Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17561
Title: Самоставлення як психологічний компонент особистісного розвитку сучасного підлітка
Authors: Дмитріюк, Наталія Степанівна
Кордунова, Наталія Олександрівна
Bibliographic description (Ukraine): Дмитріюк Н. С. Самоставлення як психологічний компонент особистісного розвитку сучасного підлітка / Н. С. Дмитріюк, Н. О. Кордунова // Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Камʼянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Камʼянець-Подільський : Аксіома, 2019. – Вип. 45. – С. 128-151. DOI : 10.32626/2227-6246.2019-45.128-151
Issue Date: 2019
Date of entry: 22-Apr-2020
Publisher: Камʼянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
DOI: 10.32626/2227-6246.2019-45.128-151
Keywords: особистість
самоставлення
особистісний розвиток
підліток
самооцінка
саморозвиток
позитивне ставлення
збалансованість психічного розвитку
Abstract: У статті представлено результати емпіричного дослідження проблеми самоставлення як психологічного компонента особистісного розвитку сучасного підлітка. Охарактеризовано основні особливості та передумови розвитку самоставлення. З’ясовано, що внутрішній досвід людини наповнює внутрішня картина уявлень особистості про себе, що необхідно для якісного її існування у середовищі, власне, це і наповнює її зовнішній досвід. Доведено, що проблема підліткового самоставлення заслуговує особливої уваги, оскільки неадекватне прийняття власної особистості, саме у цей віковий період, може негативно позначитися на особистісному розвитку молодої людини. Виявлено, що у більшості досліджуваних підлітків переважає адекватний рівень розвитку самоставлення. Доведено, що у підлітковому віці у розвитку самоставлення відбуваються суттєві зміни. Обґрунтовано, що особливістю підліткового віку є формування самостійних уявлень про самого себе і про навколишніх. Емпірично підтверджено, що підлітки загалом приймають власну особистість і досить адекватно ставляться до себе. У них спостерігається неабиякий інтерес до себе, бажання пізнати себе та вдосконалитися. Показано, що саморозвиток у підлітковому віці відбувається на тлі прийняття себе і цілісного позитивного ставлення до себе. Виявлено підлітків, які схильні приписувати відповідальність за всі події зовнішнім чинникам. Показано, що це призводить до розвитку почуття нерозуміння себе, неприйняття, що порушує процеси збалансованості психічного розвитку, провокує внутрішні конфлікти особистості. Емпірично виявлено, що самоставлення підлітків залежить від ставлення до них дорослих, перш за все, батьків. З’ясовано, що підліток засвоює цінності, параметри оцінок і самооцінок, за якими його оцінюють батьки та за якими він починає оцінювати себе сам, а також образ себе, який володіє або не володіє тими чи іншими якостями і рисами. Показано, що слабкі прояви позитивного ставлення дорослих зменшують потребу підлітків у позитивному прийнятті власної особистості. Доведено важливість дорослих у розумінні та прийнятті підлітків такими, якими вони є, враховуючи їх досягнення та помилки. Діагностовано прояви заниженої самооцінки та недостатньо обґрунтованого уявлення про власні риси. Усе це створює ситуацію нерозуміння себе та детермінує потребу в особистісних самозмінах. Формування позитивного ставлення підлітків до себе передбачає можливість відчувати особистісний комфорт, почуття гордості, власної гідності, поваги. Становлення власного «Я», саморозвиток відбуваються на тлі прийняття себе і цілісного позитивного ставлення до себе.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17561
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FPsy)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Самоставлення як психологічний компонент.pdfОсновна стаття1,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.