних чинників цього процесу є саме світоглядна культура і освіта.uk_UK
dc.description.abstractThis article is devoted to the problem of human-creating role of worldview culture and education in the process of development and formation of personality. The article reveals the essence and content of such concepts as “worldview”, “worldview culture”, “worldview education”, which are determinants of personal self-awareness, the basis of human self-determination in the world. The complexity of the process of formation of worldview culture of the individual is noted in the article. The main ways of its formation are also determined. It is emphasized that spirituality is the basis of human life and formation of the culture of the individual, that is, with the discovery and nurture of spirituality begins the process of self-knowledge, creative attitude to themselves. It is also stated in the article that the personal value system plays the role of an internal integrator, the inner core of culture. Worldview education and worldview culture, based on cultural wealth of society and universal values, is the potential of personal culture, which is designed to provide spiritual and emotional comfort of the individual, helps to meet the need for creative self-realization, which is an important characteristic of the individual. The aim of this article is to define and study the role of the creative potential of worldview culture and education in the process of formation and development of the individual. Scientific novelty. Worldview culture is studied as always correct, though a kind of mirror of the soul of the individual. It is substantiated and emphasized that being characterized as multidirectional, concentrating the main, defining guidelines of creative activity, worldview culture determines in general terms the deployment of intellectual and spiritual processes. It is defined that common worldview attitudes function as the most important intellectual catalysts for the assimilation of the most socially and culturally significant achievements. In conclusion, it is noted that creativity is a principle of human life. Everyone who seeks to know “his or her own way” in all its dimensions, to master the art of being oneself, must consciously take the position of a creative attitude to life. It is emphasized that the foundation of creativity in life is the freedom of subjective human activity. The source of activity is needs, which under ideal conditions should be freely realized, but their satisfaction occurs through overcoming certain circumstances, contradictions and oppositions, which often serve as an additional stimulus to the actualization of the creative potential of the individual. Thus, creative potential in a broad sense plays the role of one of the main dynamic determinants that influence the direction of the process of personal development. One of the main and determining factors of this process is worldview culture and education.uk_UK
dc.format.extent217–224-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectлюдинаuk_UK
dc.subjectособистістьuk_UK
dc.subjectсвітоглядuk_UK
dc.subjectсвітоглядна культураuk_UK
dc.subjectсвітоглядна освітаuk_UK
dc.subjectсвітоглядний плюралізмuk_UK
dc.subjectкритичне мисленняuk_UK
dc.subjectдуховністьuk_UK
dc.subjectсистема цінностейuk_UK
dc.subjectтворчістьuk_UK
dc.subjectсамопізнанняuk_UK
dc.subjectсамовираженняuk_UK
dc.subjectсамоствердженняuk_UK
dc.subjectсамореалізаціяuk_UK
dc.subjectжиттєтворчістьuk_UK
dc.subjectлюдинотворчістьuk_UK
dc.subjectpersonuk_UK
dc.subjectpersonalityuk_UK
dc.subjectworldviewuk_UK
dc.subjectworldview cultureuk_UK
dc.subjectworldview educationuk_UK
dc.subjectworldview pluralismuk_UK
dc.subjectcritical thinkinguk_UK
dc.subjectspiritualityuk_UK
dc.subjectsystem of valuesuk_UK
dc.subjectcreativityuk_UK
dc.subjectself-knowledgeuk_UK
dc.subjectself-expressionuk_UK
dc.subjectself-affirmationuk_UK
dc.subjectself-realizationuk_UK
dc.subjectlifecreationuk_UK
dc.subjecthuman creativityuk_UK
dc.titleРоль світоглядної культури і освіти у творчій самореалізації особистостіuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.32782/facs-2024-5-28-
dc.citation.issue5-
dc.citation.journalTitleFine Art and Culture Studies-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0008-9672-9993-
dc.relation.referencesen1.Artsyshevska M.P. (2007). Artsyshevskyi R.A. Intehratsiya zmistu osvitu: Monohr. [Integration of educational content: Monograph]. Lutsk:” Vezha” Volyn national university named after Lesia Ukrainka, S. 127–128 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen2.Mystetsvo zhyttietvorchosti osobystosti: nauk.-met. posibnyk: Uch. (Red. Rada: V.N. Doniy (holova), H.M. Nesen (zast. holovy), L.V. Sokhan, I.H. Yermakov (kerivnyky avtorskoho kolektyvu) ta in. (1997). [The art of life-creating personality: scientific and methodological manual: Scientific and educational board: V.N. Doniy (chairman), H.M. Nesen (deputy chairman), L.V. Sokhan, I.H. Yermakov (heads of the team of authors) and others. K., part 1: Theory and technology of life-creation. 392 s. [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen3.Nikonorova L.V. (1998) Suspilno-praktychna sutnist svitohliadnoi svidomosti [Socio- practical essence of world-view consciousness]. Filosofska dumka. № 1. S. 36 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen4.Svitohliadni oriyentyry myslennievoi kultury (1993). [Worldview guidelines of the thinking culture]. K.: Nauk. dumka.166 s. [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen5.Tabachkovskiy V.H. (1990). Formuvannia svitohliadnoi kultury molodi [Formation of the worldview culture of young people]. K.: Nauk. dumka. S. 164, 183–184, 201, 210, 213, 235 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen6.Shynkaruk V.I., Yatsenko O.I. (1984). Humanism dialektyko-materialistychnoho myslennia [Humanism of dialectical-materialist thinking]. K.: Politvydav, S. 7, 163 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.references1.Арцишевська М. Р., Арцишевський Р. А. Інтеграція змісту освіти: Моногр. Луцьк: «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. С. 127–128.uk_UK
dc.relation.references2.Мистецтво життєтворчості особистості: наук.-мет. посібник: Уч. (Ред. Рада: В. Н. Доній (голова), Г. М. Несен (заст. голови), Л. В. Сохань, І. Г. Єрмаков (керівники авторського колективу) та ін. К., 1997. ч. 1: Теорія і технологія життєтворчості. 392 с.uk_UK
dc.relation.references3.Никонорова Л. В. Суспільно-практична сутність світоглядної свідомості. Філософська думка.1988. № 1. С. 36.uk_UK
dc.relation.references4.Світоглядні орієнтири мисленнєвої культури. К.: Наук. думка, 1993. 166 с.uk_UK
dc.relation.references5.Табачковський В. Г. Формування світоглядної культури молоді. К.: Наукова думка, 1990. С. 164, 183–184, 201, 210, 213, 235.uk_UK
dc.relation.references6.Шинкарук В. І., Яценко О. І. Гуманізм діалектико-матеріалістичного мислення. К.: Політвидав, 1984. С. 7, 163.uk_UK
dc.subject.udc370.179uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2033-3879-1-10-20241224.pdf385,67 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.