Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/16608
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДраганчук-Кашаюк, Виктория Николаевна-
dc.date.accessioned2019-12-16T09:51:33Z-
dc.date.available2019-12-16T09:51:33Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationДраганчук-Кашаюк В. Архетип любви в духовной визии Леси Украинки и его музыкальный дискурс. Ars inter culturas. Estetyka – Edukacja – Wielokulturowość. Т. 7. 2018. S. 111–122. URL : https://aic.apsl.edu.pl/index.php/1uk_UK
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/16608-
dc.description.abstractThe discourse of the Ukrainian musical culture is contains numerous appeals to the poetic legacy by Lesya Ukrainka. Therefore, understanding the musical-theatrical, choral, chamber-vocal works by M. Lysenko, K. Stetsenko, Y. Stepovy, S. Lyudkevych, M. Skorulsky, S. Turkevych-Lukiyanovych, V. Kyreiko, I. Shamo, Y. Stankovych, L. Dychko, O. Kozarenko, V. Tymozhinsky and other composers who entered into a musical and poetic dialogue with the poetess, is provides an understanding the key positions of the poet’s philosophy. In our opinion, a new spiritual vision was born in the Lesya Ukrainka’s creative matrix, which embodied the Ukrainian mental Ego in the female image of a spiritual knight and presented it as a weighty component of world culture. More than a hundred years ago, the poet showed a woman’s personality as a com-creator, which has a divine beginning, and therefore we interpret its philosophy in the vein of Femin-personalism (the term is proposed). The three Love types which were shown in Lesya Ukrainka’s works and in her musical discourse are as follows: Ancient Greek „agapeˮ (in variants Love-Spirit, Love-Soul, Love-Eros), Love as a component of national Ego-concept, Love as an immortal divine spirit. The musical discourse expects the interpretation of the drama „Obsessedˮ and others from the „Blue Roseˮ to „Cassandraˮ, „In the Catacombsˮ, „Rufin and Priscillaˮ and others.uk_UK
dc.language.isoruuk_UK
dc.publisherCzasopismo Akademii Pomorskiej w Słupskuuk_UK
dc.subjectLesja Ukrainka’s creationuk_UK
dc.subjectLove archetypeuk_UK
dc.subjectoperauk_UK
dc.subjectballetuk_UK
dc.subjectvocal lyricuk_UK
dc.subjectmusical discourseuk_UK
dc.subjectEgo-conceptuk_UK
dc.subjectFemin-personalismuk_UK
dc.subjectтворчість Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectархетип Любовіuk_UK
dc.subjectопераuk_UK
dc.subjectбалетuk_UK
dc.subjectвокальна лірикаuk_UK
dc.subjectмузичний дискурсuk_UK
dc.subjectЕго-концептuk_UK
dc.subjectфемін-персоналізмuk_UK
dc.subjectтворчество Леси Украинкиuk_UK
dc.subjectархетип Любвиuk_UK
dc.subjectвокальная лирикаuk_UK
dc.subjectмузыкальный дискурсuk_UK
dc.subjectЭго-концептuk_UK
dc.subjectфемин-персонализмuk_UK
dc.titleАрхетип Любви в духовной визии Леси Украинки и его музыкальный дискурсuk_UK
dc.title.alternativeThe Love archetype in Lesya Ukrainka’s spiritual vision and it’s musical discourseuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
zmist.pdfзміст журналу868,14 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Kashaiuk (Drahanchuk) V._doctor_18.pdfосновний файл928,1 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.