Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24142
Назва: Фітоморфна фрескова орнаментика церков Почаївської лаври
Автори: Гуменюк, Богдана Олександрівна
Панфілова, Олександра Георгіївна
Тарасюк, Іван Іванович
Приналежність: Фаховий коледж Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка
кандидат мистецтвознавства, доцент, кафедра образотворчого мистецтва, Волинський національний університет імені Лесі Українки
кандидат архітектури, доцент, кафедра образотворчого мистецтва, Волинський національний університет імені Лесі Українки (Луцьк, Україна)
Бібліографічний опис: Гуменюк Б., Панфілова О., Тарасюк І. Фітоморфна фрескова орнаментика церков Почаївської лаври. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Т. 1. № 73. С. 177-182. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-1-25
Журнал/збірник: Актуальні питання гуманітарних наук
Випуск/№ : 73
Том: 1
Дата публікації: тра-2024
Дата внесення: 20-тра-2024
Видавництво: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Країна (код): UA
Ідентифікатор ORCID: https://orcid.org/0009-0006-9355-5380
https://orcid.org//0000-0002-5161-3363
https://orcid.org//0000-0002-4531-2054
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-1-25
УДК: 726+7.016.4
Теми: рослинні орнаменти
симетрія
Почаївська лавра
Діапазон сторінок: 177-182
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано декоративно-орнаментальне оздоблення церков Почаївської лаври. Увага зосереджена на фітоморфних орнаментах Успенського та Троїцького соборів. Актуальність проблеми полягає у заповненні прогалини в дослідженні орнаментального оздоблення церков волинського регіону на прикладі Почаївської лаври. Українська традиційна орнаментика надала європейському бароко рис національного стилю, збагативши місцевими мистецькими традиціями архітектуру і живопис. Проте орнаменти лаври не мають цих рис. Здійснено детальний аналіз мотивів, простежено їхнє походження, проведено порівняльну характеристику елементів, зокрема виявлено, що в орнаментальному оформленні інтер’єрів Почаївського монастиря використані усі три види симетрії: дзеркальна, перенесення та осьова. Виявлено, що симетрія слугує провідним чинником організації рослинних орнаментів лаврських храмів, створює передумови рівноваги, впорядкованості, цілісності, краси, гармонії, певного характеру та змісту. Єдиним джерелом симетрії є математична ідея, оскільки математичні закони діють у природі, а художник інтуїтивно реалізує згадану ідею у мистецтві.
Опис: Визначено, що найбільше різноманіття орнаментованих стрічок знаходиться в Успенському соборі, де їх використано для обрамлення тематичних розписів і зображень святих. Увагу зосереджено на особливостях живописних творів волинських митців, зокрема манері, колориті, техніці виконання, впливі на їх творчість різноманітних візуальних практик
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24142
URL-посилання пов’язаного матеріалу: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/73_2024/part_1/27.pdf
Перелік літератури: Абрамович С.Д. Церковне мистецтво: навч. посіб. Київ: Кондор, 2005. 208 с.
Герій О.О. Орнамент Софії Київської (генеза, типологія, художньо-функціональні особливості): дис. … кандидата мист. : 17.00.06 / Львівська академія мистецтв. Львів, 2003. 254 с
Войтович В. Українська міфологія. Київ: Либідь, 2017. 664с.
Кушнір О.А. Рослинна символіка у християнській релігії. Науковий вісник. 2004. Вип. 14.8. С. 355–358.
Яремків М. Композиція: творчі основи зображення: навч. посіб. Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. 112 с.
References: Abramovych S.D. (2005) Tserkovne mystetstvo. [Church art] Navchalnyi posibnyk – Study guide. Kyiv: Kondor. 208. [in Ukrainian].
Herii O.O. (2003) Ornament Sofii Kyivskoi (heneza, typolohiia, khudozhno funktsionalni osoblyvosti) [Ornament of St. Sophia in Kyiv] Dysertatsia kandydata mystetstvoznavstva: 17.00.06. – PhD dissertation. Lviv: Lviv Academy of Arts. 254. [in Ukrainian
Voitovych V. (2017) Ukrainska mifolohiia. [Ukrainian mythology]. Kyiv: Lybid. 664. [in Ukrainian].
. Kushnir O.A. (2004) Roslynna symvolika u khrystyianskii relihii. [Plant symbolism in the Christian religion] Naukovyi visnyk – Scientific Bulletin, 14.8. 355–358. [in Ukrainian].
Yaremkiv M. (2007) Kompozytsiia: tvorchi osnovy zobrazhennia [Composition: the creative basis of the image] Navchalnyi posibnyk – Tutorial. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. 112. [in Ukrainian].
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
27.pdf411,84 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.