Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28624
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСмолюк, Світлана-
dc.date.accessioned2025-10-10T09:49:00Z-
dc.date.available2025-10-10T09:49:00Z-
dc.date.issued2025-05-
dc.identifier.citationСмолюк, С. (2025). Професійна адаптація вихователя закладу дошкільної освіти. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 54–59. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.8uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28624-
dc.description.abstractУ статті висвітлено актуальні виклики, з якими стикається дошкільна освіта в сучасних умовах, процес про-фесійної адаптації молодих фахівців, зокрема вихователів, до умов педагогічної діяльності в закладі дошкільної освіти (ЗДО). Авторка досліджує поняття «професійна адаптація» через призму сучасної психолого-педагогіч-ної літератури, у якій розкривається його сутність як цілісного процесу входження фахівця в професійне сере-довище, що супроводжується засвоєнням знань, навичок, норм і цінностей, необхідних для ефективної діяльнос-ті.У роботі акцентовано на різноплановості професійної адаптації, яка включає як професійно-технічні, так і соціально-психологічні аспекти. Представлено структурні компоненти адаптації: організаційний, соціально-психологічний, функціонально-професійний, нормативно-правовий, особистісний, психологічний, професійно-компетентнісний та ціннісно-смисловий рівні. Також авторка окреслює етапи професійно-педагогічної адапта-ції: від допрофесійної підготовки до включення у процес безперервного професійного зростання та творчості. Визначено внутрішні та зовнішні рівні адаптації вихователя, що охоплюють як інтеграцію в професійне сере-довище, так і глибокі особистісні трансформації, пов’язані з професійною ідентифікацією.Особливу увагу приділено індивідуально-психологічним чинникам, що впливають на процес адаптації, зокре-ма мотиваційному ядру особистості, типологічним особливостям нервової системи, соціально-демографічним характеристикам. Авторка наголошує на складності та багатофакторності процесу адаптації, її динамічнос-ті, тривалості й необхідності для успішного професійного становлення вихователя.Таким чином, професійна адаптація молодого вихователя розглядається як необхідна умова ефективного функціонування в системі дошкільної освіти, а також як процес, що визначає подальший професійний розвиток, стабільність та якість педагогічної діяльності в умовах трансформацій сучасного суспільства.uk_UK
dc.format.extent54-59-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk_UK
dc.subjectадаптаціяuk_UK
dc.subjectпрофесійна адаптаціяuk_UK
dc.subjectаклад дошкільної освітиuk_UK
dc.titleПрофесійна адаптація вихователя закладу дошкільної освітиuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32782/apv/2025.2.8-
dc.citation.issue2-
dc.citation.journalTitleActa Paedagogika Volynienses»-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.relation.referencesenKremen, V.H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv, Ukraine : Yurinkom Inter (in Ukrainian).uk_UK
dc.relation.referencesenKrykun, A.Yu. (2011). Profesiina adaptatsiia vykhovatelia do roboty v inkliuziinykh hrupakh doshkilnykh navchalnykh zakladiv [Professional adaptation of the educator to work in inclusive preschool groups]. Doslidzhennia molodykh uchenykh u konteksti rozvytku suchasnoi nauky – Research of Young Scientists in the Context of Modern Science Development, 77–79. (in Ukrainian).uk_UK
dc.relation.referencesenSmoliuk, I.O., Smoliuk, A.I., Smoliuk, S.V., Smoliuk, V.I. (2025). Metodolohiia ta metodyka naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology and Methods of Scientific and Pedagogical Research] (in Ukrainian).uk_UK
dc.relation.referencesenSmoliuk, S. (2024). Adaptatsiia molodoho fakhivtsia do profesiinoi diialnosti v zakladi doshkilnoi osvity [Adaptation of a young specialist to professional activity in a preschool institution]. Materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii «Aktualni problemy rozvytku pryrodnychykh ta humanitarnykh nauk» – Proceedings of the VIII International Scientific and Practical Internet Conference "Topical Issues of Natural and Humanitarian Sciences Development", 38–41. Lutsk : Lesia Ukrainka Volyn National University (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesenShapran, O.I. (Ed.). (2016). Suchasnyi psykhologo-pedahohichnyi slovnyk [Modern Psychological and Pedagogical Dictionary]. Pereiaslav-Khmelnytskyi, Ukraine : Dombrovska Ya.M. (in Ukrainian).uk_UK
dc.relation.referencesenDehtiarova, H.S., & Rudenko, L.A. (2010). Teoretychni ta metodychni osnovy rozvytku komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sfery obsluhovuvannia [Theoretical and Methodological Foundations for the Development of Communicative Competence of Future Service Industry Specialists]. Kyiv, Ukraine : Pedahohichna dumka (in Ukrainian).uk_UK
dc.relation.referencesenShkil, M.I. (2015). Psykhologo-pedahohichni umovy adaptatsii molodoho pedahoha v osvitnomu seredovyshchi: Monohrafiia [Psychological and Pedagogical Conditions for Adaptation of a Young Teacher in the Educational Environment: Monograph]. Lviv, Ukraine : Ivan Franko National University of Lviv (in Ukrainian).uk_UK
dc.relation.referencesЕнциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.uk_UK
dc.relation.referencesКрикун А. Ю. Професійна адаптація вихователя до роботи в інклюзивних групах дошкільних навчальних закладів. Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (20 квітня 2011 р.). С. 77–79.uk_UK
dc.relation.referencesСмолюк І.О., Смолюк А.І., Смолюк С.В., Смолюк В.І. Методологія та методика науково-педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. 2025. 332 с.uk_UK
dc.relation.referencesСмолюк С. Адаптація молодого фахівця до професійної діяльності в закладі дошкільної освіти. Матері-али VІІI Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук» (14 листопада 2024 р.). Луцьк : ВНУ імені Лесі Українки, 2024. С. 38–41.uk_UK
dc.relation.referencesСучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький (Київська область) : Домбровська Я.М., 2016. 473 с.uk_UK
dc.relation.referencesТеоретичні та методичні основи розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування : навчально-методичний посібник / авт. : Г. С. Дегтярьова, Л. А. Руденко. К. : Педагогічна думка, 2010. 192 с.uk_UK
dc.relation.referencesШкіль М. І. Психолого-педагогічні умови адаптації молодого педагога в освітньому середовищі : моногра-фія. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2015. 210 с.uk_UK
dc.subject.udc373.2.011.3-051:331.54-044.332uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FP)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
25416.pdf313,28 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.