Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28854
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorБрушневська, Ірина Миколаївна-
dc.date.accessioned2025-11-03T14:41:25Z-
dc.date.available2025-11-03T14:41:25Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationБрушневська І. М. Психолінгвістичні механізми формування складової структури слів у дошкільників із загальним недорозвитком мовлення. Acta Paedagogica Volynienses, 2025. 1, 169–175. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.24uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28854-
dc.description.abstractУ статті представлено аналіз особливостей формування складової структури слів у дітей дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення. Вказано на складність та поетапність цього процесу, залежність від актуального рівня розвитку мовленнєвої діяльності. Зазначено, що психолінгвістичні механізми формування складової структури слів в онтогенезі звичайного розвитку дитини зумовлено постійною потребою у здійсненні комунікативних намірів, відбувається у тісній взаємодії та взаємозалежності. Охарактеризовано виявлені механізми порушень, вказано на їх взаємообумовленість. Представлено основні методичні засади та результати проведення діагностичного дослідження рівня сформованості складової структури слів у дітей із типовим розвитком та загальним недорозвитком мовлення. Репрезентовані результати свідчать про низьку концентрацію довільної слухової уваги, слухової пам’яті, недорозвиток фонематичних уявлень, ймовірного прогнозування на складовому рівні мовленнєвої діяльності, недостатній обсяг активного словника дітей, мінімальний комунікативний досвід використання різнопланових слів. Все це є причиною несформованості готовності дітей до оволодіння звуковим аналізом і синтезом слів, нормативною складовою структурою слів, може слугувати причиною потрапляння таких дітей у групу ризику щодо виникнення дислексій і дисграфій. Обґрунтовано доцільність розробки та впровадження у систему корекційної роботи методики формування комунікативного компонента мовленнєвої діяльності дітей із загальним недорозвитком мовлення. Реалізація основних положень методики планується та здійснюється у відповідності до ключових критеріїв та показників сформованості комунікативного компонента мовленнєвої діяльності. У корекційній роботі з дітьми із загальним недорозвитком мовлення за мету ставиться формування стійкої системи пізнавальних навичок, мовленнєвих знань, комунікативного досвіду, удосконалення навичок застосування операцій складового ймовірного прогнозування на невербальному та вербальному рівнях. Важливим компонентом роботи є розширення діапазону комунікативної взаємодії, яка включає у себе уміння аналізувати власні та чужі мовленнєві дії, переносити набуті раніше комунікативні навички в аналогічні ситуації.uk_UK
dc.format.extent169-175-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectмовленнєва діяльністьuk_UK
dc.subjectдіти дошкільного вікуuk_UK
dc.subjectзагальний недорозвиток мовленняuk_UK
dc.subjectдіагностикаuk_UK
dc.subjectскладова структура словаuk_UK
dc.subjectметодика формуванняuk_UK
dc.titleПсихолінгвістичні механізми формування складової структури слів у дошкільників із загальним недорозвитком мовленняuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32782/apv/2025.1.24-
dc.citation.issue1-
dc.citation.journalTitleActa Paedagogica Volynienses-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.coverage.placenameЛуцькuk_UK
dc.relation.referencesenAndrusyshyna, L. Ye. (2013). Do pytannia pro dyferentsiinu diahnostyku v lohopsykholohii [On the question of differential diagnostics in logopsychology]. Defektolohiia. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 4, 23-27 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenBrushnevska, I. M., Ribtsun, Yu. V. (2023). Psykholoho-pedahohichna pidtrymka ditei piatoho roku zhyttia iz leksyko-hramatychnymy trudnoshchamy [Psychological and pedagogical support for fifth-year-old children with lexical and grammatical difficulties] : navchalno-metodychnyi posibnyk. Lutsk. 240s [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenDanilavichiutie, E. A., Trofymenko, L. I., Iliana, V. M., Ribtsun, Yu. V., Martyniuk, Z.S. and Hryban, H.V. (2022). Psykholinhvistychni dydaktychni tekhnolohii diahnostyky i podolannia movlennievykh porushen u molodshykh shkoliariv z tiazhkymy porushenniamy movlennia [Psycholinguistic didactic technologies for diagnosing and overcoming speech disorders in younger schoolchildren with severe speech disorders] : navchalno-metodychnyi posibnyk. Instytut spetsialnoi pedahohiky i psykholohii imeni Mykoly Yarmachenka NAPN Ukrainy, m. Kyiv, Ukraina. ISBN 978-966-189-640-5 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenMartynchuk, O. V. (2011). Aktyvizatsiia movlennievoi diialnosti ditei rannoho viku v osvitnomu prostori doshkilnoho navchalnoho zakladu [Activation of speech activity of young children in the educational space of a preschool educational institution]. Psykholinhvistyka, 8, 59-65 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenPalii, A. A. (2010). Dytiacha psykhodiahnostyka [Child psychodiagnostics]. K. : Akademvydav, 432s [in Ukrainian] .uk_UK
dc.relation.referencesenRibtsun, Yu. V. (2011). Korektsiine navchannia z rozvytku movlennia ditei molodshoho doshkilnoho viku iz ZNM [Correctional training for the development of speech of younger preschool children with GSU]. K. : Osvita Ukrainy, 294 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenSobotovych, Ye. F. (2004). Psykholinhvistychna periodyzatsiia movlennievoho rozvytku ditei doshkilnoho viku [Psycholinguistic periodization of speech development of preschool children]. Teoriia i praktyka suchasnoi lohopedii, 1, 2-19 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesenSobotovych, Ye. F. (2002). Kontseptsii standartu spetsialnoi osvity ditei doshkilnoho viku z porushenniamy movlennievoho rozvytku [Concepts of the standard of special education for preschool children with speech disorders]. Defektolohiia, 1, 2-7 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenTyshchenko, V. V. (2013). Zahalnyi nedorozvytok movlennia: perspektyvy podalshykh doslidzhen [General speech underdevelopment: prospects for further research.]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka: Seriia sotsialno-pedahohichna, 2, 396-405 [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenTrofymenko, L. I. (2007). Korektsiine navchannia z rozvytku movlennia ditei serednoho doshkilnoho viku iz ZNM [Corrective training in speech development of middle preschool children with GSU] : Prohramno-metodychnyi kompleks. Kyiv : Aktualna osvita, 120 s [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesenForlin, C., Slee, R., Rouse, M., Garner, P., Rose, R. and Ashman, A. (2010). Education for inclusion: changing paradigms. Workshop presented to: Inclusive and Supportive Education Congress (ISEC): Promoting Diversity and Inclusive Practice, Queen’s University, Belfast.[in English].uk_UK
dc.relation.referencesenSharma,U., Loreman, T., & Forlin, C. (2012). Measuring teacher efficacy to implement inclusive practices: An international validation. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(1), 12-21 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesАндрусишина, Л. Є. (2013). До питання про диференційну діагностику в логопсихології. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання, 4, 23–27uk_UK
dc.relation.referencesБрушневська, І. М., Рібцун, Ю. В. (2023). Психолого-педагогічна підтримка дітей п’ятого року життя із лексико-граматичними труднощами : навчально-методичний посібник. Луцьк. 240 сuk_UK
dc.relation.referencesДанілавічютє, Е. А., Трофименко, Л. І., Ільяна, В. М., Рібцун, Ю. В., Мартинюк, З. С. аnd Грибань, Г. В. (2022). Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник. Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-189-640-5.uk_UK
dc.relation.referencesМартинчук, О. В. (2011). Активізація мовленнєвої діяльності дітей раннього віку в освітньому просторі дошкільного навчального закладу. Психолінгвістика, 8, 59-65.uk_UK
dc.relation.referencesПалій, А. А. (2010). Дитяча психодіагностика. К. : Академвидав, 432с.uk_UK
dc.relation.referencesРібцун, Ю. В. (2011). Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ. К. : Освіта України, 294.uk_UK
dc.relation.referencesСоботович, Є. Ф. (2004). Психолінгвістична періодизація мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Теорія і практика сучасної логопедії, 1, 2-19.uk_UK
dc.relation.referencesСоботович, Є. Ф. (2002). Концепції стандарту спеціальної освіти дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. Дефектологія, 1, 2-7uk_UK
dc.relation.referencesТищенко, В. В. (2013). Загальний недорозвиток мовлення: перспективи подальших досліджень. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Серія соціально-педагогічна, 2, 396-405.uk_UK
dc.relation.referencesТрофименко, Л. І. (2007). Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку із ЗНМ: Програмно-методичний комплекс. Київ : Актуальна освіта, 120 с.uk_UK
dc.relation.referencesForlin, C., Slee, R., Rouse, M., Garner, P., Rose, R. and Ashman, A. (2010). Education for inclusion: changing paradigms. Workshop presented to: Inclusive and Supportive Education Congress (ISEC): Promoting Diversity and Inclusive Practice, Queen’s University, Belfast.uk_UK
dc.relation.referencesSharma,U., Loreman, T., & Forlin, C. (2012). Measuring teacher efficacy to implement inclusive practices: An international validation. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(1), 12-21.uk_UK
dc.subject.udc376.1-056.264:373.2uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FP)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
brushnevska_2025.pdf314,72 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.